فولات و دوران بارداری

فولات

فولات و اسید فولیک برای دوران بارداری مهم هستند زیرا از بروز  نقص لوله عصبی در زمان تولد که به نقص مادرزادی ستون فقرات شناخته میشود، پیشگیری میکند.فولات در گروه ویتامین های B است که  برای رشد و نمو سالم، مورد نیاز میباشد. این ویتامین به عنوان “فولات”  به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجاتی که برگ سبز دارند، یافت میشود و به عنوان «اسید فولیک» در مواد غذایی مانند نان و غلات صبحانه یا مکمل های غذایی استفاده میشود.

 فولات برای تثبیت سیستم عصبی و جلوگیری از نقص های لوله عصبی لوله (NTD) در نوزادان بسیار مهم است.

تقریبا یک در هزار مورد از نوزادانی که در استرالیا به دنیا می آیند، با نقص لوله عصبی مانند نقص مادرزادی ستون فقرات، متولد میشوند.

نقص مادرزادی ستون فقرات، یکی از شایع ترین نقایص در دنیای غرب است. حدود ۱۵۰ نوزاد با این نقص، در استرالیا به دنیا می آیند. این نقص در اولین هفته های بارداری  بروز میکند و درست در زمانی که مغز و نخاع در حال شکل گیری هستند.

شما میتوانید با خوردن غذاهای غنی شده با فولات در رژیم غذایی خود و یا با مصرف مکمل اسید فولیک، فولات مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.. منابع خوب فولات شامل سبزیجات دارای  برگ سبز، میوه (مرکبات، انواع توت ها و موز)، حبوبات و برخی غلات (بسیاری از غلات صبحانه در حال حاضر غنی از فولات هستند.) میباشند.

غنی سازی غذاهای مختلف با فولات ،در استرالیا از ماه ژوئن سال ۱۹۹۵ مجاز بوده است و از سپتامبر ۲۰۰۹، تمام آردهایی که برای تهیه نان مورد استفاده قرار میگیرند، باید با فولات غنی شده باشند(به غیر از نان ارگانیک) . سه تکه نان (۱۰۰ گرمی ) حاوی ۱۲۰ میکروگرم اسید فولیک است.

مکمل های اسید فولیک در بیشتر داروخانه های استرالیا و از طریق پزشک، در دوزهای مختلف در دسترس میباشد. به دنبال مکمل هایی باشید که حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را داشته باشند زیرا این مکمل ها تنها حاوی اسید فولیک یا مکمل های بارداری خاص میباشند. مکمل های ویتامین به طور کلی کمتر حاوی اسید فولیک هستند. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید به اندازه کافی اسید فولیک مصرف میکنید،این است که روزانه و حداقل یک ماه قبل و سه ماه پس از تخمک گذاری، از این دارو استفاده کنید. بعد از آن لازم نیست که دیگر مکمل اسید فولیک را مصرف کنید.

loading...

مصرف اسید فولیک به مقدار زیاد

برخی از زنان باردار در معرض خطر حاملگی با نقص لوله عصبی هستند و توصیه میشود که مقدار بالاتری از اسید فولیک (۵ میلی گرم) را  هر روز و تا هفته۱۲ بارداری مصرف کنند. زنانی بیشتر  در معرض این خطر هستند که دارای شرایط زیر باشند:

مطالب مرتبط
معرفی منابع غذایی سرشار از فولات برای مصرف در دوران بارداری
  • آنها یا همسرشان دارای نقص لوله عصبی هستند
  • آنها یا همسرشان سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارند
  • در بارداری قبلی خود، تحت تاثیر  نقص لوله عصبی قرار داشتند
  • آنها به دیابت مبتلا هستند

علاوه بر این، زنانی که از داروهای ضد صرع استفاده میکنند  باید برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنند زیرا ممکن است به مصرف مقدار بالایی از اسید فولیک نیز نیاز داشته باشند.

اگر هر کدام از موارد فوق شامل حال شما میشود،  با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است مصرف مقدار بالایی از اسید فولیک را تجویز کند. همچنین، پزشک یا ماما ممکن است آزمایشات غربالگری اضافی را در دوران بارداری به شما توصیه کند.

فولات در رژیم غذایی شما

بسیاری از غذاها به طور طبیعی غنی از فولات هستند. اما توجه داشته باشید که فولات محلول در آب است و به راحتی توسط پخت و پز نابود میشود. سبزیجات را میتوانید کمی بپزید و یا حتی به صورت خام مصرف کنید. پخت مواد غذایی با مایکروویو یا بخار بهترین روش است.

منابع زیر غنی از فولات طبیعی هستند:

  • سبزیجات (کلم بروکلی، جوانه بروسلی، کلم، گل کلم، اسفناج انگلیسی، لوبیا سبز، کاهو، قارچ، هویج وحشی، ذرت شیرین، کدو سبز)
  • میوه (آووکادو، گریپ فروت، پرتقال)
  • حبوبات (نخود، لوبیا سویا، لوبیا لیما، لوبیای قرمز، عدس، لوبیا سبز)
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • آبمیوه ( آبمیوه سیب و پرتقال)

نظرات بسته شده است.