گواتر چندگانه : علائم، تشخیص و درمان

0

گواتر به غده تیروئید بزرگ اشاره دارد. گاهی اوقات فرد می تواند یک گواتر داشته باشد که دارای غده های متعدد است که گواتر چند وجهی نامیده می شود. گواتر سمی یکی از این موارد است که باعث ایجاد بیش از حد هورمون تیروئید می شود و منجر به یک بیماری به نام هیپرتیروئیدی می شود. بیشتر غده های تیروئید بی ضرر هستند، اما برخی می توانند سرطانی باشند. دانشمندان هنوز هم ارتباط بین غده های تیروئید و سرطان را بررسی می کنند. بعضی از کارشناسان معتقدند احتمال ابتلا به سرطان در بین غده های تیروئید بیشتر است. در این مقاله، ما به علائم، علل و درمان گواتر چندگانه و ارتباط آنها با سرطان نگاه می کنیم.

علائم گواتر چندگانه

گواترهای چندگانه همیشه علائم را ایجاد نمی کنند. یک پزشک اغلب گواتر های چندگانه را تشخیص می دهد در حالی که یک آزمایش فیزیکی یا مطالعه تصویری به دلایل دیگر انجام می شود.

گاهی اوقات یک گواتر چندگانه مانند یک گواتر تکی احساس می شود، اما چندین غده کوچکتر وجود دارد. یک فرد ممکن است غده ها را به طور مستقیم بر روی تیروئید حس کند، که در گردن درست زیر نای در مردان و زنان قرار دارد.

اگر یک گواتر چندگانه رشد کند و یا بر روی قسمت های مجاور فشار آورد، فرد ممکن است علائم زیر را متوجه شود:

  • خشونت و سختی
  • مشکل بلعیدن
  • دشواری تنفس در هنگام لمس کردن

فرد مبتلا به گواتر چندگانه سمی ممکن است علائم هیپرتیروئیدیسم داشته باشد. این شامل:

  • مشکل تحمل گرما
  • سرعت ضربان قلب، حتی در حالت استراحت
  • تحریک پذیری
  • عصبی بودن
  • کاهش وزن یا عدم توانایی برای به دست آوردن وزن
  • مشکل خواب

علل گواتر چندگانه

یکی از دلایل گواتر چندگانه کمبود ید است، اگر چه این در ایالات متحده نادر است. ید یک ماده معدنی موجود به مقدار کم در رژیم غذایی فرد است.

تیروئید برای تولید هورمون ها از ید استفاده می کند. بدون ید، تیروئید نمی تواند عملکرد عادی خود را انجام دهد. به همین علت، تولید کنندگان مواد غذایی اغلب ید را به نمک اضافه کرده و به نام نمک یددار، برای کاهش شیوع اختلال عملکرد تیروئید در اختیار مردم برای مصرف قرار می دهند. برخی از افراد خطر بیشتری برای ابتلا به گواتر چندگانه دارند. عوامل خطر عبارتند از:

مطالب مرتبط
آیا آندومتریوز باعث خستگی مزمن می شود؟
  • کمبود ید
  • عوامل ژنتیکی که باعث تولید هورمون تیروئید می شوند
  • جنسیت – زنان بیشتر احتمال دارد که غده ها و بیماری تیروئید را توسعه دهند
  • سن – زنان مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به گره های تیروئید قرار دارند
  • سابقه خانوادگی گواتر چندگانه
  • سابقه ای از بیماری تیروئید خود ایمنی مانند تریروزیت یا هیپوتیروئیدی یا بیماری Graves

اگر غده تیروئید هورمون تیروئید را به اندازه کافی تولید نکند، غده هیپوفیز در مغز، بیشتر هورمون تستوسترون (TSH) را آزاد می کند. TSH بیش از حد می تواند سبب افزایش فعالیت تیروئید و ایجاد گواتر چندگانه شود.

به همین ترتیب، یک تیروئید بیش از حد فعال که موجب ایجاد بیش از حد هورمون تیروئید می شود، باعث می شود که تیروئید بزرگ شود و ممکن است تبدیل به تیروئید چندگانه شود. در برخی موارد، فرد ممکن است دلیل علمی برای گواتر چندگانه خود نداشته باشد.

تشخیص
پزشک با در نظر گرفتن یک تاریخچه پزشکی، تشخیص یک گواتر چندگانه را آغاز خواهد کرد. آنها درباره وضعیت سلامتی قبلی فرد، داروهایی که مصرف می کند و اینکه آیا یک تاریخچه خانوادگی یا شخصی گواتر یا شرایط مرتبط با تیروئید وجود دارد، می پرسند.

معاینه جسمی

پزشک گردن یک فرد را بررسی می کند و به دنبال رگ گردن بزرگ می گردد. آنها همچنین می توانند اندازه و شکل غده تیروئید را احساس کنند و به دنبال غده غیر معمول می باشند.

آزمایش خون

آزمایش خون می تواند به تشخیص مشکلات تیروئید، به ویژه تست هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) کمک کند. اگر سطح TSH افراد پایین باشد، ممکن است به این معنی باشد که آنها دارای هیپرتیروئیدی هستند، بدین معنا که تیروئید آنها باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید می شود.
اگر سطح TSH بالا باشد، ممکن است فرد مبتلا به کم کاری تیروئید (سطح پایین تریروئید تریروئید) باشد، زیرا بدن در حال تلاش برای تولید هورمون تیروئید است.

مطالب مرتبط
راه های جلوگیری و تشخیص سرطان روده چیست؟

پیگیری تست هورمون تیروئید برای بررسی سطح هورمون هایی که به نام T3 و T4 وجود دارند

انجام می شود، که ممکن است برای درک کامل تصویر مورد نیاز باشد.

آزمایشات تصویربرداری

یک پزشک همچنین می تواند آزمایشات تصویربرداری تیروئید را انجام دهد. این شامل سونوگرافی تیروئید می شود. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی برای بازیابی تصاویر تیروئید، از جمله اندازه و تعداد هر غده ها انجام می شود.

بیوپسی

گاهی اوقات ممکن است یک پزشک نمونه برداری از غده های تیروئید را برای آزمایش سلول های سرطانی انجام دهد. یک روش بیوپسی با یک سوزن کوچک که توسط اولتراسوند هدایت می شود، به نام آسپیراسیون سوزن خوب (FNA) انجام می شود.

پزشکان احتمالا توصیه می کنند که هر کسی که یک گره بزرگتر از ۱ سانتیمتر (سانتی متر) داشته باشد، بیوپسی لازم دارد.

درمان گواتر چندگانه

همه افراد مبتلا به گواتر چندگانه نیاز به درمان ندارند. این اغلب به عملکرد تیروئید بستگی دارد.
اگر غده ها هورمون تیروئید را تولید نمی کنند، پزشک اندازه آن، علائم یا الگوی رشد را در نظر می گیرد.

رادیوتراپی درمانی

یک روش دیگر درمان رادیواکتیو است. این دارو به کاهش حجم بافت تیروئید کمک می کند. در مورد گواتر سمی، آن تولید هورمون غیر طبیعی تیروئید را قطع می کند.

گواتر معمولا ۲ تا ۶ ماه پس از درمان کاهش می یابد، اگر چه ممکن است تا یک سال طول بکشد. مطالعات همچنین نشان داده است که در بیشتر موارد، عملکرد نرمال تیروئید پس از درمان ادامه می یابد و یا به حالت طبیعی باز می گردد.

غده های کوچکتر به داروهای رادیواکتیو بهتر از آنهایی که بزرگ هستند پاسخ می دهند.

داروهای تیروئید

اگر گواتر و غده های آن نسبتا کوچک باشند، پزشک ممکن است از یک داروی هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین (Synthroid) استفاده کند.

مطالب مرتبط
سرطان سینه: این تغییرات ژنی ممکن است عمر زنان جوان را کوتاه تر کند

با این حال، تحقیقات درباره این موضوع روشن نیست. کارشناسان به دو گروه از کسانی که معتقدند هورمون تیروئید به این وضعیت کمک می کند و کسانی که معتقدند کمک نمی کند، تقسیم می شوند.

تیروئیدکتومی

این عمل جراحی غده تیروئید است. با پیشرفت بیماری تیروئید، به ندرت لازم است. اگر گواتر موجب فشرده سازی رگ های خونی گردن، تاثیر گذار در تنفس فرد، ایجاد مشکل بلع یا ایجاد اختلال روانی شود، پزشک ممکن است به حذف تیروئید کمک کند.

اگر فرد نامزد خوبی برای درمان رادیواکتیو نباشد یک پزشک همچنین ممکن است تیروئیدکتومی را توصیه کند. این امر به ویژه اگر گواتر چندگانه بسیار بزرگ باشد اتفاق می افتد، زیرا به همان اندازه که غده های کوچک به درمان با رادیواکتیو  پاسخ می دهند غده های بزرگ به رادیواکتیو  پاسخ نمی دهند.

ارتباط با سرطان

مطالعات نشان داده اند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به گواتر چندگانه  به سرطان تیروئید مبتلا می شوند. تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان در گواترهای یک و چندگانه  دارای قاعده مشابه است.

با توجه به بخش جراحی دانشگاه کلمبیا، اکثر افراد مبتلا به سرطان به گواتر چندگانه دارای سرطان پاپیلر تیروئید مبتلا هستند که شایعترین نوع سرطان تیروئید است.

چشم انداز

ممکن است فرد بدون اطلاع در مورد آن گواتر چندگانه را داشته باشد، زیرا اغلب نشانه هایی ایجاد نمی کند. افراد دیگر ممکن است علائمی داشته باشند که بر زندگی روزمره آنها، مانند مشکل بلع و صحبت کردن، تاثیر می گذارد.

بسیاری از روش های درمانی موجود است. اگر یک فرد مشکوک باشد که ممکن است مشکل تیروئید داشته باشد، باید با دکتر خود صحبت کند تا بهترین روش عمل را بیابد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.