علت چپ دست شدن افراد چیزی است که محققان هرگز فکرش را هم نمی کردند

0

علت چپ دست شدن افراد چیزی است که محققان هرگز فکرش را هم نمی کردند

در طول تاریخ، هرگز با افراد چپ دست به خوبی رفتار نشده است.  آن ها دائما توسط افراد دیگر مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند، و از آن جا که تنها ۱۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دادند  به عنوان نیروی شر و یا حتی جادوگر  شناخته شده و اغلب کشته و یا سوزانده می شدند.

در حقیقت کلمه “شوم یا شیطانی” از  کلمه ی”چپ” یا ” چپ دست” به وجود آمده است.

در طول دهه ها تحقیق و بررسی، چندین نظریه  ارائه شده که چرا برخی افراد چپ دست می شوند، از جمله یک ایده ی قدیمی این موضوع را با تجربه ی استرس توسط مادران در طی دوران بارداری مرتبط می داند.

البته بهتر است بدانید که هم اکنون مشخص شده این موضوع به طناب نخاعی مرتبط است نه مغز.

تحقیقات دهه ی ۱۹۸۰ به این نتیجه رسیدند که چپ یا راست دست بودن ما قبل از تولد، تعیین می شود. اولین سونوگرافی در هفته هشتم بارداری می تواند به خوبی این امر را نشان دهد. از هفته ی ۱۳  بارداری، نوزادان تمایل دارند که انگشت دست راست یا چپ خود را بمکند و همین امر نشان می دهد که آن ها چپ دست یا راست دست هستند. قبلا تصور می شد تفاوت های ژنتیکی نیمکره راست و چپ مغز ، چپ دست یا راست دست بودن افراد را تعیین می کند.

اما مطالعه ای که در سال گذشته در مجله eLife منتشر شد، نشان داد  که پاسخ این معما ممکن است در طناب نخاعی انسان نهفته باشد.

این تحقیق که توسط سباستین اوککلنبورگ، جودیت شیمیتس و اونور گونتورکون از دانشگاه روهر بوخوم به همراه دیگر همکاران هلندی و آفریقای جنوبی انجام شد نشان داد که فعالیت ژن های موجود در نخاع در هنگام حیات جنین در رحم نامتقارن است و می تواند باعث شود که یک  فرد چپ دست یا راست دست شود.

مطالب مرتبط
تصاویر زیبایی از هوندا CR-V

حرکات دست و پا در مغز، در ناحیه ای به نام قشر حرکتی، شروع می شود که سیگنال های لازم را به طناب نخاعی می فرستد و باعث می شود که حرکت مورد نظر شکل گیرد.

محققان دریافتند که در حالی که جنین در رحم رشد می کند، در حدود ۱۵ هفتگی، قشر حرکتی و نخاع هنوز به هم متصل نیستند، اما چپ دست یا راست دست بودن در همین هفته ها مشخص می شود.

به عبارت دیگر، جنین می تواند شروع به حرکت کند و در حالی که هنوز مغز بر رفتارهای بدن کنترل ندارد  انتخاب کند که  می خواهد از کدام یک از دست های خود استفاده نماید.
برای انجام مطالعه بیشتر، این محققان بیان ژن های نخاعی را از هفته ی ۸ تا ۱۲ ام  بارداری مورد بررسی قرار دادند. آن ها تفاوت های قابل توجهی را در بخش های چپ و راست ستون فقرات کشف نمودند  که می تواند حاکی از کنترل حرکات بازو و پا باشد.
این محققان نتیجه گرفتند که طبیعت نامتقارن نخاعی می تواند به چیزی به نام اپی ژنتیک باز گردد که سبب می شود موجودات زنده تحت تاثیر تغییر در بیان ژن ها قرار گیرند و نه   خود ژن ها.

این تغییرات اغلب ناشی از تاثیرات محیطی هستند و می توانند بر رشد کودک نیز تاثیر بگذارند.

این اختلاف در بیان ژن ها می تواند بر قسمت های راست و چپ طناب نخاعی تاثیر بگذارند، و سبب شوند که فرد چپ دست یا راست دست شود.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.