روش RICE برای درمان جراحات چیست؟

0

RICE مخفف نوعی روش درمانی است. پزشکان معمولا این درمان را زمانی که یک فرد دچارعضله، تاندون یا رباط مجروح شده است، توصیه میکند.  اینها آسیب های بافت نرم نامیده میشوند.

 RICE مخفف عبارات زیر است

  • استراحت(Rest): اجتناب از استفاده از منطقه آسیب دیده.
  • یخ (Ice): استفاده از بسته یخ یا کیسه سبزیجات یخ زده روی منطقه آسیب دیده، بدون دست زدن به پوست به طور مستقیم.
  • فشرده سازی (Compression): گرم کردن منطقه آسیب دیده با باند الاستیک برای پشتیبانی، کاهش جریان خون و محدود کردن تورم.
  • برآمدگی (Elevate): حفظ ناحیه بالای قلب برای کاهش تورم.

آسیب های بافت نرم شامل کشش و پیچ خوردگی و مصدومیت و کوفتگی است که معمولا به عنوان کبودی شناخته می شوند. این آسیب ها اغلب مربوط به ورزش هستند. یک مطالعه در این ارتباط گزارش داده است که ورزش مسئول حدود ۵۰ درصد از تمام آسیب های عضلانی اسکلتی در ایالات متحده است.  در این مقاله، ما راه صحیح انجام RICE را شرح می دهیم و توضیح میدهیم که چرا این روش میتواند مفید باشد.

مزایای RICE چیست؟

loading...

یک بسته یخ ممکن است به بهبود منطقه آسیب دیده کمک برساند و کمپرس سرد ممکن است تورم را تحت کنترل نگه دارد. مزایای روش RICE را می توان مرحله به مرحله توضیح داد:

  • استراحت: ایمن سازی جلوگیری از آسیب بیشتر است و به بدن برای بهبود زمان میدهد.
  • یخ: سرد یباعث کاهش درد ناحیه آسیب دیده می شود.
  • فشرده سازی یا کمپرس: فشار تورم را تحت کنترل در میآورد.
  • بالا بردن: نگه داشتن بخش آسیب دیده بالای قلب، تورم و درد و ناراحتی مرتبط را کاهش می دهد

آیا شواهد علمی در حمایت از این روش وجود دارد؟

بررسی و مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که داده های کافی برای اثبات این که روش RICE به طور موثر درد را از بین می برد، وجود ندارد. بررسی سال ۲۰۱۵ مرتبط با صلیب سرخ تایید کرد که یخ بلافاصله پس از آسیب دیدگی موثر خواهد بود. با این حال، محققان ثابت کردند که تحرک اندام آسیب دیده ممکن است مفید باشد. آنها هیچ مدرکی برای حمایت از بالا بردن اندام آسیب دیده پیدا نکردند. مطالعات همچنین نشان می دهند که کمپرس ممکن است به پیچ خوردگی یا کشش ها کمکی نکند. با این حال، روش درمان RICE به طور گسترده و اغلب برای طیف گسترده ای از صدمات توصیه می شود.

مطالب مرتبط
4 نوع روغن جایگزین روغن کنجد

روش مناسب چیست؟

پیش از انجام روش RICE همیشه لازم نیست که به پزشک مراجعه کنید. طی مراحل زیر ممکن است به درمان آسیب های خفیف یا متوسط ​​کمک کند. بلافاصله بعد از یک آسیب این روش را شروع کنید و برای ۲۴-۴۸ ساعت بعد درمان ادامه دهید.

  • استراحت: منطقه مجروح را ببندید و از حرکت دادن آن اجتناب کنید و سعی کنید وزن را از روی آن بردارید. در صورت امکان از پینت پیستون، بریس، آتل، یا عصای زیر بغل استفاده کنید.
  • یخ: جراحت را ۲۰ دقیقه ۴ تا ۸ بار در روز سرما دهید. این به خصوص در سه روز اول ضروری است. هرگز اجازه ندهید یخ به طور مستقیم پوست را لمس کند.
  • کمپرس: استفاده از کمپرس تا ۱ هفته موثر است. باند را به اندازه کافی محکم نگه دارید تا از منطقه آسیب دیده بدون قطع جریان خون محافظت کنید.
  • بالا بردن: افزایش میزان تورم و کبودی باعث می شود که خون به بخش آسیب دیده برسد. کارشناسان می گویند بهتر است که منطقه را برای ۲-۳ ساعت در روز بالا ببریم.

مراقبت های پزشکی را دنبال کنید اگر:

  • فرد مجروح نمیتواند روی منطقه مصدوم وزن خود را بگذارد
  • این منطقه بی حس شده یا نگران کننده است
  • آسیب تکرار می شود
  • هنگام بازگشت به فعالیت های روزمره همیشه احتیاط کنید.

چه جراحاتی می توانند با روش RICE درمان شود؟

کشیدگی ها، کبودی ها و کوفتگی ها ممکن است با استفاده از روش RICE درمان شوند. این روش بیشتر برای آسیب های خفیف تا متوسط ​​مفید است. پزشکان معمولا روش RICE را برای موارد زیر استفاده میکنند:

  • کشش ها
  • فشارها
  • کبودی
  • دیگر آسیب های بافت نرم

حرکات تکراری و بلند کردن اشیاء سنگین میتواند صدمات را بدتر کند.

چه زمانی RICE موثر نیست؟

این روش برای درمان شکستگی استخوان یا آسیب جدی به بافت نرم توصیه نمی شود. این موارد ممکن است نیاز به دارو، جراحی یا فیزیوتراپی گسترده داشته باشند.

مطالب مرتبط
از دست دادن دندان ها قبل از میانسالی مربوط به خطر روز افزون بیماری قلبی است

توافق علمی چیست؟

روش RICE برای درمان ضایعات بافت نرم به طور معمول توصیه می شود. با این حال، تمام ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به طور کامل در این زمینه هم رای نیستند.  اغلب از ایده استراحت یا بی حرکت کردن قسمت مجروح بلافاصله پس از آسیب دیدگی حمایت می شود. با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که حرکات عمدی و هدایت شده می توانند به عنوان پیشرفت های بهبودی مفید باشند. این حرکات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ
  • کشش
  • نرم کردن

بعضی از پزشکان فیزیوتراپی در مورد استفاده از یخ و تلاش های دیگر برای جلوگیری از التهاب دقت کمتری دارند. یک مطالعه از سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که استفاده از یخ ممکن است با توانایی بدن برای بهبودی ارتباط داشته باشد.

کلیات

جراحات عموما اتفاق می افتند.  بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، افراد در ایالات متحده به طور متوسط ​​۸.۶ میلیون مورد از آسیب های مربوط به ورزش و تفریح ​​را گزارش کردند. خوشبختانه همه اینها جدی نبودند. تقریبا نیمی از آنها نیاز به بازدید از یک پزشک یا پزشک دارد، اما درمان اضطراری نیست.

روش RICE میتواند قادر به درمان آسیب های خفیف یا متوسط ​​مانند کششها، کوفتگی و کبودی ها باشد. اگر یک فرد روش RICE را امتحان کرده اما بهبودی نداشته باشد یا اگر نتواند هیچ گونه وزن در منطقه آسیب دیده تحمل نماید، باید به پزشک مراجعه کند.

اختصاصی وردنگار– هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.