دانستنی های جالب در مورد ورزش ترامپولین و فواید آن برای سلامتی بدن

0

ورزش ترامپولین( Trampoline ) که  در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از افراد و در سنین مختلف قرار گرفته است، یکی از زیر شاخه های مرتبط با ژیمناستیک می باشد و بر روی یک وسیله که حالت الاستیک و کششی دارد، انجام می شود و دارای فواید زیادی برای سلامتی می باشد.

در این مقاله در مورد تاریخچه و فواید ورزش ترامپولین صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

 آشنایی با ورزش ترامپولین

ترامپولین یکی از رشته‌های ورزشی ژیمناستیک است.ترامپولین در زبان عام به تشک پرش درجا و بپر بپر شناخته می‌شود.مسابقات این رشته بر روی وسیله‌ای به نام ترامپولین (جَستانه) انجام می‌شود که یکی از اسباب‌های تمرینی مهم ورزش ژیمناستیک است. مسابقات این ورزش به صورت انفرادی یا دو نفره برگزار می‌شود.

در سالیان اخیر این ورزش، در کشورهای توسعه یافته نه تنها  به عنوان تفریح خردسالان، بلکه جهت استفاده ورزشکاران در رشته های مختلف ورزش هوازی مانند ایروبیک، پیلاتس، زومبا و  همچنین توانبخشی به سالمندان در مراکز فیزیوتراپی نیز  استفاده می شود.

تاریخچه پیدایش ورزش ترامپولین

 تاریخچه شروع و پیدایش ترامپولین، به زمان استفاده از شبکه توری که آکروبات کارها از آن استفاده می کردند، باز می گردد که ایده آن توسط جرج نیسین در سال ۱۹۳۰ مطرح شد.

وی با تکه هایی از پارچه با استحکام زیاد که به یک چارچوب فلزی با خاصیت ارتجاعی متصل بودند، نخستین نمونه ترامپولین را ایجاد کرد. واژه ترامپولین به معنی محکم پریدن است.

این وسیله به ورزشکاران جهت وضعیت فیزیکی و روانی کمک می کند. به طور خاص به درک فرم بدنی ورزشکار در فضا کمک می کند.

در ژیمناستیک هنری، هفتمین وسیله ای که به عنوان یک وسیله کمک آموزشی از آن استفاده می شود، ترامپولین است. این ورزش در آمریکا موفقیت هایی را به سرعت به دست آورد و نخستین مسابقات ملی قهرمانی آن در سال ۱۹۴۸ برگزار شد.

مطالب مرتبط
نحوه محاسبه درصد چربی بدن با یک فرمول ساده

سرانجام به کشورهای اروپایی همانند سوییس راه یافت. ترامپولین نمایشگر آزادی و فضاست و تعداد بی شمار و پیچیده پرش ها و چرخش ها، که گاها ارتفاع آنها به طول ۸ متر می رسد، مهارت استادانه در تکنیک، کنترل بدن به نحو عالی و حرکات توام با هارمونی را طلب می کند.

ترامپولین در هر شاخه از ورزش که عناصر آکروباتیک در آن وجود دارد، به کار رفته و استفاده می شود. در مجموع ترامپولین وسیله ای است که بیانگر شجاعت، جوانی و تنوع است.

افزایش قدرت بدنی با ترامپولین

فاکتور قدرت بدنی در همه ورزش ها ضروری است اما در ژیمناستیک شکل دیگری دارد.

تحمل وزن بدن در زوایای مختلف و اجرای حرکات سخت، آن هم به زیباترین و تمیزترین شکل ممکن و بدون کوچکترین لرزشی و حتی احساس فشار و چروکیدگی، قدرت مطلق را چند برابر کرده و می طلبد که ژیمناست در ادامه به فاکتوری به نام استقامت در قدرت دست پیدا کند.

بهبود انعطاف پذیری بدن با انجام ورزش ترامپولین

این فاکتور در ژیمناستیک اهمیت زیادی دارد و به نوعی انعطاف در ژیمناستیک به معنای واقعی و کامل خود می رسد.

انعطاف فاکتوری است که اگر وجود نداشته باشد ۷۰ درصد حرکات ژیمناستیک را نمی توان آموخت و کسانی که از انعطاف کمی برخوردار باشند، خیلی زود در ورزش ژیمناستیک آسیب می بینند و شاید حتی دچار مشکلات مفصلی شوند

و به همین دلیل است که مربیان از بدو ورود نوآموزان برای حفظ سلامت ورزشکار با او حرکات ورزشی که انعطاف بدنی را تقویت می کند تمرین می کنند.

وسیله انجام ورزش ترامپولین

ترامپولین، یکی از وسایل تمرینی ورزش ژیمناستیک است که شامل پارچه ضخیم و محکمی است که به وسیله تعدادی فنر از چهار طرف بر یک چهارچوب فلزی بسته شده است.

مطالب مرتبط
دلایل احساس خستگی در هنگام انجام ورزش

در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی مردم در خانه های خود این وسیله را برای بازی و تفریح دارند. همچنین ابعاد آن در سایزهای متفاوت است. این رشته سال هاست که در المپیک فعالیت می کند.

 با مزایا و فواید ورزش ترامپولین آشنا شوید

ترامپولین مزایای زیادی را به همراه دارد که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرین قلبی عروقی

پریدن بر روی ترامپولین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و تمرینی عالی برای قلب، مغز و عضلات بسیار مهم بدن است.

تمرین برای عضلات

تمرینی برای عضلات پا و عضلات شکم است و زمانی اتفاق می‌افتد که برروی ترامپولین چند دقیقه فعالیت کنید.

کاهش وزن

ترکیبی از ورزش قلبی عروقی و تقویت عضلات به کاهش وزن کمک می‌کند. همانطور که عضلات تقویت می‌شوند در افزایش متابولیسم که به سوزاندن چربی منجر می‌شود کمک می‌کند. تمرین قلبی عروقی کالری می‌سوزاند. با پریدن بر روی ترامپولین برای ۲۰-۳۰ دقیقه، ۳-۴ بار در هفته، شاهد کاهش وزن خواهیم بود.

بهبود انعطاف‌پذیری

پریدن بر روی ترامپولین با افزایش طول عضلات، آنها را تقویت کرده و منجر به بهبود انعطاف‌پذیری می‌شود.

افزایش تراکم استخوان‌ها

ورزش می‌تواند تراکم استخوان و عضلات را تقویت کند. افزایش تراکم استخوان جهت جلوگیری از پوکی استخوان‌ها و ترمیم استخوان‌های شکسته و یا آسیب دیده کاملاً موثر است.

بهبود مفاصل، تاندون و رباط

تقویت مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها به کاهش شانس ابتلا به برخی از انواع آرتروز و کاهش درد و بهبود ورم مفاصل کمک می‌کند.

توسعه تعادل و هماهنگی

تعادل در ترامپولین، بر خلاف تعادل بر روی هر چیز دیگری است. ترامپولین به طور مداوم در حال حرکت است و پرنده‌ها (ورزشکاران) باید آگاه باشند از مرکز ثقل نسبت به گرانش در همه زمان‌ها تعادل خود را حفظ کنند.

مطالب مرتبط
عضلات داخلی ران خود را با این 8 تمرین قوی کنید

بهبود ایستادن یا فرود

همراه با تعادل بهتر، پریدن از روی ترامپولین، می‌تواند استقرار یا فرود را بهبود ببخشد.

توسعه مهارت‌های حرکتی

مغز مجبور به عملکرد دو طرفه به هنگامی است که فرد در هوا قرار دارد. لازم است هر دو طرف مغز و بدن برای حفظ هماهنگی و تعادل با هم کار کنند که این مهارت‌های حرکتی را افزایش می‌دهد.

گردآوری: وردنگار

loading...

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.