مزایا و فواید جسمی و ذهنی شنا چیست؟

0

شنا ورزشی برای همه افراد در تمام سنین است. این  ورزش می تواند آسان و ارزان باشد، و هر فردی می تواند آن را انجام دهد. شنا به فرد کمک می کند تا بدنش فرم بگیرد یا در فرم فعلی باقی بماند، اما مزایای سلامتی روانی و ذهنی را نیز به دنبال دارد.

افرادی که سن آنها بین ۱۹ تا ۶۴ سال است باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه  به طور متوسط فعالیت هوازی ​​داشته باشند. کودکان نیز باید از لحاظ جسمی فعال باشند. مهم است که تمرینات قدرتی را به هر روشی به ورزش خود اضافه کنید تا ماهیچه ها قوی و انعطاف پذیی پیدا کنید. بنابر مجوزهای بهداشتی، این  تمرینات قدرتی باید تا زمانی که ممکن است در طول زندگی ادامه یابد. فرد ممکن است به دلایل مختلف ورزش شنا را انتخاب کند. این ورزش بدن را یک تمرین کامل می دهد و دارای مزایای بسیاری برای افراد در تمام سنین و یا سطح آمادگی جسمانی است.

۱۵ مزیت شنا

شنا دارای مزایای مختلفی برای سلامت روحی و جسمی است. برخی از این موارد در زیر ذکر شده است:

یک تمرین کامل بدنی

شنا می تواند ضربان قلب، بافت عضلات بدن را افزایش دهد و وزن را کنترل کند.

شنا  تقریبا همه عضلات بزرگ بدن فرد را درگیر میکند و نیاز به استفاده از دستها، پاها، لگن و شکم دارد. شنا کردن همچنین:

  • ضربان قلب را بدون اعمال تنش بر روی بدن افزایش می دهد
  • قدرت را بهبود می بخشد
  • ماهیچه ها را قوی میکند
  • تقویت تناسب اندام
  • به مدیریت وزن کمک می کند

ایجاد قدرت قلبی و عروقی

ورزش قلبی عروقی، که اغلب به عنوان کاردیو شناخته می شود، شامل تمرین برای تقویت قلب، ریه ها و سیستم گردش خون می شود. یک تمرین کامل نظیر شنا، شامل این نوع ورزش است و تمام این قسمتها را درگیر می کند. تحقیقات نشان می دهد که شناگران نسبت به افراد غیر فعال،  آمار مرگ و میر کمتری دارند. مطالعه ای از سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که شنا می تواند به کاهش فشار خون و کنترل قند خون کمک کند.

مطالب مرتبط
مردی در طول 19 ماه توانست 15 هزار مایل، دور تا دور امریکا را بدود و در پایان یک شگفتی بیافریند

مناسب برای تمام سنین و تناسب اندام

برخی از انواع ورزش ممکن است برای افرادی که تازه کار هستند یا احساس انعطاف ناپذیری می کنند، چالش برانگیز باشند.

با این حال، شنا اجازه می دهد تا فرد با سرعت خود تمرینات را انجام دهد. یک فرد می تواند در سن بسیار کم شنا کند و بیشتر استخرهای شنا یک منطقه مشخص را برای مبتدیان و افرادی که ترجیح می دهند به آرامی شنا کنند، تخصیص میدهد.

یک مهارت عالی

مزایای یادگیری شنا به صورت ایمن و با اعتماد به نفس می تواند فراتر از توانایی ذهنی و جسمانی باشد. در بعضی موارد، حتی ممکن است جان فرد توسط این ورزش نجات یابد.

خوب برای افراد مبتلا به صدمات و جراحات

داشتن یک آسیب یا شرایط بیماری، مانند آرتریت، می تواند تمرینات با شدت بالا را دشوار کند.  از آنجا که آب به آرامی ماهیچه ها را حمایت می کند، شنا بسیاری از افراد را قادر می سازد تا در تمرینات با شدت بالا مقاومت کنند.

مناسب برای افراد معلول

یک ناتوانی فیزیکی، می تواند گزینه های تمرین و ورزش را محدود کند. از آنجا که آب ، مقاومت و پشتیبانی برای بدن ایجاد میکند، بسیاری از مردم می دانند که شنا یک گزینه ایده آل است.  از آنجا که شنا می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد و مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد، ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات روانی مناسب باشد.

کمک به آسم

علاوه بر ایجاد قدرت قلب و عروق، شنا می تواند ظرفیت ریه را افزایش دهد و کنترل تنفس را بهبود بخشد.  در حالی که هوای مرطوب استخرهای سرپوشیده ممکن است به بهبود علائم آسم کمک کند، برخی مطالعات نشان می دهد که مواد شیمیایی ضدعفونی کننده استفاده شده در استخرها می توانند علائم بدتر کنند. آنها همچنین ممکن است شرایط بیماری را در شناگر افزایش دهند.

مطالب مرتبط
بررسی 4 حرکت شنا + مزیت هایشان

بهبود علائم مولتیپل اسکلروزیز (MS)

آب، اندامهای پایدار را حفظ می کند، بنابراین افراد مبتلا به MS میتوانند از حمایت و مقاومت ملایم که آب فراهم می کند بهره مند شوند. یکی از مطالعات کاهش درد را زمانی که افراد مبتلا به MS در یک برنامه شنا ۲۰ هفته ای شرکت کردند، نشان داد. شرکت کنندگان همچنین بهبود خستگی و افسردگی مرتبط با MS را گزارش کردند.

امن در دوران بارداری

شنا برای افرادی که باردار هستند توصیه می شود. وزن اضافه شده می تواند درد مفصل و عضلانی را در دوران بارداری ایجاد کند. شنا به خصوص در افراد باردار محبوب است زیرا آب می تواند این وزن را پشتیبانی و فشار آن را کاهش دهد.

این مساله به احساس راحتی در هنگام ماندن در آب کمک می کند. البته همیشه هنگام انجام فعالیت جدیدی در دوران بارداری توصیه میشود که با پزشک مشورت کنید.

سوزاندن کالری

شنا یک راه عالی برای سوختن کالری است. میزان سوخت و ساز بستگی به وزن فرد دارد و اینکه چگونه به شدت  شنا می کند.از یک ماشین حساب کالری برای تعیین میزان کالری مصرفی هنگام شنا کردن استفاده کنید.

تنوع و سرگرم کننده

مردم با تمرین تکراری خسته می شوند، اما راه های بسیاری وجود دارد که  این تمرینات جالب باشد. کلاس های ایروبیک و پولو، و همچنین مسابقه و غواصی، می تواند به افزایش تنوع کمک کند.

کمک به بهبود خواب

بنا بر مطالعه ای که روی افراد سالخورده مبتلا به بی خوابی انجام شد، در افرادی که به طور منظم ورزش می کردند،  وضعیت خواب بهبود یافته بود. بررسی سال ۲۰۱۰ مشخص کرد که حدود نیمی از جمعیت بالغ بزرگسال مسائل  و مشکلات مرتبط با خواب را گزارش می کنند. در صورت دسترسی، شنا می تواند برای کسانی که به دنبال خواب بهتر هستند مفید باشد.

مطالب مرتبط
چقدر طول می کشد تا با تمرینات با وزنه عضله ساخته شود؟

تقویت روحیه

ورزش اندورفین را آزاد می کند که باعث خلق و خوی بهتر می شود. شنا، همچنین ممکن است اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی را افزایش دهد که می تواند بر عزت نفس تاثیر گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ مربوط به افراد مبتلا به زوال عقل، نشان می دهد که کسانی که به طور منظم در یک دوره ۱۲ هفته ای شنا می کنند، بهبود حال و روح را بهبود می بخشد.

کنترل استرس

ورزش یک راه عالی برای از بین بردن استرس و اضطراب است. همچنین می تواند ذهن را به سمت افکار دلخواه هدایت کند. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، اما حتی ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته ممکن است به فرد کمک کند تا احساس آرامش بیشتری پیدا کند.

قابل دسترس و مقرون به صرفه

بسیاری از شهرها و دارای استخرهای عمومی با نرخ تخفیف هستند. بعضی از آنها دسترسی آزاد در زمانهای خاص یا درسهای شنا رایگان دارند.  شنا، در یک دریاچه یا اقیانوس هم ممکن است یک گزینه جذاب باشد. همیشه از مراقبت های احتیاطی، نظیر اطمینان از نظارت، هنگام شنا، در آب های آزاد، اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

شنا کردن به کاهش  کالری و کمک به فرد برای از دست دادن وزن کرده و همچنین به  بهبود عضلات تن و بهبود کلی سلامت و تناسب اندام کمک میکند. شنا با درگیر کردن چند گروه مختلف عضلانی و سیستم قلبی عروقی، می تواند تمرین خوبی برای افراد مختلف باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.