دلایل درد زانو چیست؟ بررسی علت و علائم آن

0

درد زانو : زانوهای شما بزرگترین مفاصل بدن هستند به این دلیل که – برای انجام هر کاری به آنها نیاز دارید. و در نتیجه، آنها بار بسیاری را تحمل می کنند. درد زانو در میان افراد با سنین مختلف رایج است، در حالیکه حدود ۱۸ میلیون نفر هر ساله به پزشک برای درد زانو مراجعه می کنند.

درد زانو می تواند با خرد شدن، تورم، یا بی ثباتی همراه باشد. علائم درد زانو در شما مهم نیست، اگر شما نمیتوانید پای آسیب دیده را حرکت دهید، باید به دکتر خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است آسیب جدی داشته باشید. شما همچنین به دنبال کمک باشید اگر قرمزی و تورم همراه با تب داشته باشید، زیرا این نشانه ای است که شما در معرض عفونت هستید.

رابرت کافمن PT، یک متخصص بالینی در واکسیناسیون روانشناسی NYU Langone می گوید: بزرگترین عامل خطر برای درد زانو، عدم توانایی و انعطاف پذیری در عضلات اطراف مفصل است که باعث افزایش فشار بر روی زانو می شود. کافمن توضیح می دهد: “هنگامی که مردم در معرض درد قرار دارند، معمولا بار بر روی بدنشان بیش از توانایی بدن برای سازگاری با آن بار است.” این “بار” می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود.

میگو تاناکا، MD، مدیر برنامه پزشکی طب ورزش زنان و استادیار گروه جراحی ارتوپدی در The Johns می گوید: “پیروی از یک رویکرد قوی می تواند به محافظت از زانو کمک کند، اما نیازی نیست شما بر روی چهارگانه و همسترینگ خود تمرکز کنید.”  کار بر روی باسن و عضلات هسته ای نیز به جلوگیری از هر گونه بی ثباتی در بدن شما کمک می کند، به طوری که زانوی شما مجبور نیست به سختی کار کند تا ثبات بدن شما را فراهم کند.

بسیاری از چیزهایی که باعث درد زانو شما می شوند، اغلب به سن شما بستگی دارد و اینکه چقدر ورزش می کنید.

احساس درد زیر زانو یا در سراسر زانو

غم انگیز است، اما درست است: گاهی اوقات، اگر سبک زندگی شما فعال باشد، اگر نتوانید سلامت زانوهای خود را حفظ کنید، می تواند شرایط را بدتر کند. دوچرخه سواران، دونده ها و افرادی که در ورزش های دارای پریدن (تنیس، بسکتبال) شرکت می کنند، مستعد ابتلا به تاندونیت پاتلا هستند، که معمولا باعث درد در ناحیه جلوی زانو می شود. این آسیب بیش از حد باعث التهاب در تاندون پاتلا می شود، که عضله چهارگانه را به استخوان ساق پا متصل می کند. کافمن می گوید: “اگر بدن به طور مناسب آموزش ندیده باشد، فشار کار که روی آن قرار می گیرید خیلی زود زیاد خواهد شد و شما دچار آسیب بیش از حد خواهید شد.”

مطالب مرتبط
به راستی در هنگام اگزمای پوست چه اتفاقی می افتد و چرا این بیماری رخ می دهد

احساس نرمی زانو، تورم و گرم بودن هنگام لمس

Bursae ، کیسه های پر شده با مایع هستند که مفصل زانو را احاطه کرده اند. آنها از دو طرف پشتیبانی می کنند، مقادیر فشار بین استخوان های زانو را کم و روانکاری مفصل را انجام می دهند که اصطکاک را هنگام حرکت کاهش می دهد. Zachary Rethorn، متخصص جراحی ارتوپدی ارشد ارتوپدی و عضو هیئت علمی بالینی دانشگاه تنسی در چاتانوگی می گوید: هنگامی که Bursae  ملتهب می شود، آنها نرم می شوند و اصطکاک بین بافت های مجاور افزایش می یابد و باعث درد می شود.” برخی از علل عمده بروز بوریست زانو، شامل تروما به دلیل سقوط یا ضربه به منطقه است که شامل فشار طولانی مدت بر روی منطقه، مثل زمانیکه ساعتها روی زانویتان نشسته باشید؛ استفاده بیش از حد و یا فشارتکراری می باشد.

احساس بهتر شدن بعد از بروز بوریست حاد یک فرایند تدریجی است و با کمک یک درمانگر فیزیکی که می تواند یک برنامه تمرینی را به نیازهای خاص خود اختصاص دهد، افزایش می یابد.

Rethorn می گوید، هنگامی که بوریست زانو برای اولین بار اتفاق می افتد، بهترین چیز استراحت (نه کاملا، فقط کمی بیشتر)، محدود کردن فعالیت هایی که شامل استفاده سنگین از زانو هستند و ماساژ زانو به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر چند ساعت است.

احساس درد زانو هنگام خم شدن همراه با تورم، سفتی و درد

یکی از رایج ترین آسیب های زانو، مینیسک پاره شده شامل یک (یا هر دو) است که در هر دو طرف زانو قرار دارند. در جوانان، این اغلب به علت نوعی تروما یا چرخش بیش از حد تهاجمی زانو، مانند ورزشکاران بازی بسکتبال یا تنیس رخ می دهد.

همانطور که ما بزرگتر می شویم، یک منیسک پاره شده تمایل به سوزش و پاره شدن دارد. تاناکا می گوید: “بسیاری از افراد بالای ۳۰ سال دارای کمی سایش و التهاب یا خستگی منیسک هستند.

مطالب مرتبط
آخرین وضعیت کیمیا علیزاده و شایعه ابتلای کیمیا به سندرم گلین باره

تاناکا می گوید جراحی بعد از یک پارگی تروما شایع تر است، افرادی که احساس می کنند که زانوهایشان قفل می شوند  ممکن است جراحی را انتخاب کنند.

احساس ناگهانی گرفتگی در زانو، به دنبال درد، تورم، و ناتوانی در تحمل وزن

اگر تا به حال شنیده اید، یک ورزشکار به شما می گوید که ACL (رباط متقاطع قدامی) خود را قطع کنید، به این دلیل است که ورزشکاران به احتمال زیاد به این قسمت از زانو آسیب می زنند. Rethorn می گوید:”ACL  یکی از رباط های پایدار کننده در زانو است.”  این مانع از چرخش بیش از حد و خم شدن زانو می شود . “پارگی ACL معمولا شامل بیشترین آسیب ACL است. بیش از ۵۰٪ از پارگی ACL با پارگی منیسک همراه است. “

هر ورزشکار که یک ورزش گروهی را بازی می کند یا ورزشی که شامل چرخش یا پریدن است انجام می دهد، ممکن است در معرض آسیب ACL قرار بگیرد. Tanaka  می گوید زنان بیشتر از مردان آسیب می بینند. Rethorn می گوید: آسیب های ACL معمولا از یک پیچ خوردگی (که در آن رباط پاره نمی شود) به یک پارگی کامل گسترش می یابد و در حالیکه فیزیوتراپی ممکن است به درمان بعضی از موارد کمک کند، جراحی اغلب بهترین راه حل است.

“قدم زدن و دویدن بدون ACL ممکن است، بنابراین برخی ممکن است تصمیم بگیرند ACL خود را تعمیر نکنند. اما اغلب، زانو بدون ACL به طور روتین پایدار نیست و به همین علت کسانی که می خواهند به انجام حرکات پرش و چرخش در ورزش بازگردند، عمل جراحی را انجام می دهند.

احساس سختی و تورم در زانوها به همراه ترک خوردگی

استئوآرتریت نوعی سوزش و پارگی آرتروز است و اغلب به زانو آسیب می رساند. شایع ترین نوع آرتریت، معمولا در ۳۰ سالگی شما شروع می شود و ناشی از بدتر شدن بافت غضروف در زانو است. تاناکا می گوید: “همانطور که موهای خاکستری با افزایش سن شما بیشتر دیده می شوند، شروع به از دست دادن غضروف و منیسک در زانو می کنید.”  علائم آرتروز عبارتند از: سفتی، تورم، دامنه حرکتی ضعیف و یا اصطکاک مفصل.

مطالب مرتبط
سرطان روده بزرگ و بررسی عوامل خطر و انواع آن

انواع دیگر آرتریت از جمله آرتروز روماتوئید و نقرس نیز می توانند بر روی زانو تاثیر بگذارند.

احساس درد در خارج از زانو که تا ران گسترش می یابد

نام آن ممکن است دلهره آور باشد، اما سندرم باند IT در واقع فوق العاده قابل درمان است. گروه الیوتوبیبال یک گروه طولانی از بافت ها است که از سمت ران ها  کشیده شده و به زانو متصل می شوند. دوچرخه سواران، دونده ها و هر کس دیگری که بارها و بارها زانوها را خم می کند و احتمالا از عضلات متصل به باند IT ، بیش از پیش استفاده می کند. تاناکا می گوید: “این کشیدگی می تواند باعث مالش باند IT به کنار زانو شود که باعث التهاب و درد می شود.”

اما از آنجا که باند IT “بصورتی پایدار، محکم و یکنواخت به استخوان ران (استخوان لگن) مانند پوزه چسبیده است، کشش می تواند بسیار دشوار باشد. با این حال، استراحت نسبی و استفاده از غلتک فوم در زانو می تواند به کاهش درد کمک کند.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.