معرفی ۵ درمان برای پوست چرب

0

پوست چرب به سبب ترشح بیش از اندازه‌‌ی سبوم از غدد سباسه است و سبوم ماده‌ای ست که از پوست محافظت کرده و موجب هیدراته شدن آن می‌شود. اما وجود بیش از اندازه‌ی سبوم سبب مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شود و که هر دوی این موارد از جمله موارد ناخوشایند هستند. خبر خوب این است که با انجام برخی کارها می‌تواند تولید سبوم را کنترل کرد و از چربی پوست کاست، بی آن که نیاز به دارویی خاص باشد. توجه ما در این نوشتار  بر روی این کارها است. در ادامه با ما باشید.

علائم پوست چرب

پوست چرب عموماً خود را در قسمت صورت نشان می‌دهد. برخی از علائم عبارت اند از:

  • پوست براق 
  • منافذ بزرگ و آشکار روی پوست
  • جلوه دادن پوست به صورت ضخیم و خشن
  • ایجاد جوش‌های گهگاهی و یا مداوم
  • ایجاد جوش سر سیاه

البته علائم و همچنین شدت آن‌ها در بین افراد مختلف، متفاوت اند.

گفته می‌شود ژنتیک، تغییرات هورمونی و همچنین استرس در ایجاد پوست چرب نقش دارند.

درمان پوست چرب

در این قسمت، به معرفی ۶ درمان مؤثر برای کاهش چربی پوست می‌پردازیم و امیدوارم با  به کارگیری آن‌ها اندکی از چربی پوست‌تان کم شود و تا اندازه‌ای از دست علائم آن رهایی یابید:

۱- شستن صورت به طور منظم:

شستن صورت به طور منظم از جمله مواردی است که می‌تواند در کاهش چربی پوست مفید باشد. برای این کار:

از یک صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید.

از صابون‌های عطردار و مرطوب‌کننده‌دار استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که استفاده از صابون‌های دارای ترکیبات شیمیایی قوی موجب خشک شدن بیش از حد پوست می‌شود و این امر همراه است با واکنش بدن از طریق افزایش سبوم، در نتیجه پوست بیش از پیش چرب می‌شود.

اگر این موارد نتوانستند آن‌چنان که باید و شاید مفید باشند می‌توانید از برخی مواد دیگر که مختصِ پوست‌های آکنه‌ای تولید شده‌اند استفاده کنید. این موارد از برخی اسیدها برخوردار اند از جمله:

  • سالیسیلیک اسید
  • گلیکولیک اسید
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزویل پروکسید

به خاطر داشته باشید که برخی از این اسیدها می‌توانند بعضی از پوست‌ها را تحریک کنند. لذا پیش از استفاده از هر ماده‌ای که حاوی یکی از این اسیدها است، آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید و در صورت عدم حساسیت پوست، می‌توانید آن را بر روی پوست صورت نیز استفاده نمایید.

۲- از تونر استفاده کنید:

استفاده از برخی تونرها می‌تواند به خشک شدن پوست کمک کند. بر طبق تحقیقات سال ۲۰۱۴، یکی از مواد طبیعی با نام فندق جادوگر می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

در برخی افراد استفاده از اینگونه تونرها، یعنی تونرهایی مانند فندق جادوگر، می‌تواند به کوچک شدن منافذ بزرگ پست کمک کند و هم‌چنین موجب پاک شدنِ کامل ذرات اضافی و مواد آرایشی بر روی پوست شود. این ذرات عموماً بسته شدن منافذ پوست را به همراه دارند.

با همه‌ی این احوال، استفاده از تونر برای همه ممکن است مفید نباشد. برای اطمینان از مفید بودن تونر برای پوست صورت باید پیش از استفاده از آن بر روی پوست صورت، اندکی از آن بر روی پوست دست مالیده شود.

۳- پوست را به آرامی خشک کنید:

به هنگام خشک کردن پوست پس از شستشو باید به آرامی پوست را خشک کنید. برای این کار حوله را روی صورت نکشید و یا از دستمال خشن و زبر استفاده نکنید، چرا که هر دوی این موارد افزایش چربی پوست را به همراه دارند.

۴- از کاغذ خشک کن و پدهای پزشکی استفاده کنید:

برخی شرکت‌ها کاغذهایی را تولید می‌کنند که قادر به بیرون کشیدن چربی از سطح پوست هستند. البته این کاغذها به طور کامل چربی را بیرون نمی‌کشند اما برای کاهش براق جلوه دادن پوست مفید اند.

از پدهای پزشکی آغشته با سالیسیلیک اسید نیز می‌توان برای کاهش چربی‌ پوست استفاده کرد.

۵- از ماسک‌ها استفاده کنید:

برخی ماسک‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند برای افراد با پوست چرب مفید باشند. از جمله:

  • ماسک خاک رس (این ماسک حاوی برخی مواد از جمله اسمکتیت و بنتونیت است و می‌تواند در از بین بردن چربی پوست مفید باشد)
  • عسل (یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان از آن دارد که عسل از خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده برخوردار است. استفاده از ماسک آن به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند در کاهش چربی پوست با حفظ لطافت آن مفید باشد)
  • بلغور جو دوسر (مطالعه‌ای در سال۲۰۱۴ بر روی تأثیر جو دو سر در کاهش چربی پوست صحه گذاشته است)

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
پنج ماسک لایه بردار خانگی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.