طرز تهیه پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا

0

طرز تهیه پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا

کینوا نوعی گیاه خوراکی است که اگرچه از نظر ظاهری شباهت بسیاری به انواع غلات مثل بلغور گندم دارد، با این حال از دسته‌ی غلات نیست. کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و مصرف آن می‌تواند بخش زیادی از نیاز روزانه‌ی بدن به کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، منگنز، امگا ۳ و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین نماید. یکی از مزایای قابل توجه این گیاه، نبودن گلوتن در آن است. به‌سبب همین مزیت کینوا در میان مردم بسیاری از کشورها تبدیل به جایگزینی برای غلات حاوی گلوتن مانند گندم، جو، جودوسر و … شده است.

اخیراً کینوا در کشور ما نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است و برخی آن را خاویار گیاهی نامگذاری کرده‌اند. به دلیل ارزش غذایی بالای این گیاه و ناآشنایی بسیاری از خانه‌داران با نحوه‌ی پخت انواع غذا با آن، بر آن شدیم تا نوشته‌ای را به طرز نوعی دسر خوشمزه با کینوا اختصاص دهیم. همان‌طور که ذکر شد کینوا دارای ارزش غذایی بالایی است و به همین سبب ارزش این را دارد که زحمت فراگیری پخت غذاهای جدید با آن را به جان بخرید و علاوه بر این با واکنش دیگران در مقابل طعمِ تا حدودی متفاوت آن کنار بیایید!

کینوا را می‌توانید هم به صورت بسته‌بندی و هم به شکل باز تهیه کنید، اما پیشنهاد ما این است که نوع بسته‌بندی و مرغوب آن را تهیه کنید تا از کیفیت و سلامت آن اطمینان بیشتری داشته باشید. برای فراگیری طرز تهیه این دسر خوش‌طعم با استفاده از کینوا با ما همراه باشید.

پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا

شاید کمتر کسی باشد که طعم شکلات را دوست نداشته باشد. البته شکلاتی که ما برای تهیه‌ی این دسر از آن استفاده می‌کنیم شکلات تلخ است که خواص بسیاری برای بدن دارد و خصوصاً برای افرادی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند بسیار مفید است. پودینگی که در این نوشته قصد آموزش آن را داریم در واقع نوعی دسر بسیار خاص و متفاوت است. در این دسر علاوه بر کینوا از دانه‌های چیا استفاده خواهیم کرد که شباهت بسیاری به دانه‌های تخم‌شربتی دارند، اما به‌کلی با آن‌ها تفاوت دارند. این دانه‌ها سرشار از پروتئین و انواع ویتامین‌های گروه ب هستند و قادر به تولید انرژی بسیاری در بدن می‌باشند. برای تهیه‌ی این دسر خاص به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا

  • کینوا: نصف پیمانه
  • دانه‌های چیا یا تخم شربتی: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکلات تلخ تخته‌ای رنده‌شده: ۳۰ گرم
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر نارگیل: ۱ پیمانه
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • انواع آجیل مانند گردو، فندق و …: به میزان دلخواه
  • نمک: مقدار بسیار کمی

طرز تهیه پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا

مرحله‌ی اول:

در مرحله‌ی نخست نصف پیمانه کینوا را به همراه ۱ پیمانه آب سرد داخل قابلمه بریزید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید تا کینوا پخته شده و آب آن کشیده شود.

مرحله‌ی دوم:

پس از آن‌که آب داخل قابلمه کاملاً کشیده شد، شیر نارگیل را داخل قابلمه‌ی حاوی کینوای پخته بریزید و آن را به هم بزنید.

نکته!

بهتر است به جای شیر نارگیل‌های بسته‌بندی که در حقیقت شیر طعم‌دار شده با استفاده از نارگیل هستند، خود در منزل اقدام به تهیه‌ی شیرنارگیل غیر لبنی کنید. برای تهیه‌ی شیرنارگیل غیر لبنی می‌توانید از میوه‌ی نارگیل و یا از پودر نارگیل استفاده کنید.

تهیه‌ی شیر نارگیل غیر لبنی با استفاده از میوه‌ی نارگیل

برای تهیه‌ی این نوع شیر نارگیل، پس از جدا کردن پوست نارگیل، مایع داخل آن را در یک لیوان بریزید. سپس خود میوه‌ی نارگیل را چند تکه کرده و آن‌ها را داخل غذاساز بریزید تا این تکه‌ها کاملاً خرد شوند. سپس مایع داخل نارگیل را نیز داخل غذاساز بریزید و دوباره ترکیب را به هم بزنید. در مرحله‌ی بعد نصف لیوان آب جوش داخل غذاساز بریزید و مجدداً با روشن کردن دستگاه مواد داخل آن را برای مدت ۵ دقیقه هم بزنید.

یک عدد تنظیف بزرگ را داخل کاسه‌ای گود قرار دهید به گونه‌ای که کناره‌های تنظیف از لبه‌های کاسه بیرون قرار گیرد. سپس ترکیب داخل غذاساز را داخل تنظیف ریخته و با جمع کردن کناره‌های تنظیف، آن را به شکل یک بقچه درآورید. در این مرحله باید مواد داخل بقچه‌ی تنظیف را آنقدر فشار دهید تا تمامی آب آن داخل کاسه بریزد، این آب همان شیرنارگیل است که می‌توانید از آن برای تهیه‌ی پودینگ شکلاتی با کینوا و دانه‌های چیا استفاده نمایید. این شیر را می‌توانید برای چند روز در یخچال نگاه دارید و از آن به جای شیر لبنی، خصوصاً برای افرادی که به این نوع شیر حساسیت دارند، استفاده نمایید.

تهیه‌ی شیرنارگیل با استفاده از پودر نارگیل

برای تهیه‌ی شیرنارگیل با استفاده از پودر نارگیل، مقداری پورد نارگیل را به همراه مقدار متناسبی آب داخل مخلوط‌کن بریزید و این ترکیب را به مدت چند دقیقه با سرعت بالا مخلوط نمایید. سپس همان‌گونه که در مورد تهیه‌ی شیرنارگیل با استفاده از میوه‌ی نارگیل گفته شد، مواد داخل مخلوط‌کن را داخل تنظیفی که در یک کاسه‌ی گود قرار داده‌اید، بریزید و با بقچه کردن تنظیف و فشردن مواد داخل آن سعی کنید تا تمام آب داخل آن را در کاسه بریزید.

مسلماً شیرنارگیلی که از میوه‌ی نارگیل تهیه شود کیفیت بهتری خواهد داشت، اما در صورتی‌که به میوه‌ی تازه‌ی نارگیل دسترسی نداشتید، می‌توانید از روش دوم برای تهیه‌ی شیرنارگیل استفاده نمایید.

چنان‌چه امکان تهیه‌ی شیرنارگیل با استفاده از هیچ‌کدام از روش‌های ذکر شده برای شما وجود نداشت، از شیرنارگیل‌های بسته‌بندی موجود در سوپرمارکت‌ها استفاده نمایید.

مرحله‌ی سوم:

پس از آن‌که مقداری ترکیب کینوا و شیرنارگیل را به هم زدید، به‌ترتیب عسل، دانه‌های چیا و پودر کاکائو را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هر بار پس از اضافه کردن یکی از این مواد ترکیب را به‌خوبی به هم بزنید تا مواد کاملاً با یکدیگر ترکیب شوند.

نکته!

همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، دانه‌های چیا شباهت ظاهری بسیاری به دانه‌های تخم‌شربتی دارند، به همین سبب در صورت در دسترس نبودن دانه‌های چیا می‌توانید از دانه‌های تخم‌شربتی استفاده کنید.

مرحله‌ی چهارم:

مواد داخل قابلمه را داخل لیوان‌های نسبتاً بزرگ بریزید و روی آن را با شکلات تلخ رنده‌شده، انواع آجیل، نارگیل، موز و قهوه کاملا بپوشانید.

سخن آخر

دسری که آموزش آن در این نوشته آمد بسیار سریع و آسان تهیه می‌شود و به‌سبب طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند میان‌وعده یا صبحانه‌ای مناسب، خصوصاً برای کودکان و افراد بدغذا، به شمار آید. دقت داشته باشید که پودینگ شکلات با کینوا و دانه‌های چیا باید به‌صورت داغ سرو شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
کاپ کیک های موزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.