آیا فسفات تری کلسیم برای سلامتی شما مضر است؟

فسفات تری کلسیم

0

فسفات تری کلسیم یک نمک کلسیم در بسیاری از مکمل های غذایی است. بسیاری از مردم درباره ایمنی فسفات تری کلسیم، از جمله عوارض جانبی و اینکه آیا باعث سرطان می شود، تعجب می کنند.
اگر افراد رژیم غذایی دارند که به تنهایی از کلسیم کافی برخوردار نیست مکملهای حاوی تری کلسیم فسفات را برای مصرف روزانه کلسیم استفاده می کنند. با این حال، فسفات تری کلسیم یک منبع متمرکز کلسیم است و مصرف بیش از حد می تواند باعث افزایش سطح کلسیم یا هیپرکلسمی شود. سطح بالایی از کلسیم می تواند سبب:

شود. همچنین ممکن است به کمبود آب بدن، خستگی، از دست دادن اشتها، تشنگی و اختلال روانی منجر شود. اگر فرد به درستی آن را مصرف نکند، داروهای خاصی مصرف کند یا بیماری خاصی داشته باشد، عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهد.

فسفات تری کلسیم چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است

برخی فسفات کلسیم ها از سنگ های فسفات، کلسیم منابع گیاهی و آمونیاک تشکیل شده اند.

این می تواند به عنوان وگان شناخته شود. با این حال، اغلب فسفات کلسیم از استخوان های حیوانات زمین ساخته می شود. فسفات کلسیم به عملکرد سلولی کمک می کند و نقش حیاتی در بسیاری از فرآیندهای بدن مانند رشد استخوان و تولید انرژی دارد.

فسفات تری کلسیم به عنوان یک مکمل تغذیه ای موثر است زیرا به راحتی در بدن جذب می شود. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان بدهد فسفات تری کلسیم موثرتر از مکمل های کلسیم است به ویژه آن هایی که حاوی سیترات و کربنات می باشند. کربنات تری کلسیم همچنین دارای بسیاری از کاربردهای دیگر است. این در بسیاری از وسایل خانگی، از جمله پودر بچه، خمیر دندان و آنتی اسیدها یافت شده است. صنایع مختلف از کربنات تری کلسیم استفاده می کنند. برای مثال، بخش زیست پزشکی از فسفات تری کلسیم برای ساختن کامپوزیت استفاده می کند تا استخوان ها را تعمیر کند.

مطالب مرتبط
20 نکته جالب و باورنکردنی در مورد فواید چای

خطرات سلامتی چیست؟

مصرف فسفات تری کلسیم ممکن است یک سری از خطرات را به همراه داشته باشد.

هیپرکلسمی

یک خطر سلامتی فسفات تری کلسیم مصرف بیش از حد و ایجاد هیپرکلسمی است. اغلب نشانه های سطح بالای کلسیم خفیف است، اما موارد خطرناک هم رخ می دهد، گرچه نادر است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که فرد باید مقدار قابل توجهی از تری کلسیم فسفات را مصرف کند یا شرایط خاصی برای ایجاد هیپرکلسمی داشته باشد. مجله پزشکی کلیولند در مورد یک مرد ۸۰ ساله که با نشانه های هیپرکلسمی به بیمارستان منتقل شد، از جمله:

  • یبوست
  • از دست دادن اشتها
  • دهان خشک
  • گیجی

می نویسد:

بیشتر شرایط خون او طبیعی بود، اما کلسیم سرم او بالاتر از حد معمول بود که باید ۱۴.۴ میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) باشد. محدوده سالم تقریبا ۸.۶ تا ۱۰.۰ mg / dL است. این پیرمرد ۸۰ ساله بیماری های مختلفی از جمله دیابت، کم کاری تیروئید و هپاتیت C داشت که ممکن است در هیپراکلسمیک او نقش داشته باشد.

سنگ کلیه

مصرف تری کلسیم فسفات همچنین ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. یک گزارش از دانشگاه ایالتی اورگن می گوید خطر ابتلا به سنگ کلیه در زنان که مکمل های کلسیم و مکمل های مولتی ویتامین را مصرف می کنند، بیشتر است، هرچند شواهد کلی درمورد این موضوع متضاد هستند.

مشکلات قلبی عروقی

مطالعات متعدد نشان داده است که افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی که مکمل های کلسیم مصرف می کنند، گزارش شده است. یک گزارش در مجله Australian  Prescriber  می گوید مکمل های کلسیم ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی را در حدود ۲۵ درصد و احتمال سکته در زنان را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

مطالب مرتبط
مولکول جدید کشف شده ای که می تواند نارسایی قلبی را درمان کند

با این حال، اکثر محققان معتقدند که اثرات مثبت مکمل های کلسیم بر سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی بیش از خطر افزایش قلبی عروقی است. بنیاد ملی پوکی استخوان و انجمن قلب شناسی پیشگیرانه آمریکا مشخص کرده اند تا زمانی که از میزان توصیه شده روزانه تجاوز نکند، کلسیم مصرف شود.

فسفات تری کلسیم و بیماری کلیه

فسفات تری کلسیم برای افرادی که دارای بیماری کلیوی هستند گزینه مناسبی نیست. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری کلیوی می شود، کلیه های او قادر به حذف موثر فسفر نیستند.

این مهم است زیرا سطح بالای فسفر می تواند سطح کلسیم بدن را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی استخوان ها را شکننده و ضعیف می کند. سطح بالای فسفر همچنین می تواند کلسیم را وارد رگ های خونی، ریه، چشم و قلب کند. هر کس که با بیماری کلیوی یا عملکرد کلیه معدود زندگی می کند، باید با دکتر درباره بهترین راه های حفظ سطح کلسیم سالم و بدون آسیب رساندن به کلیه ها و سایر اعضای بدن، صحبت کند.

همچنین ضروری است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی به میزان فسفر مصرفی و جایی که آنها از آن استفاده می کنند توجه کنند. یک رژیم غذایی معمول دارای فسفر کم برای فرد مبتلا به عملکرد کلیه محدود باید از مصرف ۱۰۰۰ میلیگرم (میلی گرم) فسفر روزانه تجاوز نکند.

خطرات فسفات تری کلسیم و سرطان

محققان نشان می دهند که رژیم های غذایی حاوی فسفات های غیر آلی که مواد افزودنی بیشتری در غذاهای فرآوری شده مانند گوشت و پنیر دارند، رشد سلول های کوچک سلولی را تحریک می کنند. یک مطالعه از جامعه توراکس آمریکا در مورد مدل های ماوس مورد مطالعه، گزارش می دهد که رژیم غذایی حاوی فسفات بالا ممکن است رشد تومورهای سرطان ریه را تسریع بخشد و به توسعه تومور در افرادی که در معرض افزایش خطر سرطان ریه قرار دارند کمک کند. مطالعات دیگر ارتباط بین فسفات های معدنی و توسعه انواع سرطان را کشف کرده اند.

مطالب مرتبط
پروفسور کیوان مزدا ؛ جراح برجسته ستون فقرات در دنیا

یک مطالعه سوئدی در BMC Cancer گزارش داده است که سطوح سرمی فسفات معدنی  (Pi)

افراد بالای ۲۰ ساله برای ارزیابی خطر سرطان اندازه گیری می شود. محققان سوئدی دریافتند سطح بالای pi موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان در مردان می شود، در حالی که در زنان سطح پایین Pi با خطر بالاتری از سرطان های خاص همراه بود.

حرف آخر

افراد، به ویژه کسانی که در معرض عوامل خطر ابتلا به سرطان و بیماری کلیه هستند، باید با دکتر خود قبل از مصرف هر مکمل کلسیم، از جمله تری کلسیم فسفات صحبت کنند. امن ترین و موثر ترین راه برای افزایش مصرف کلسیم و حفظ سطح کلسیم، مصرف غذاهای غنی از کلسیم است. منابع عالی کلسیم عبارتند از:

  • لبنیات کم چرب
  • توفو
  • سبزیجات برگ سبز، کلم و اسفناج
  • ماهی کنسرو شده (ساردین ها)
  • سویا

یک پزشک در بهترین موقعیت برای تعیین این است که  آیا کسی نیاز به یک مکمل دارد یا نه و می تواند یک مکمل خاص و یک دوز مطمئن را توصیه کند. آنها همچنین می توانند افرادی را که دارای شرایط پزشکی هستند و یا داروهای دیگر را مصرف می کنند، برای جلوگیری از تعامل، راهنمایی کنند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.