در مورد حلقه شاتزکی ( Schatzki ) یا مشکل بلع چه چیزی می دانید

حلقه شاتزکی ( Schatzki )

0

حلقه شاتزکی ( Schatzki ) یک دسته دایره ای از بافت مخاطی است که می تواند در انتهای مری نزدیک به معده ایجاد شود. این حلقه باعث می شود که لوله های غذایی یا مری باریک شوند.

وقتی یک حلقه شکل می گیرد، افراد ممکن است علائمی نداشته باشد یا ممکن است در بلعیدن دچار مشکل شوند، که جامعه پزشکی آن را دیسفاژی می داند. وقتی یک نفر نان یا گوشت خشک می خورد، مشکل ممکن است بدتر شود. حلقه شاتزکی ( Schatzki ) سرطانی نیست و معمولا بی ضرر است. تغییر رژیم غذایی و الگوهای خوردن می تواند به علائم کمک کند. در این مقاله، ما علائم و علل حلقه شاتزکی ( Schatzki ) را بررسی می کنیم. ما همچنین توضیح می دهیم که چگونه پزشک یک این مشکل را تشخیص می دهد و گزینه های درمان کدام هستند.

 علائم و نشانه های حلقه شاتزکی ( Schatzki )

بسیاری از افراد مبتلا به زخم Schatzki بدون علائم هستند. افراد معمولا بعد از ۲۵ سالگی علائم را متوجه می شوند. پس از معاینه، پزشک ممکن است بفهمد که قطر مری، که معمولا حدود سه چهارم یک اینچ است، به نصف اینچ کاهش می یابد. افراد ممکن است علائم و موارد زیر را متوجه شوند:

  • مشکل در خوردن غذاهای جامد
  • دیسفاژی که می آید و می رود
  • احساس اینکه غذا در گلو یا قفسه سینه گرفتار می شود
  • سوزش سر دل

علائم معمولا هنگامی که حلقه بزرگ است و موجب باریک تر شدن مری شده است، شدیدتر می شود. خوردن آب بین لقمه ها و جویدن مواد غذایی به طور کامل می تواند بلع را آسان تر کند. یکی از عوارض احتمالی حلقه  Schatzki انسداد مواد غذایی بولوس یا “سندرم استواکوس” است. این شامل مقداری از مواد غذایی است که به طور کامل مری را مسدود می کند.

مطالب مرتبط
5 عارضه جانبی استفاده از گیاه تولسی ( ریحان مقدس )

انسداد غذایی که باعث درد شدید قفسه سینه شود و به عنوان یک اورژانس پزشکی شناخته می شود. درمان شامل فشار دادن یا کشیدن مواد غذایی با استفاده از آندوسکوپ، که یک لوله طولانی و انعطاف پذیر است، می باشد.

علل حلقه شاتزکی ( Schatzki )

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد حلقه شاتزکی ( Schatzki ) را توسعه می دهند. این شرایط می تواند در خانواده ها اجرا شود. در برخی دیگر، حلقه شاتزکی ( Schatzki ) در پاسخ به سوزش ناشی از ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) شکل می گیرد.

تشخیص حلقه شاتزکی ( Schatzki )

یک پزشک برای اولین بار از علائم فرد سوال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آزمایشات زیر می تواند به پزشک کمک کند تا حضور حلقه شاتزکی ( Schatzki ) را تایید کند:

یک اشعه ایکس با باریم: این شامل فردی است که قرص حاوی رنگ کنتراست باریم را در بر می گیرد که مری را پوشش می دهد و تصویر اشعه ایکس را واضح تر می کند. حدود ۶ تا ۱۴ درصد از این آزمایشات شواهدی از حلقه شاتزکی ( Schatzki )نشان می دهد.

اندوسکوپی: در این روش، پزشک یک لوله باریک حاوی دوربین را به مری وارد می کند. دوربین تصاویری را برای کمک به یک پزشک فراهم می کند تا ببیند که آیا یک انسداد مانند حلقه شاتزکی ( Schatzki )وجود دارد یا نه.

درمان و بهبودی حلقه شاتزکی ( Schatzki )

اگر فردی هیچ نشانه ای نداشته باشد، درمان همیشه لازم نیست. بسیاری از مردم از نشانه ها را با جویدن غذا به طور کامل و نوشیدن آب با لقمه ها  از بین می برند. اگر فردی این تکنیک ها را انجام می دهد ولی هنوز در بلعیدن دچار مشکل است، روش های خاصی می توانند قطر مری را گسترش دهند و باعث از بین رفتن آن شوند. درمان های احتمالی عبارتند از:

مطالب مرتبط
می توان با یک رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف گوشت قرمز از یک سوم مرگ های زودرس جلوگیری کرد

قرار دادن یک اندوسکوپ در مری و استفاده از یک ابزار به نام بومی برای گسترش حلقه Schatzki. قرار دادن یک بادکنک کوچک در مری به منظور افزایش حلقه در یک فرآیند که انقباض بالن نامیده می شود. افرادی که دچار بلعیدن دشوار هستند، اغلب پس از انجام این روش، تا حد زیادی بهبود پیدا می کنند.

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به حلقه شاتزکی ( Schatzki )نیز علائم GERD را تجربه می کنند، درمان اسید معده می تواند کمک کند. در موارد نادر، یک پزشک توصیه می کند که فرد مری را جراحی کند. یک فرد می تواند با کارهای زیر رفلکس اسید را کاهش دهد:

  • اجتناب از غذاهای ماشه مانند کافئین، قهوه و شکلات
  • اجتناب از غذاهای تند و ویژه چرب
  • ترک سیگار
  • کاهش استرس
  • از دست دادن وزن در صورت اضافه وزن
  • تغییر داروهایی که ممکن است علائم را ایجاد کنند

چشم انداز

حلقه شاتزکی ( Schatzki )یک گروه  بافتی است که می تواند در انتهای مری تشکیل شود و باعث می شود که لوله باریک شود. در حالی که برخی از افراد دارای حلقه شاتزکی ( Schatzki )هیچ نشانه ای ندارند، دیگران در بلعیدن دچار مشکل می شوند. یک پزشک قادر به تعیین این است که آیا کسی یک حلقه شاتزکی ( Schatzki ) دارد یا نه. آنها ممکن است یک روش برای گسترش قطر حلقه را توصیه کنند.

تغییر سبک زندگی و درمان اسید معده همچنین می تواند به کاهش علائم حلقه شاتزکی ( Schatzki )کمک کند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.