مزایای شگفت انگیز گوجه فرنگی و ارزش غذایی آن

0

مزایای سلامتی گوجه فرنگی ها عبارتند از:

مراقبت از چشم، بهبود سلامت معده و کاهش فشار خون. آنها به پیشگیری از دیابت، مشکلات پوستی و عفونت های دستگاه ادراری نیز کمک می کنند. علاوه بر این، آنها هضم را بهبود می بخشند، گردش خون را افزایش می دهند، سطح کلسترول را کاهش می دهند و باعث  تعادل مایع، محافظت از کلیه ها، سم زدایی بدن، جلوگیری از پیری زودرس و کاهش التهاب می شوند. گوجه فرنگی ها شامل تعداد زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند که برای مبارزه با انواع مختلف سرطان اثبات شده اند. آنها همچنین یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و تأثیر محافظتی بر بیماری های قلبی عروقی دارند.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

مزایای سلامتی گوجه فرنگی ها می تواند به غنی بودن در مواد مغذی و ویتامین ها، از جمله میزان قابل توجه ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K و نیز مقدار قابل توجهی از ویتامین B6، فولات و تیامین، نسبت داده شود. آنها همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر و مس هستند. آنها حاوی فیبر غذایی و پروتئین و همچنین تعدادی از ترکیبات ارگانیک مانند لیکوپن هستند که موجب مزایای سلامتی آنها می شود.

مزایای بهداشتی گوجه فرنگی

مزایای سلامتی گوجه فرنگی از زمان های قدیم برای انسان شناخته شده است. آنها منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که اثبات شده اند علیه بسیاری از انواع سرطان ها موثر می باشند. بیایید در مورد جزئیات مزایا بحث کنیم.

عامل آنتی اکسیدانی

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی از لیکوپن، عامل آنتی اکسیدان است که در دفع رادیکال های آزاد کننده سرطان بسیار موثر است . این مزیت حتی می تواند از محصولات گوجه فرنگی گرم شده مانند کچاپ نیز به دست آید . لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در برابر سرطان دفاع می کند و اثبات شده است که در مبارزه با سرطان پروستات، سرطان دهانه رحم، سرطان معده و رکتوم و همچنین سرطان های گلو و مری موثر است . طبق مطالعات منتشر شده توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، این ماده همچنین در برابر بیماری سرطان سینه و دهان از انسان محافظت می کند.

مطالب مرتبط
نابودی سلول های بنیادی سرطانی با نانو ذرات مواد مخدر

منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی

یک گوجه فرنگی تنها می تواند تقریبا ۴۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را تامین کند.  ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که از رادیکال های آزاد ابتلا به سرطان جلوگیری می کند و مانع از آسیب رساندن به سیستم های بدن می شود . همچنین حاوی ویتامین A ، پتاسیم فراوان و آهن است . پتاسیم نقش حیاتی در حفظ سلامت عصبی دارد و آهن برای حفظ گردش خون طبیعی ضروری است.  ویتامین Kکه برای لخته شدن خون و کنترل خونریزی ضروری است، نیز در گوجه فرنگی فراوان است.

محافظت از قلب

لیکوپن در گوجه فرنگی از اکسیداسیون چربی سرم جلوگیری می کند، بنابراین تأثیر محافظتی بر بیماری های قلبی عروقی دارد.  مصرف منظم گوجه فرنگی برای کاهش میزان کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون اثبات شده است . این چربی ها عامل اصلی بیماری های قلبی-عروقی هستند و منجر به رسوب چربی ها در رگ های خونی می شوند.

مبارزه با اثر منفی سیگار کشیدن

اسید کوماریک و اسید کلروژنیک در گوجه فرنگی، علیه مهمترین عامل سرطانهای ناشی از سیگار کشیدن، مبارزه می کنند . حضور ویتامین A در مقادیر زیاد نشان داده است که باعث کاهش اثرات سرطان زاست و می تواند از شما در برابر سرطان ریه محافظت کند.

بهبود بینایی

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی به بهبود دید و جلوگیری از کوری شب و دژنراسیون ماکولا کمک می کند.  ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از اضافه شدن بتا کاروتن در بدن تشکیل شود . به علت مبارزه با اثرات منفی رادیکال های آزاد و وجود ویتامین A که یک آنتی اکسیدان قوی است، می توان از بسیاری از مشکلات بینایی جلوگیری کرد.

کمک به هضم

گوجه فرنگی ها، با جلوگیری از یبوست و اسهال، سیستم گوارش را سالم نگه می دارند . آنها همچنین از زردی جلوگیری می کنند و به طور موثر سموم بدن را از بین می برند . علاوه بر این، آنها دارای مقدار زیادی فیبر هستند که می توانند روده بزرگ را پر کنند و علائم یبوست را کاهش دهند. مقدار سالم فیبر باعث تحریک حرکت پرستالتی در عضلات صاف گوارشی و آزاد شدن آب در سیستم گوارش می شود . این می تواند حرکات روده شما را تنظیم کند، در نتیجه موجب بهبود کلی سلامت دستگاه گوارش شده و به شما در جلوگیری از شرایطی مانند سرطان کولورکتال کمک می کند .

مطالب مرتبط
معرفی 7 خاصیت گیاه بومادران

کاهش فشار خون بالا

مصرف روزانه گوجه فرنگی خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد که به دلیل سطوح قابل توجهی از پتاسیم موجود در گوجه فرنگی است . پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که تنش در عروق خونی و شریان ها را کاهش می دهد، در نتیجه موجب افزایش گردش خون و کاهش استرس در قلب با از بین بردن فشار خون بالا می شود.

مدیریت دیابت

یک مطالعه انجام شده توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می دهد که مصرف روزانه گوجه فرنگی باعث کاهش استرس اکسیداتیو دیابت نوع ۲ می شود.

مراقبت از پوست

گوجه فرنگی در حفظ دندان ها، استخوان ها، مو و پوست کمک می کند . استفاده موضعی از آب گوجه فرنگی حتی برای درمان آفتاب سوختگی شدید نیز مفید شناخته شده است. مصرف روزانه پوست را در برابر اریتم ناشی از UV محافظت می کند. آنها در آماده سازی محصولات ضد پیری جایگاه خوبی دارند.

جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری

مصرف گوجه فرنگی باعث چلوگیری از بروز عفونت های دستگاه ادراری و همچنین سرطان مثانه می شود . این به این دلیل است که گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی آب است که می تواند ادرار را تحریک کند . از این رو، آنها دیورتیک هستند . این باعث افزایش حذف سموم، آب اضافی، نمک، اسید اوریک و برخی از چربی ها از بدن می شود.

جلوگیری از سنگهای صفراوی

مصرف منظم گوجه فرنگی می تواند سنگ های صفراوی را تسکین دهد.  مطالعات مختلفی برای اثبات اثر بخشی آن در برابر بسیاری از بیماریهای مزمن و انواع سرطان انجام شده است.  خواص آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی نیز می تواند از غذاهای فرآوری شده مانند کچاپ و پوره دریافت شود. مصرف روزانه گوجه فرنگی نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند و اثر محافظتی کلی روی بدن دارد.

مطالب مرتبط
تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به گلوکوم می شود

چرا گوجه فرنگی ارگانیک بهتر است؟

گوجه فرنگی های ارگانیک، بر اساس یک مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا، در محیط هایی تولید می شوند که دارای مواد مغذی کمتری هستند زیرا کود شیمیایی غنی از نیتروژنی اضافه نمی شود . این منجر به تشکیل بیش از حد آنتی اکسیدان ها مانند کورستین (۷۹٪ بالاتر) و کومپفرول (۹۷٪ بالاتر) در گوجه های فرنگی ارگانیک می شود . همانطور که همه ما می دانیم، آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مفید هستند و به کاهش بیماری های قلبی کمک می کنند.  علاوه بر این، تولید گوجه فرنگی مبتنی بر روش های شیمیایی شامل اسپری کردن گوجه فرنگی با مقدار زیادی آفت کش ها و حشره کش ها همراه است.  بنابراین، بسیاری از دوستداران مواد غذایی ارگانیک معتقدند که آنها از آلودگی شیمیایی محافظت می کنند، در حالی که آنها به جای آن از مواد آلی استفاده می کنند.  البته، کشاورزی ارگانیک نیز برای محیط زیست خوب است!

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.