طرز تهیه یک نوع دسر لیوانی مجلسی (پینک پودینگ)

0

طرز تهیه یک نوع دسر لیوانی مجلسی (پینک پودینگ)

در سال‌های اخیر نحوه‌ی پذیرایی از مهمانان دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. پذیرایی از مهمانانی که برای دورهمی‌های عصرانه، شبانه و … به منزل یکدیگر می‌روند معمولاً دیگر محدود به چند نوع میوه و مقداری تنقلات نمی‌گردد. اغلب میزبانان سعی می‌کنند تا هنر آشپزی خود را در دورهمی‌ها به نمایش گذاشته و بدین وسیله در پذیرایی از مهمان نیز، به قول معروف، سنگ تمام بگذارند. یکی از خوراکی‌هایی که استفاده از آن در پذیرایی از مهمانان بسیار متداول شده، انواع دسر لیوانی مجلسی است.

این دسرها علاوه بر این‌که ظاهر بسیار شیک و مجلسی‌ای دارند، از طعم و بوی بسیار خوشایندی نیز برخوردارند و از سوی دیگر نشان‌ دهنده‌ی اهمیت بیشتر مهمان برای میزبان هستند چرا که تهیه‌ی یک دسر لیوانی مجلسی، حداقل در نگاه اول، کاری بسیار وقت‌گیر و پرزحمت می‌نماید.

از انواع دسر لیوانی مجلسی می‌توان در جشن تولدهای کودکان، دورهمی‌های دوستانه، عصرانه‌ها، مهمانی‌های شام و البته به عنوان یک خوراکی خوش‌طعم دونفره استفاده نمود. در این نوشته از بخش آشپزی وردنگار قصد داریم تا طرز تهیه‌ی یکی از خوش‌مزه‌ترین و در عین حال شیک‌ترین دسرهای لیوانی مجلسی، که در واقع نوعی پودینگ است، را به شما همراهان آموزش دهیم. تهیه‌ی این نوع دسر لیوانی مجلسی نیاز به تبحر و زمان زیادی ندارد، اما حاصل آن بسیار چشم‌گیر و لذت‌بخش خواهد بود. برای تهیه‌ی این نوع دسر مجلسی که من آن را پینک پودینگ نامگذاری کرده‌ام به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه یک نوع دسر لیوانی مجلسی (پینک پودینگ) برای چهارنفر

  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • شیر: نیم لیتر
  • وانیل: مقدار بسیار کمی
  • آرد نشاسته‌ی ذرت: ۵۰ گرم
  • شکر: ۵۰ گرم
  • اسانس توت‌فرنگی: به میزان لازم
  • رنگ مجاز خوراکی صورتی: به میزان لازم
  • نمک: مقدار کمی
  • ژله‌ی هندوانه: نصف بسته
  • ژله‌ی آلوئه‌ورا: نصف بسته
  • بستنی وانیلی: حدود ۱۳۰ گرم (تقریباً به اندازه‌ی نصف یک لیوان معمولی)

طرز تهیه یک نوع دسر لیوانی مجلسی (پینک پودینگ)

مرحله‌ی اول:

در مرحله‌ی اول قسمت پودینگ یا همان لایه‌ی زیرین دسر را آماده می‌کنیم. برای این کار در ابتدا نیم لیتر شیر سرد را داخل یک قابلمه بریزید و آرد نشاسته‌ی ذرت را به آن اضافه نمایید و شروع به هم زدن این ترکیب کنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که آرد نشاسته‌ی ذرت کاملا‌ً در شیر حل شود. در صورتی‌که آرد نشاسته‌ی ذرت به‌خوبی در شیر حل نشد و حالت گلوله ‌مانند پیدا کرد، ترکیب را از یک صافی ریز رد کنید تا گلوله‌های آرد از ترکیب جدا شوند. پس از آن‌که ترکیب یک‌دستی حاصل شد، شعله‌ی زیر قابلمه را روشن کنید و آن را در حالت تقریباً کم قرار دهید. در این مرحله نیز احتمال ته گرفتن آرد نشاسته‌ی ذرت وجود دارد، به همین سبب هر از گاهی ترکیب داخل قابلمه‌ی روی شعله را هم بزنید.

مرحله‌ی دوم:

۱ عدد تخم مرغ، شکر، نمک، وانیل و اسانس توت‌فرنگی را در ظرفی با اندازه‌ی نسبتاً بزرگ بریزید. دقت داشته باشید که نیازی به جدا کردن زرده و سفیده‌ی تخم مرغ وجود ندارد. سپس با استفاده از هم‌زن برقی مواد داخل کاسه را به‌خوبی به هم بزنید. هم زدن مواد باید تا جایی ادامه یابد که تخم مرغ کاملاً حالت کف مانند پیدا کند. در صورتی‌که هم‌زن برقی نداشتید می‌توانید با استفاده از هم‌زن دستی نیز این کار را انجام دهید اما مسلماً برای رسیدن تخم مرغ به حالت کف کرده و پف دار نیاز به زمان و صرف انرژی بیشتری خواهید داشت.

مرحله‌ی سوم:

پس از آن‌که مواد مرحله‌ی دوم به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، آن را داخل شیر و آرد نشاسته‌ی ذرتی که روی شعله‌ی گاز قرار داشتند، بریزید. در این هنگام نیز به هم زدن ترکیب داخل قابلمه ضروری است، چرا که احتمال ته گرفتن مواد داخل آن وجود دارد. ترکیب داخل قابلمه را تا زمانی به هم بزنید که غلظت آن زیاد شود و در صورت کشیدن قاشق داخل مواد، اثر آن روی ترکیب داخل قابلمه باقی بماند.

نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید با زیاد کردن شعله‌ی گاز تلاش کنید تا مواد زودتر به غلظت مورد نظر برسند. مواد داخل قابلمه باید با آهستگی و به وسیله‌ی شعله‌ی ملایم با هم ترکیب شوند و به غلظت مطلوب برسند.

مرحله‌ی چهارم:

در این هنگام مواد داخل قابلمه را که اکنون غلظت فرنی را پیدا کرده‌اند، داخل یک ظرف تقریباً بزرگ بریزید و مقدار بسیار کمی رنگ مجاز خوراکی صورتی به آن بیافزایید و ترکیب را به هم بزنید. رنگی که در این‌جا به ترکیب اضافه می‌کنید باید بسیار اندک باشد. از بی‌رنگ شدن ترکیب نترسید چرا که در صورت کم‌رنگ شدن آن می‌توانید دوباره مقدار کمی رنگ به آن اضافه کنید و ترکیب را به هم بزنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید که رنگ ترکیب به رنگ مد نظر شما درآید.

پیشنهاد ما این است که بیش از اندازه از رنگ خوراکی استفاده نکنید و اجازه دهید تا ترکیب حالت صورتی ملایم و کم‌رنگ داشته باشد.

مرحله‌ی پنجم:

در انتها مقداری اسانس توت‌فرنگی را به ترکیب اضافه ‌کنید و آن را هم ‌بزنید تا ترکیب پودینگ آماده گردد.

پس از آماده شدن پودینگ آن را به اندازه‌ی مساوی داخل چهار لیوانی که انتخاب کرده‌اید بریزید و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شوند. پس از خنک شدن ترکیب داخل لیوان‌ها، آن‌ها را داخل یخچال قرار دهید.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله قسمت میانی دسر لیوانی مجلسی را آماده می‌کنیم. برای این کار باید ژله‌ی هندوانه را مطابق دستور پشت بسته‌بندی آن تهیه کنید. بهتر است تا ظرفی که ژله‌ی هندوانه را در آن درست می‌کنید، به شکل مربع یا مستطیل باشد.

مرحله‌ی هفتم:

در این قسمت بستنی وانیلی را از فریزر یا جایخی یخچال خارج سازید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه در دمای محیط باقی بماند تا اندکی نرم شود.

مرحله‌ی هشتم:

در حالی‌که بستنی وانیلی در حال نرم شدن است، در یک ظرف ضدحرارت نصف لیوان آب داغ بریزید و آن را روی بخار کتری‌ای که در آن آب در حال جوش است قرار دهید. دقت داشته باشید که نیازی به زیاد بودن شعله‌ی زیر کتری نیست و تنها در حال جوش بودن آب داخل آن کافی است. سپس نصف بسته ژله‌ی آلوئه‌ورا را داخل ظرف حاوی آب داغ بریزید و به‌خوبی آن را به هم بزنید تا پودر ژله کاملاً در آب داغ حل شود.

پس از آن‌که پودر ژله کاملاً در آب داغ حل شد، آن را از روی کتری بردارید و مقداری صبر کنید تا ژله خنک شود. خنک شدن ژله در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مرحله‌ی نهم:

بستنی وانیلی، که اکنون مقداری نرم شده را داخل ظرف حاوی ژله‌ی آلوئه‌ورا بریزید و به‌طور پیوسته آن را به هم بزنید. هم زدن بستنی و ژله را آن‌قدر ادامه دهید تا ترکیب خنک شده و کاملا یک‌دست شود. خنک شدن این ترکیب برای مطلوب بودن حاصل کار بسیار مهم است، چرا که در ادامه، این ترکیب را روی دیگر مواد خواهید ریخت و در صورت خنک نبودن، این ترکیب تمامی مواد دیگر را ذوب خواهد کرد و دسر لیوانی مجلسی شما به‌کلی خراب خواهد شد.

مرحله‌ی دهم:

پس از آماده شدن ژله‌ی هندوانه، آن را از یخچال بیرون بیاورید و آن را به شکل مکعب‌های مربع برش داده و سپس آن‌ها را به تعداد مساوی داخل لیوان‌های حاوی پودینگ قرار دهید.

مرحله‌ی یازدهم:

ژله‌ی آلوئه‌ورا و بستنی وانیلی، که اکنون کاملاً خنک شده‌اند را روی مکعب‌های ژله‌ی هندوانه بریزید و مجدداً لیوان‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا دسر خود را بگیرد.

در این مرحله دسر لیوانی مجلسی یا همان پینک پودینگ آماده‌ی سرو است.

دقت داشته باشید که این دسر را زمانی از یخچال خارج کنید که قصد سرو آن را داشته باشید، چرا که در غیر این صورت ترکیب آن خیلی زود آب خواهد شد و فرم خود را از دست خواهد داد.

در صورتی‌که قصد تزئین این دسر را دارید، بسته به نوع ماده‌ای که برای تزئین به کار می‌برید، این کار را در آخرین مرحله پیش از قرار دادن در یخچال یا پس از خارج نمودن آن از یخچال و به‌هنگام سرو انجام دهید.

به عنوان مثال می‌توانید از یک نصف توت‌فرنگی پیش از قرار دادن پینک پودینگ در یخچال برای تزئین آن استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از انواع شکلات‌ها، دراژه‌ها و میوه‌های صورتی تا قرمز روشن برای تزئین این دسر استفاده نمایید. در‌صورتی‌که قصد دارید این دسر را با پودر نارگیل یا شکلات رنده‌شده تزئین کنید، بهتر است این مواد را پس از خارج ساختن  لیوان‌ها از یخچال و اندکی پیش از سرو دسر روی آن اضافه کنید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
طرز تهیه‌ی پیراشکی گیاهی (وگان)

همچنین می توانید از مطالب زیر استفاده کنید :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.