چگونه افسردگی را با آمی تریپتیلین درمان کنیم؟

آمی تریپتیلین

0

داروی آمی تریپتیلین متعلق به گروه ضد افسردگی های سه حلقه ای می باشد. منظور از سه حلقه ای این است که در مولکول دارو سه حلقه به هم متصل هستند. مورد اصلی تجویز این دارو از گذشته تا کنون در درمان افسردگی بوده اما امروزه در برخی از درد های عصبی و جهت پیشگیری از میگرن و مواردی از این دست توسط پزشکان تجویز می شود .

اطلاعات مهم درباره آمی تریپتیلین

اگر اخیراً یک حمله‌ی قلبی داشته‌اید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر در ۱۴ روز گذشته، یک داروی مهارکننده‌ی MAO (شامل: ایزوکربوکسید، فنلزین، سلگیلین، رازاگلین، ترانیلسیپرومین) مصرف کرده‌اید، نباید از داروی الاویل یا آمیتریپتیلین استفاده کنید.

قبل از استفاده از قرص آمی تریپتیلین، در صورتی که در ۵ هفته‌ی گذشته، از یک داروی ضد افسردگی SSRI (شامل: سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac، Sarafem، Symbyax)، فلووکسامین (Luvox)، پاروکستین (Paxil) یا سرترالین (Zoloft)) استفاده کرده‌اید، به دکترتان اطلاع دهید.

زمانی که برای اولین بار مصرف یک داروی ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین را شروع می‌کنید، ممکن است افکار خودکشی به سراغتان بیاید. مخصوصاً اگر کمتر از ۲۴ سال داشته باشید. لازم است که پزشک، لااقل در ۱۲ هفته‌ی ابتدایی، به صورت منظم شما را ببیند و وضعیتتان را بررسی کند.

هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائمتان را به دکتر اطلاع دهید. مثلاً: تغییرات رفتاری یا خلق و خو، اضطراب، حملات ترس، مشکلات خواب، یا اگر احساس ناآرامی، زودرنجی، تلاطم، آشفتگی، احساسات خصمانه و پرخاشگرانه، بیش‌فعالی (جسمی یا روحی)، یا احساس افسردگی بیشتر دارید و یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود، به سراغتان می‌آید.

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. به طور معمول مفدار مصرف برای بزرگسالان و کودکان به شرح زیر است:

  • بزرگسالان: در کنترل افسردگی از راه خوراکی، ابتدا ۲۵ میلی‌گرم ۴-۲ بار در روز ، مصرف می‌شود و سپس به تدریج بر اساس نیاز و تحمل بیمار مقدار مصرف افزایش می‌یابد.
  • کودکان: به عنوان ضد افسردگی،‌ در کودکان ۱۲-۶ سال ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم در روز و در نوجوانان ابتدا ۱۰ میلی‌گرم هر سه بار در روز و ۲۰ میلی‌گرم هنگام خواب مصرف می‌شود. این مقدار بر حسب نیاز و تحمل بیمار تا حداکثر ۱۰۰ میلی‌گرم در روز و در مقادیر منقسم یا بصورت مقدار واحد هنگام خواب تنظیم می‌شود.
  • در کودکان تا ۶ سال: به منظور کنترل شب‌ادراری، مقدار ۱۰ میلی‌گرم در روز بصورت مقدار واحد هنگام خواب و در کودکان بزرگتر از ۶ سال، ابتدا ۱۰ میلی‌گرم در روز بصورت مقدار واحد هنگام خواب مصرف می‌شود و سپس مقدار مصرف بر حسب نیاز و تحمل بیمار تا ۲۵ میلی‌گرم افزایش می‌یابد.
مطالب مرتبط
نحوه مصرف آندریول ( Andriol ) + عوارض و تداخلات دارویی

توجه: اگر روزی‌ چند نوبت‌ آمی‌تریپتیلین‌ مصرف‌ می‌کنید، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را بلافاصله‌ پس‌ از به‌ یاد آوردن‌ مصرف‌ کنید. اگر تقریباً موقع‌ مصرف‌ نوبت‌ بعدی‌ شده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌، به‌ برنامه‌ دارویی‌ منظم‌ خود برگردید و مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

میزان مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) در بزرگسالان برای درمان افسردگی به صورت خانگی :

دوز و میزان مصرف معمول قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) به صورت خوراکی ۷۵ میلی گرم در روز و به صورت تقسیم شده در وعده های مختلف روزانه میباشد . این میزان میتواند در موارد حاد تا ۱۵۰ میلیگرم در روز و طبق تجویز پزشک افزایش پیدا کند . دوزهای مصرفی این دارو میتواند یه شکل قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) ۲۵ میلی گرم ، ۵۰ میلی گرم و ۷۵ میلی گرم باشد.حداکثر میزان مصرف مجاز قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline)   در بزرگسالان در یک روز ۱۵۰ میلی گرم به صورت خوراکی میباشد ./

میزان مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) دربیماران بستری شده به دلیل افسردگی :

دوز اولیه برای شروع درمان معمولا با ۱۰۰ میلی گرم آغاز می شود . به عنوان دز قبل از خواب میتواند از ۴۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هر شب استفاده کرد . حداکثر میزان مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) در یک روز در موارد حاد و شدید ، ۳۰۰ میلی گرم میباشد .

هشدارها و عوارض‌ جانبی

 در صورت‌ بروز هریک‌ از علایم‌ نادر ولی‌ جدی‌ زیر آمی‌تریپتیلین‌ خود را قطع‌ کرده‌، با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید: افکار خودکشی‌، تاری‌ دید ، گیجی، یبوست ‌، مشکل‌ درادرار کردن ، چشم‌درد ، ضربان‌ قلب تند ، کند یا نامنظم ‌، لرزش‌ دست ، غش ، اضطراب ، مشکل‌ در صحبت‌ کردن‌ ، عدم‌ تعادل‌ ، سفتی‌ عضلات‌ دست‌ و پا ،صورت‌ شبیه‌ ماسک‌ ، گلودرد ، تب ،کبودی‌ یا خونریزی غیرعادی‌ ، زردی‌ پوست‌ یا چشم‌ ، بثورات‌ جلدی ، تورم صورت‌ یا زبان . علایم‌ زیر ممکن‌ است‌ رخ‌ دهند، ولی‌ فقط‌ در صورتی‌ که‌ مشکل‌ساز شوند باید گزارش‌ شوند: سرگیجه‌، خواب‌آلودگی‌، خشکی‌ دهان‌، سردرد، مشکل‌ در خوابیدن‌، افزایش‌ وزن‌. علایم‌ ترک‌ دارو : نظیر سردرد ،تهوع ، استفراغ ‌، اسهال ‌، تحریک‌پذیری‌، یا خواب‌ مختل‌ همراه‌ با رؤیاهای‌ واضح ممکن‌ است‌ در صورت‌ قطع‌ ناگهانی‌ آمی‌تریپتیلین‌ مشاهده‌ شود. معمولاً برای‌ قطع‌ دارو باید مقدارش‌ ظرف‌ ۲-۱ ماه‌ به‌ تدریج‌ کاهش‌ یابد.

مطالب مرتبط
هفت نشانه فیزیکی افسردگی

مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) در دوران بارداری

هنوز عوارض قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline)   در دوران بارداری و بر روی جنین به صورت دقیق مشخص نیست ولی توصیه میشود در دوران بارداری از قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) استفاده نشود و در صورتی که هم اکنون در حال استفاده از این دارو هستید ، بهتر است اقدام به بارداری نکنید .

مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline) در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و در دوران شیردهی مجاز به مصرف قرص آمی تریپتیلین (amitriptyline)نیستید .

 موارد منع مصرف آمی تریپتیلین (Amitriptyline-as Hcl)

حساسیت مفرط شناخته شده به ضد افسردگیهای سه حلقه‌ای، ترازودون ‌و ترکیبات مشابه؛ در طول دوره بهبودی پس از انفارکتوس میوکارد (به دلیل خطر بروز آریتمی ناشی از دارو) ؛ در حالت اغما یا ضعف شدید تنفسی (اثرات مضعف اضافی بر روی CNS دارد ) ؛ همزمان با مهار کننده ‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) یا تا ۱۴ روز پس از آن.

موارد احتیاط: آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، آنژین صدری، بیماری دریچه‌های قلب یا بلوک قلبی، اختلالات تنفسی، ‌الکسیم، ‌صرع و دیگر اختلالات تنشنجی، ‌درمان برنامه ریزی شده با شوک الکتریکی (ECT)، بیماری مانیک ـ دپرسیو، گلوکوم، پرکاری تیروئید یا مصرف داروهای مکمل تیروئید، دیابت نوع I و II، هیپرتروفی پروستات، انسداد فلجی روده یا احتباس ادرار، اختلال در عملکرد کلیوی یا کبدی، ‌بیماری پارکینسون و بیهوشی عمومی طی جراحی.

تداخل دارویی آمی تریپتیلین (Amitriptyline-as Hcl)

مصرف همزمان با داروهای مقلد سمپاتیک، از جمله اپی نفرین، فنیل افرین، ‌فنیل پروپانول آمین و افدرین ممکن است موجب افزایش فشار خون شود.

مصرف همزمان با وارفارین ممکن است باعث افزایش زمان پروترومبین و در نتیجه، بروز خونریزی شود.

مصرف همزمان با هورمونهای تیروئیدی، پیموزاید، ‌یا داروهای ضد آریتمی (کینیدین، دیسوپیرامید، پروکائین آمید) ممکن است احتمال اختلال ریتم قلبی را افزایش دهد و باعث عیب انتقالی گردد.

مطالب مرتبط
آنچه در مورد پان سیتوپنی باید بدانید

این دارو ممکن است اثر کاهنده فشار خون داروهایی که از طریق مرکزی عمل می‌ کنند، ‌مانند گوانتیدین، کلونیدین، متیل دوپا یا رزرپین، را کاهش دهد.

مصرف همزمان با دی سولفیرام ممکن است موجب دلیریوم و تاکیکاردی شود.

در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای مضعف CNS، از جمله الکل، داروهای تسکین بخش، ‌باربیتوراتها، ‌مخدرها، ‌داروهای آرام بخش و بیهوش کننده‌ها (تسکین بیش از حد) احتمال بروز اثرات اضافی افزایش می‌ یابد.

مصرف همزمان با آتروپین یا سایر داروهای آنتی کولینرژیک، مانند فنوتیازینها، آنتی هیستامینها، مپریدین و داروهای ضد پارکینسون (تسکین بیش از حد، ‌انسداد فلجی روده، تغییرات بینایی و یبوست شدید)، اثرات اضافی را به دنبال خواهد داشت. همچنین، مصرف همزمان با متریزامید، ‌خطر تشنج را افزایش می‌ دهد.

باربیتوراتها و استعمال زیاد دخانیات، باعث القای متابولیسم آمی تریپتیلین می‌ شوند و اثرات درمانی آن را کاهش می‌ دهند.

متیل فنیدات، سایمتیدین، داروهای جلوگیری کننده از بارداری، پروپوکسی فن ‌و داروهای مهار کننده گیرنده‌های بتا ممکن است متابولیسم آمی تریپتیلین را مهار کنند و غلظت پلاسمایی آن و در نتیجه، مسمومیت ناشی از مصرف دارو را افزایش دهند.

مصرف همزمان با کینولونها منجر به افزایش خطر آریتمی‌های تهدید کننده حیات می‌ شود و باید از مصرف همزمان آنها پرهیز نمود.

تداخلات آزمایشگاهی آمی تریپتیلین

ممکن است یافته‌های EKG (صاف شدن امواج T) و سطح قند خون را تغییر دهد.

عوارض جانبی و ناخواسته آمی تریپتیلین

CNS: خواب آلودگی/ سرگیحه/ سردرد/ خستگی/ ترمور/ تشنج/ عصبانیت/ اضطراب/ گیجی

CN: هیپوتانسیون ارتوستاتیک/ دیس ریتمی‌ها/ شوک/بلوک قلبی/ طپش قلب/ هیپرتانسیون/ تغییرات EKG

گردآوری: وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.