هرپس گلادیاتوروم در ورزشکاران چیست؟

2

هرپس گلادیاتوروم در ورزشکاران چیست؟


هرپس گلادیاتوروم عفونی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ است. یک ویروس شبیه به ویروسی است که باعث ایجاد تبخال می شود. این در میان کسانی که در ورزشهای پر مخاطره مانند کشتی فعالیت می کنند، بیشتر رایج است و همچنین به عنوان تبخال “مات” (mat herpes) شناخته می شود.

ویروس در طی دوره هایی غیرفعال است و علائمی از بیماری موجود نیست و در زمان هایی که فعال می شود، باعث بروز علائم و زخم های مختلف می شود. وقتی ویروس فعال است، به عنوان یک عفونت قلمداد می شود و فرد می تواند تبخال را به دیگران انتقال دهد. این ویروس می تواند از طریق تماس پوست به پوست انتقال یابد و به راحتی از یک نفر به فرد دیگری منتقل می شود.

در این مقاله، ما به بررسی علائم هرپس گلادیاتوروم و قسمت هایی از بدن که می توانند تحت تاثیر قرار گیرند، می پردازیم. همچنین به تشخیص، درمان، و پیشگیری از بیماری می پردازیم.

هرپس گلادیاتوروم

• هرپس گلادیاتوروم توسط ویروس تبخال نوع ۱ (HSV-1) ایجاد می شود.
• بین ۳۰ تا ۹۰ درصد بزرگسالان در ایالات متحده در معرض ویروس تبخال قرار دارند.
• بسیاری از این افراد هرگز علائمی از خود بروز نمی دهند.

علائم هرپس گلادیاتوروم

علائم هرپس گلادیاتوروم از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. وضعیت پوست می تواند به هر بخش از بدن یک فرد برسد و اگر به چشمها آسیب برساند خطرناک است.
علائم در عرض ۸ روز پس از تماس با یک فردی که به این بیماری دچار بوده است، ظاهر می شود. علائم هرپس گلادیاتوروم عبارتند از:
• تب
• تورم غدد
گلو درد
• زخم ها یا تاول هایی بر روی پوست، که می تواند دردناک باشد
• احساس سوزن سوزن شدن و گزگز در منطقه آسیب دیده
سردرد

مطالب مرتبط
نحوه مصرف آمینوفیلین ( Aminofilin ) - داروی بیماری تنفسی

تبخال و زخم هایی که به عنوان نشانه ای از هرپس گلادیاتوروم دیده می شوند، می توانند درمان شوند و معمولا ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد تا از بین بروند. هنگامی که این ویروس غیرفعال است، افرادی که آن را حمل می کنند هیچ علامتی را نشان نمی دهند و ممکن است مسری نیستند. با این حال، داشتن هیچ نشانه ای تضمین نمی کند که دیگران را آلوده کند.

عوارض جانبی هرپس گلادیاتوروم

اگرچه این نادر است اما مواردی وجود دارد که ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) موجب بروز بیماری های ویروسی می شود که از این پس، توسط باکتری آلوده می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، عفونت پوست باید با آنتی بیوتیک ها درمان شود.
همچنین یک احتمال کوچک وجود دارد که عفونت باکتریایی به قسمت های مختلف بدن، از جمله مغز، چشم ها، کبد و ریه ها گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، این یک وضعیت اورژانسی پزشکی است که سریعا باید اقدامات لازم انجام شود.

علل و عوامل خطر هرپس گلادیاتوروم

هرپس گلادیاتوروم بسیار عفونی است و از طریق تماس پوستی از فرد به فرد دیگر گسترش می یابد. راه های رایجی که هرپس گلادیاتوروم از یک نفر به فرد دیگر، انتقال می یابد، بوسیدن فردی است که به تبخال لب دچار است. همچنین تماس جنسی و استفاده از موارد اشتراکی مثل ظروف غذا و یا حتی تلفن های همراه، می توانند گزینه هایی برای راه انتقال این بیماری باشند.

شایعترین بیماری هرپس گلادیاتوروم در بین افرادی است که ورزش می کنند. ورزش هایی که شامل داشتن تماس پوستی با دیگران است. ورزش هایی مثل کشتی، راگبی و یا بسکتبال می تواند موجب بروز هرپس گلادیاتوروم شود. زیرا اگر یکی از اعضای تیم به این بیماری دچار باشد، در اثر تماس پوستی، می تواند بقیه ی ورزشکاران را نیز آلوده کند.
افراد مبتلا به این ویروس، متوجه می شوند که در دوره هایی که استرس بالایی دارند و یا سیستم ایمنی بدنشان، ضعیف تر است، هرپس گلادیاتوروم بیشتر عود می کند. در حالی که برخی از افرادی که ویروس را حمل می کنند می توانند بدون هیچ گونه زخم در طول مدت طولانی به سر ببرند، اما ظهور و بروز علائم در هر زمان ممکن است رخ دهد.

مطالب مرتبط
10میوه با میزان قند پایین و مناسب برای رژیم غذایی


تشخیص هرپس گلادیاتوروم

یک پزشک می تواند زخم ها را بررسی کند تا مشخص شود آیا ویروسی است یا خیر. اغلب پزشک با بررسی زخم ها و تاول ها، این بیماری را تشخیص می دهد، اما ممکن است یک نمونه بافت از زخم ها برای تجزیه و تحلیل نمونه برداری شود.
پس از بهبودی فرد، هنوز هم توصیه می شود که مراقبت های پزشکی و جلوگیری از تماس پوستی با دیگران رعایت گردد. برای تایید اینکه آیا ویروس وجود دارد یا نه، یک آزمایش خون انجام می شود.
این آزمایش خون زمانی انجام شود که پزشک مطمئن نیست که آیا فرد مبتلا به تبخال یا سایر بیماری های پوستی مشابه است. افراد مبتلا به هرپس گلادیاتوروم دارای آنتی بادی های خاصی هستند که می توانند تأیید کنند که آیا فردی بیماری دارد یا خیر.

درمان هرپس گلادیاتوروم

بیشتر علائم هرپس گلادیاتوروم، ناخوشایند اما خفیف است. بلافاصله باید در عرض ۱۰ روز بدون درمان از بین بروند. مهم است که از تماس فیزیکی و یا به اشتراک گذاری وسایل، مانند تلفن و فنجان، تا زمانی که علائم ناپدید می شوند، جلوگیری کنید. توصیه می شود از اقداماتی که می تواند زخم ها و تاول ها را تحریک کند، مانند برداشتن یا مالیدن آنها، اجتناب کنید. اگر علائم شدید تر هستند و موجب درد و ناراحتی می شوند، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی خاصی برای کمک به کاهش ناراحتی و سرعت بخشیدن به بهبودی تجویز کند. داروهای متداول استفاده شده عبارتند از:

• آیزکلوویر (Zovirax)
• والاسیکلوویر (Valtrex)
• فامسیکلوویر (famvir)

داروها همچنین ممکن است تجویز شود تا از ابتلا به تبخال جلوگیری شود.

پیشگیری از هرپس گلادیاتوروم

اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که یک فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به عفونت اقدام کند. اگر فردی مبتلا به هرپس گلادیاتوروم یا تبخال لب، در اطرافیان شما وجود دارد، بهتر است از تماس فیزیکی با وی تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود. قبل از شروع یک رابطه جنسی جدید، هر دو طرف باید برای HSV-1 آزمایش شوند.
کسانی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند، مانند افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، باید از اقدامات بهداشتی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و یا آلوده شدن به دیگران پیروی کنند.

مطالب مرتبط
ایست قلبی ناشی از فشار رابطه جنسی رخ نخواهد داد


این اقدامات شامل موارد زیر است:
• دوش گرفتن فوری بعد از یک بازی، مربیگری و یا تمرین
• تی شرت یا حوله و وسایل شخصی به اشتراک گذاشته نشود
• حوله ها و کیت ورزشی مرتبا با آب گرم و سفید کننده شستشو داده شوند
• اطمینان حاصل کنید که تجهیزات ورزشی به طور مرتب تمیز می شوند
• اجتناب از تماس با فردی که دارای زخم های مرئی یا علائم ویروس تبخال است
• پوشش هر گونه مناطق باز پوست با باند یا پانسمان در صورت ابتلا به بیماری
• در صورت بروز علائم، زخم ها را دستکاری نکنید

هرپس گلادیاتوروم شرایط قابل کنترل است و درمان هایی وجود دارد که به کاهش و پیشگیری از علائم می پردازد. اگر یک فرد فکر می کند که به هرپس گلادیاتوروم مبتلا شده است، توصیه می شود به دنبال مشاوره در مورد تشخیص، درمان و نحوه کاهش عفونت بپردازد.

بیشتر بخوانید:

ابتلای مردان به ویروس جنسی پاپیلوم انسانی یا HPV دهانی و عوارض آن

 

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.