نوشیدن سودا (نوشابه) پس از ورزش می تواند به کلیه ها آسیب برساند

0

نوشیدن نوشیدنی سرد بعد از یک تمرین گرم، موجب احساس طراوت می شود. با این حال، طبق آخرین تحقیقات، ممکن است باعث کم شدن آب بدن و تداخل با عملکرد کلیه نیز گردد. یک مطالعه جدید به بررسی اثر نوشابه روی کلیه ها می پردازد.

اثرات مضر نوشابه بر کلیه ها

نوشابه های دارای کافئین که دارای فروکتوز بالا هستند در سراسر جهان  بسیار محبوب هستند و نیازی به معرفی ندارند. این نوشیدنی ها به دلیل نقش بالقوه آنها در چاقی و دیابت بحرانی به طور گسترده ای مطرح است و مطالعه اخیر می تواند خطر دیگر سلامتی این نوشابه ها را به لیست رو به رشد اضافه کند.

محققان دانشگاه بوفالو در نیویورک به تازگی تأثیرات نوشیدنی ها را بر روی سلامتی کلیه هنگام مصرف در طول و پس از تمرین فیزیکی بررسی کردند. یافته های آنها در مجله آمریکایی فیزیولوژی، تنظیم کننده، فیزیولوژی تطبیقی ​​و مقایسه ای منتشر شده است.

ورزش، کلیه ها و گرما

هنگامی که ما در یک محیط گرم تمرین می کنیم، جریان خون از طریق کلیه ها کاهش می یابد. این به تنظیم فشار خون و حفظ آب بدن کمک می کند. این یک پاسخ طبیعی است و هیچ آسیبی ندارد. با این حال، در تنظیمات بالینی، کاهش شدید جریان خون در کلیه ها می تواند باعث آسیب حاد کلیه (AKI) به دلیل همراه شدن با کاهش میزان اکسیژن به بافت ها شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که ورزش به طور کلی، اما به ویژه در دماهای بالاتر، نشانگرهای بیومارکرهای AKI را افزایش می دهد. در همان زمان، تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف نوشیدنی  با فروکتوز بالا باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت در موش صحرایی می شود. نویسندگان این مطالعه این دو رشته تحقیق را با یکدیگر همراه کردند. همانطور که توضیح می دهند:

مطالب مرتبط
خواص جنسینگ ، گیاه ارزشمند برای تقویت و سلامتی بدن

“هدف از مطالعه ما این بود که فرض کنیم که مصرف یک نوشیدنی در طی و پس از ورزش در گرما باعث افزایش بیومارکرهای AKI در مقایسه با آزمایش کنترل آب می شود.” پس از تمرینات شدید، افراد نوشیدن نوشیدنی های غیر الکلی را نسبتا معمولی می دانند.

به طور مشابه، افرادی که کار یدی در محیط های گرم انجام می دهند، اغلب از نوشیدنی سرد لذت می برند. مهم این است که آیا این رفتار می تواند پیامدهای منفی برای سلامتی کلیه داشته باشد.؟

برای بررسی، محققان ۱۲ فرد سالم و با تناسب اندام مناسب را با میانگین سن ۲۴ سال را در تحقیق مشارکت دادند.  شرکت کنندگان ۳۰ دقیقه روی تردمیل تکمیل کردند و سپس ۱۵ دقیقه دیگر سه نوع کار انجام دادند که به منظور تقلید کار فیزیکی در یک مکان کشاورزی انجام شد.

پس از این ۴۵ دقیقه فعالیت، شرکت کنندگان به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کردند. تیم تحقیقاتی به هر یک از شرکت کنندگان، ۱۶ اونس از مرکبات محبوب، نوشیدنی با فروکتوز بالا،  کافئین نوشابه یا آب عرضه کرد. آنها این چرخه یک ساعته را چهار برابر کردند.

حداقل یک هفته بعد، شرکت کنندگان یک بار دیگر این چرخه ۴ ساعته را تکرار کردند. این بار، کسانی که نوشیدنی سودا در اولین آزمایش  استفاده کردند، این بار آب و کسانی که آب نوشیده بودند، نوشیدنی دیگری را دریافت کردند.

اثر سودا

دانشمندان قبل و بلافاصله پس از و ۲۴ ساعت پس از انجام آزمایش، تعدادی از پارامترها، از جمله ضربان قلب، درجه حرارت بدن بدن، وزن بدن و فشار خون را اندازه گیری کردند.  آنها همچنین میزان افزایش کراتینین را در خون و میزان کاهش فیلتراسیون گلومرولار را مشاهده کردند که هر دو نشانگرهای AKI هستند. همانطور که انتظار می رفت، در شرکت کنندگان که اخیرا نوشیدنی سودا مصرف کرده بودند، هر دو نشانگر وجود داشتند.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: کلم بروکلی برای مفاصل سالم

همچنین شرکت کنندگان که نوشیدنی سودا مصرف کرده بودند، سطح کم آبی بیشتر و سطوح بالاتری از وازوپرسین را دارا بودند که یک هورمون آنتی دیورتیک است و باعث افزایش فشار خون می شود. نویسندگان نتیجه می گیرند: مصرف نوشابه های نرم یا سودا در طول تمرین و بعد از تمرین در گرما، غلیظ نمی شود. بنابراین مصرف نوشیدنی سودا به عنوان یک آشامیدنی در حین تمرین در گرما ممکن است ایده آل نباشد. “

با این حال، این مطالعه تنها تعداد کمی از شرکت کنندگان را شامل شده است و باید با یک گروه بزرگتر آزمایش تکرار شود. همچنین، همانطور که نویسندگان توضیح می دهند، “کارهای بیشتری نیاز به شناسایی اثرات دراز مدت مصرف نوشابه در طی ورزش در گرما و رابطه آن با خطر بیماری کلیوی” دارد.

هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

loading...

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.