طرح جسورانه اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس با پرتاب فالکون ۹ آغاز شد

0

طرح اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس با پرتاب فالکون ۹ آغاز شد

ایلان ماسک به عنوان مهندس، مخترع و بنیانگذار شرکت های تسلاموتورز، پی پال و اسپیس ایکس در روز گذشته با پرتاب فالکون ۹ طرح اینترنت ماهواره ای شرکت خود یعنی اسپیس ایکس را آغاز کرد شاید پرتاب فالکون ۹ به اندازه ی پرتاب فالکون هوی جذابیت خبری ندارد اما همانطور که می دانید این مهندس و مخترع آمریکایی یعنی ایلان ماسک که صاحب شرکت اسپیس ایکس می باشد کسی نیست که راکتی را به سادگی پرتاب کند چرا که او ترجیح می دهد دست به کارهایی بزند که بتواند رکوردهای جدیدی را برای خود و شرکتش بدست آورد و تمامی کاربرانش را خیره کند.

مرحله ای نو در اینترنت ماهواره ای

پرتاب راکت فالکون ۹ می تواند سرآغاز فصلی جدید برای کمپانی های فضایی باشد و علاوه بر این مرحله ای نو در اینترنت ماهواره ای باشد و تغییرات شگفت آوری را در اینترنت جهانی آغاز کند. جالب است بدانید که ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در چندین سال اخیر به طور سخت کوشانه ای در حال کار کردن و طرح برنامه هایی نسبتا مخفیانه برای راه اندازی اینترنت ماهواره ای در مدار زمین بوده است تا روزی با پرتاب یک راکت تاثیر بسزایی بر روی اینترنت جهانی و کمپانی های فضایی بگذارد و همه را شگفت زده کند.

از این رو در سال ۲۰۱۶ کمیسیون ارتباطات فدرال و یا همان FCC در آمریکا طراحی و راه اندازی مقدار بالایی از ماهواره های اینترنتی توسط شرکت اسپیس ایکس را تایید کرد که نکته ی شگفت انگیز درمورد ماهواره های طراحی و تولید شده توسط شرکت اسپیس ایکس این بود که تعداد این ماهواره های اینترنتی به ۴۴۲۵ رسیده بود و این میزان واقعا باورنکردنی و شگفت انگیز بود و البته نشان دهنده ی میزان موفقیت چشم گیر شرکت اسپیس ایکس در راه اندازی ماهواره های اینترنتی را نشان می داد. علاوه بر تمامی اینها شرکت ایلان ماسک بعد از راه اندازی ۴۴۲۵ ماهواره ی اینترنتی توانست میزان راه اندازی این ماهواره های اینترنتی را به ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶ برابر مقدار قبلی برساند. این ماهواره های اینترنتی در حال حاضر در حال گردش در پیرامون زمین هستند.

مطالب مرتبط
رکورد آفرینی پورشه با همکاری شورولت و ثبت رکورد 6:56.4 در پیست نوربرگ رینگ

۱۷۳۸ ماهواره ی اینترنتی در مدار زمین

براساس اطلاعات و گزارشات بدست آمده از طریق پایگاه داده ای Union of Concerned Scientists Satelite Database می توانیم بگوییم که در حال حاضر ۱۷۳۸ ماهواره ی فعال در مدار زمین وجود دارند که در حال گردش در پیرامون زمین هستند، ما می توانیم تخمین بزنیم که میزان ماهواره های اینترنتی شرکت ایلان ماسک یعنی اسپس ایکس در پیرامون زمین بیش از سه برابر سایر فضاپیماهای موجود در مدار زمین می باشد چرا که علاوه بر این ۱۷۳۸ ماهواره ی اینترنتی در مدار زمین که به صورت فعال به گردش خود در پیرامون زمین ادامه می دهند ۲۶۰۰ ماهواره ی اینترنتی دیگر از شرکت اسپیس ایکس در مدار زمین وجود دارد که هنوز غیر فعال هستند بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که میزان ماهواره های شرکت اسپیس ایکس در مدار زمین سه برابر بیشتر از سایر فضاپیماها در مدار زمین می باشد.

شاید فکر کنید که راه اندازی و ارسال این تعداد بسیار بالای از ماهواره های اینترنتی شرکت اسپیس ایکس مشابه ارسال رودستر تسلا به فضا است اما اینچنین نیست چرا که ماهواره های اینترنتی شرکت اسپریس ایکس وزن سنگینی دارند چرا که اندازه ی تقریبی آنها برابر با یک خودرو و جرم آنها حدود ۳۹۰ کیلوگرم است و به همین دلیل به طور کامل با ماهواره ی رودستر تسلا متفاوتند.

اما شاید کنجکاو باشید بدانید که هدف از طراحی و راه اندازی این ماهواره های اینترنتی و ارسال آنها به فضا چیست؟ مسلما هدف از راه اندازی این ماهواره های اینترنتی فراهم آوردن اینترنت پر سرعت بر روی زمین همراه با تحقق بخشیدن به ایده ی ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در زمینه ی تاثیر گذاری و رکورد شکنی در اینترنت جهانی می باشد.

در حال حاضر دو عدد از ماهواره های مورد نظر شرکت اسپیس ایکس به نام های Microsat-2a  و Microsat-2br به همراه ماهواره اینترنتی پاز به فضا ارسال شدند. این دو ماهواره ی اینترنتی مبتنی بر گفته ی شرکت اسپیس ایکس نخستین نمونه هایی هستند که به گروه هایی از ماهواره های اینترنتی در آینده تبدیل خواهند شد به گونه ای که هر کدام از آنها در فرکانس های رادیویی متفاوتی عمل خواهند کرد. ماهواره های تولید شده توسط شرکت اسپیس ایکس که برابر با ۴۴۲۵ ماهواره ی اینترنتی هستند در حال حاضر در ارتفاعی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین و ۷۵۱۸ ماهواره ی اینترنتی این شرکت از ۱۲ هزار ماهواره ی اینترنتی شرکت ایلان ماسک که به آن اشاره کردیم در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند.

مطالب مرتبط
جگوار I-Pace مقرون به صرفه تر از تسلا مدل ایکس

چالش های کمپانی های فضایی برای اینترنت ماهواره ای

چالش های که کمپانی های فضایی با آنها رو به رو هستند شامل تعداد زیاد ماهواره ها ، موقعیت هر کدام از آنها که دائما در حال تغییر در مدار زمین هستند و همچنین توانایی هر کدام از ماهواره های اینترنتی برای ایجاد اینترنت می باشد.

چرا که کمپانی های فضایی باید مطمئن شوند که ماهواره های اینترنتی که به فضا ارسال کرده اند و در حال گردش در پیرامون زمین هستند به خوبی می توانند با گیرنده هایی که در زمین و در این کمپانی های فضایی فعال هستند به خوبی متصل شوند و با آنها سازگار باشند. پس از بدست آوردن چنین اطمینانی از سمت کمپانی های فضایی که ماهواره های اینترنتی در فضا با گیرنده های موجود در زمین سازگار هستند یا خیر، سوالات دیگری برای این کمپانی های فضایی پیش می آید که درمورد نحوه ی مدیریت هر کدام از ماهواره های اینترنتی برای ردیابی و هدایت آنها در مدار زمین می باشد.

بنابراین اگر مهندس و مخترع آمریکایی ، ایلان ماسک بتواند تمامی این ماهواره های اینترنتی را به خوبی سازمان دهی کند و یکی از دغدغه های کمپانی های فضایی را حل کند مطمعنا همانطور که در مصاحبه با روزنامه ی وال استریت اشاره کرده است این ماهواره های اینترنتی شرکت اسپیرس ایکس یا استارلینک ، نامی که خود ایلان ماسک برای این ماهواره ها قرار داده است، به خوبی می توانند سیگنال های اینترنتی را به هر نقطه از زمین ارسال کنند. ایلان ماسک زمانی که بتواند چنین موفقیتی را کسب کند نه تنها به ایده و هدف خود رسیده است و باز هم رکورد شکنی می کند بلکه بار بزرگی را از دوش کشورهای  در حال توسعه که نیمی از مردم آنها به اینترنت دسترسی ندارند و تازه در حال توسعه ی زیر ساخت های اینترنتی خود هستند بر خواهد داشت.

مطالب مرتبط
اولین اولویت هایپر لوپ عابرین پیاده و دوچرخه سوار ها

یکی دیگر از اهداف ایلان ماسک در طراحی و راه اندازی ماهواره های اینترنتی به دنبال گفته ی خودش زمانی که در تلاش برای مجوز گرفتن از FCC در سال ۲۰۱۵ بود این است که او می خواهد ارتباطات سریع تر و مستقیم تری میان قاره ها نسبت به ارتباطی که امروزه در بین قاره های وجود دارد ایجاد کند.

احتمال می دهیم در اوایل اجرای طرح استارلینک ایلان ماسک یعنی همین پروژه ی ارسال ماهواره های اینترنتی به فضا ، تنها ۱۰ درصد از فروش را در اختیار داشته باشد و بقیه ی این میزان درصد یعنی ۹۰ درصد در اختیار شرکت های محلی باشد، اما این وضعیت در ادامه ی اجرای این طرح می تواند تغییر کند. پس پرتاب اخیر ماهواره های اینترنتی توسط شرکت اسپس ایکس، ایلان ماسک به نظر می آید که شرکت اسپیس ایکس گام بزرگی برداشته است و به هدفش نزدیک تر شده است.

 منبع: futurism

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.