در مورد رژیم کتوژنیک چه می دانید؟

رژیم کتوژنیک

0

آیا تا به حال سعی کرده اید رژیم کتوژنیک را دنبال و عملی کنید؟ شاید برایتان مهم باشد که در ابتدا بدانید که این رژیم غذایی چه فوایدی برای سلامتی دارد. ما در این مطلب به بررسی فواید رژیم کتوژنیک پرداخته ایم.

فواید رژیم کتوژنیک

کاهش وزن

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی سالم و پروتئین باعث احساس سیری می شوند که از زیاد خوردن مواد بدون کالری، شیرینی و غذاهای بی ارزش جلوگیری می کند. برای اکثر افرادی که رژیم غذایی سالم همراه با کربوهیدرات سالم دارند، مصرف مقدار مناسب کالری ، اشکالی ندارد، اما مصرف خیلی زیاد آنها توصیه نمی شود و باید خوردن آنها محدود شود مانند نوشیدنی های شیرین، کوکی ها، نان، غلات، بستنی یا سایر دسرها و میان وعده ها.

کنترل دیابت

سوزاندن چربی باعث کاهش وزن اضافی می شود و همچنین آزاد شدن هورمون هایی نظیر انسولین که نقش مهمی در بروز دیابت و سایر مشکلات سلامتی ایفا می کند، را تحت کنترل قرار می دهد.

وظیفه رژیم کتوژنیک، حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی و حفظ کربوهیدرات ذخیره شده در بدن میباشد، که از آزاد شدن بیش از حد انسولین پس از مصرف مواد غذایی و بالا رفتن سطح طبیعی قند خون جلوگیری می کند که باعث معکوس شدن مقاومت به انسولین می شود که مشکل اصلی بروز علائم دیابت است.

پیشگیری از سرطان

بنابراین، رژیمی که بتواند مصرف مواد قندی تصفیه شده و کربوهیدراتهای فرآوری شده را محدود کند، در مبارزه با سرطان موثر می باشد. تصادفی نیست که بعضی از بهترین غذاهای ضد سرطانی،  در لیست غذاهای رژیم کتوژنیک قرار بگیرند.

بیماری مغزی

برای مثال،در بیماران مبتلا به آلزایمر که از رژیم غذایی کتون استفاده می کردند بهبود بالینی، مشاهده شد و این امر نشان از بهبود عملکرد میتوکندری می باشد. استفاده از رژیم کتوژنیک در درمان اختلالات متعدد عصبی بغیر از صرع و آلزایمر، از جمله در درمان سردرد، نوروتروما، بیماری پارکینسون، اختلالات خواب، سرطان مغز، اوتیسم و مولتیپل اسکلروزیس توصیه می شود.

مطالب مرتبط
عوامل خطر ابتلا به سرطان بویژه سرطان مری در شمال شرق ایران

اگر چه این بیماری های مختلف، با یکدیگر متفاوت هستند، اما به نظر می رسد که رژیم کتوژنیک ، بر روی این مشکلات نورولوژیکی بسیار موثر است و  ناهنجاری های مربوط به مصرف انرژی سلولی را که یک ویژگی مشترک در بسیاری از اختلالات عصبی است، تصحیح می کند.

بعضی از مطالعات حتی به حذف گلوتن در رژیم کتوژنیک به عنوان یک دلیل احتمالی برای علائم بهبود یافته اشاره می کنند، به عنوان مثال محققان مشاهده کردند که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بلافاصله قبل از یک دوره روان پریشی، کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند.

گرچه نقش دقیق رژیم کتوژنیک در اختلالات روانی و مغزی مشخص نیست، اما  اثربخشی آن در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به اثبات رسیده است. رژیم  کتوژنیک ، در درمان بسیاری از بیماری هایی که به علت بروز عوارض جانبی داروهای اختلالات مغزی مانند افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و خطرات قلبی عروقی ایجاد می شود، موثر است.

تحقیقات بیشتری برای فهمیدن نقش رژیم کتوژنیک در درمان یا بهبود اسکیزوفرنی لازم است، زیرا مطالعات انجام گرفته بیشتر بر روی حیوانات و یا به صورت موردی انجام شده است، اما مزایای رژیم غذایی حاوی چربی بالا و کربوهیدرات کم، در امور مربوط به مغز و اعصاب ، امید بخش می باشد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگارو لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.