آیا رژیم مدیترانه ای ، افراد را از آلودگی هوا محافظت می کند؟

0

محققان اخیرا تحقیقات خود را در مورد چگونگی پیوستن به رژیم غذایی مدیترانه و احتمال کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و بیماری قلبی عروقی را بررسی کردند. رژیم مدیترانه اغلب به عنوان یک نوشدارو برای همه ی بیماری ها  به کار میرود و شامل تمرکز بر مصرف میوه ها، همه انواع غلات، سبزیجات، روغن زیتون، ماهی و مرغ  میباشد، در حالی که مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده به حداقل می رسد.

رژیم مدیترانه غنی از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که مولکول های اکسید شده و به طور بالقوه مولکول های به نام رادیکال های آزاد را تخریب می کنند. محققان معتقدند که آنتی اکسیدان ها میتوانند در لیست مواد مفید برای سلامتی گزارش شده است و این لیست به نظر می رسد هر هفته افزایش یابد.

به عنوان مثال، مطالعات اخیر وابسته به رژیم غذایی مدیترانه با افزایش سلامت قلب و عروق، کاهش وزن همراه با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت و سرطان سینه همراه بوده است.  این رژیم غذایی محبوب همچنین میتواند برای مغز مفید باشد؛ در یک مطالعه متاآنالیز به این نتیجه رسیدند که “رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به جلوگیری از یک سری بیماری های مغزی کمک کند.”

بررسی دیگری به این نتیجه رسید که “رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش سریع بیماری های شناختی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.” اخیرا مطالعه ای برای کشف شگفتی های احتمالی این رژیم در مورد اینکه آیا می توان از آسیب های ناشی از آلودگی هوا محافظت کرد یا نه، انجام شد.

مواد غذایی رژیم مدیترانه ای و آلودگی هوا

این مطالعه توسط کریس لیم، دانشجوی دکترا در دانشکده پزشکی NYU در نیویورک رهبری شد. او نقطه شروع مطالعه خود را توضیح می دهد: “مطالعات قبلی نشان داده است که تغییرات رژیم غذایی، به ویژه افزودن آنتی اکسیدان ها، می تواند اثرات جانبی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را در دوره های کوتاه مدت جبران کند.” “چیزی که ما نمی دانستیم این است که آیا رژیم غذایی می تواند ارتباط بین آلودگی هوا در دراز مدت و اثرات بهداشتی و سلامتی آن را تحت تاثیر قرار دهد.”

مطالب مرتبط
درمان آپاندیس با روش های پزشکی و خانگی

برای بررسی، آنها از داده های مربوط به تحقیقات رژیم غذایی و سلامت موسسات ملی بهداشت و درمان آمریکایی ها استفاده کردند. این مطالعه بیش از نیم میلیون نفر را طی یک دوره ۱۷ ساله از شش ایالت (کالیفرنیا، کارولینای شمالی، نیوجرسی، فلوریدا، لوئیزیانا و پنسیلوانیا) و دو شهر (آتلانتا و دیترویت) بررسی نمود.  محققان هر فرد را با رژیم مدیترانه ای در سه میزان آلودگی هوا قرار دادند: ذرات ریز (PM2.5)، اکسید نیتروژن (NO2) و ازن (O3).

حفاظت از رژیم غذایی

نتایج در کنفرانس بین المللی انجمن توراسیک آمریکایی که در روز دوشنبه صبح در سان دیگو کالیفرنیا برگزار شد، ارائه گردید. به طور خاص، این تجزیه و تحلیل متمرکز بر هر اثر قابل اندازه گیری از رژیم غذایی مدیترانه ای در مورد مرگ و میر به هر دلیل، مرگ و میر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از حملات قلبی است.

مرگ به هر دلیلی

آنها دریافتند که در افرادی که حداقل رژیم غذایی را دنبال می کردند، مرگ به هر دلیل ۵ درصد برای هر ۱۰ قسمت در میلیون (ppb) افزایش NO2، افزایش پیدا کرد. در گروهی که بیشترین مصرف رژیم غذایی را داشت، این افزایش فقط ۲ درصد بود.

مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی

به طور مشابه، در افرادی که حداقل پیروی را از رژیم غذایی داشتند، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی ((CVD 17 درصد برای هر ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب (μg / m3) افزایش در معرض PM2.5 افزایش یافت، در مقایسه با ۵ درصد افزایش برای کسانی که رژیم غذایی را با دقت دنبال کرد. و مرگ و میر ناشی از CVD به میزان ۱۰ درصد برای هر ۱۰ قسمت در میلیون در NO2 در کمترین رژیم پیروی شده افزایش یافت  و ۲ درصد افزایش نیز در حداکثر پیروی از رژیم رخ داد.

مطالب مرتبط
کاشت مو یا ترمیم مو به روش HRT

مرگ در اثر حمله قلبی

وقتی محققان مرگ و میر در اثر حمله قلبی را بررسی کردند، تصویر مشابه بود. آنها مشاهده کردند که ۲۰ درصد افزایش برای افرادی که هر ۱۰ میکروگرم در متر مکعب در معرض PM2.5  بوند و از حداقل رژیم مدیترانه ای پیروی کردند و فقط ۵ درصد افزایش در میان پیروان شدید رژیم مشاهده شد.  مرگ و میر ناشی از حمله قلبی به میزان ۱۲ درصد برای هر یک  قسمت از میلوین (Ppb) در معرض NO2 در کسانی که کمترین پیروی را از رژیم داشتند افزایش یافت، در مقایسه با ۴ درصد در میان کسانی که حداکثر پیروی را انجام دادند.

“با توجه به مزایایی که ما از آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی خود پیدا کردیم، نتایج ما با این فرضیه مطابقت دارد که آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت فسیلی با ایجاد القای استرس اکسیداتیو و التهاب بر سلامتی افراد تاثیر می گذارد.”

لازم به ذکر است که محققین فقط در ابتدای دوره، اطلاعات مربوط به رژیم های شرکت کنندگان را در اختیار داشتند، بنابراین عادت های غذایی شرکت کنندگان  ممکن است در طول دوره مطالعه تغییر داشته باشد و شاید هم این تغییرات عمده بوده است.  همچنین این مطالعه شامل افراد سفید پوست و با درآمد بالا  انجام شد که نسبتی به مردم ایالات متحده در کل میتوانست باشد.

با این حال، نتایج جذاب است و اگر این نتایج تکرار شود، شاید زمان آن باشد که ما همه به رژیم مدیترانه روی بیاوریم.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.