مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه

0

«معده، خانه‌ی تمام بیماری‌هاست.» این جمله یکی از کاربردی‌ترین جملات در طب سنتی است که می‌تواند در طب نوین نیز صادق باشد. کیفیت و کمیت غذاهایی که می‌خوریم نقش مهمی در سلامتی بدن ما دارند. میزان انرژی، غلظت خون، سلامت کبد و بسیاری موارد دیگر به طور مستقیم با تغذیه‌ی ما در ارتباط هستند.

در این نوشته، قصد داریم شما را با برخی مواد غذایی که باید حتماً آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود داشته باشید آشنا کنیم. این مواد غذایی، یعنی موادی که ما آن‌ها را تحت عنوان مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه گرد آورده‌ایم، برای سلامت بدن و تأمین مواد مورد نیاز آن بسیار مفید و ضروری هستند و با مصرف آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهید.  

مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه

۱- بلوبری:

بلوبری سرشار از فیتوکمیکال‌ها است. فیتوکمیکال‌ها به نوعی از ترکیبات شیمیایی گفته می‌شوند که در برخی گیاهان وجود دارند و برای سلامت بدن مفید هستند. علاوه بر فیتوکمیکال‌ها، بلوبری سرشار از فیبر و همچنین آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند در سلامت بدن شما نقش مهمی داشته باشد. بنابراین همواره سعی کنید این میوه‌ی خوشمزه و مفید را در مصرف روزانه‌ی خود داشته باشید.

۲- حبوبات:

از دیگر مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه باید به حبوبات اشاره کرد. حبوبات یکی از بهترین منابع گیاهی برای تأمین آهن بدن هستند. علاوه بر آهن، می‌توان روی برخی از انواع حبوبات، مانند عدس و نخود، به عنوان منابع پروتئین گیاهی حساب کرد. پس همواره یک یا دو نوع از حبوبات را در مصرف روزانه‌ی خود داشته باشید.

۳- اسفناج:

اسفناج یکی از مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه است. این سبزیِ پر خاصیت، می‌تواند منبع اصلی تأمین آهن و بتاکاروتن بدن باشد. بنابراین اسفناج را به عنوان یک سبزیِ مفید برای سلامت بدن به سبد غذایی هرروزه‌ی خود اضافه کنید.

۴- آجیل:

آجیل از بهترین منابع چربی‌های غیر اشباع بدن است. نتیجه‌ی یک پژوهش نشان از آن دارد که مصرف آجیل می‌تواند به طول عمر انسان بیفزاید. بهتر است این دانه‌های خوشمزه را به عنوان منبع امگا۳ در برنامه غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.

۵- چای سبز:

چای سبز معجزه‌ی طبیعت است. این نوشیدنی یکی از غنی‌ترین منابعِ آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و مصرف روزانه‌ی آن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مفید باشد. چای سبز، بسیار بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در ادامه به برخی از خواص چای سبز اشاره می‌کنیم تا از امروز به بعد، هیچ روزی را بدون نوشیدن چای سبز به شب نرسانید:

loading...

۶- کلم بروکلی:

قوی‌ترین ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، کلم بروکلی است. این سبزی پرخاصیت را به جرأت می‌توان در صدر فهرست مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه قرار داد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین آ، ث و کا است و با دارا بودن مقدار زیاد پتاسیم می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای مصرف روزانه باشد.

۷- ماست:

ماست یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است. ماست را یکی از عوامل مهم در افزایش طول عمر می‌دانند. این ماده‌ی غذایی سرشار از کلسیم، روی، ریبوفلاوین، پتاسیم، فسفر و ویتامین ب۱۲ است. بنابراین اگر خواهان سلامتی خود هستید، که حتماً هستید، ماست را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

۸- مرکبات:

مرکبات، از جمله پرتقال و گریپ‌فروت، را می‌توان بهترین منبع برای تأمین ویتامین ث بدن دانست. علاوه بر این، مرکبات حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. برخی از خواص مرکبات عبارتند از:

  • شادی‌بخش
  • انرژی‌زا
  • تنظیم کلسترول خون
  • بهبود دستگاه ایمنی بدن

بنابراین می‌توان مرکبات را جزو مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه در نظر گرفت.

۹- آووکادو:

مدت‌هاست که دانشمندان در مورد خواص زیاد آووکادو صحبت می‌کنند. این ماده‌ی غذایی منبع عالی گلوتاتیون است. گلوتاتیون یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و می‌تواند در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت نماید.

آووکادو برای سلامت کبد و کلیه نیز بسیار مفید است و می‌تواند باعث تصفیه‌ی کبد شود. بنابراین این ماده‌ی غذایی را نیز  در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

۱۰- تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ را می‌توان یکی از بهترین منابع برای تأمین پروتئین با کیفیت بالا به شمار آورد. تخم‌مرغ حاوی لوتین و زاکسانتین بوده و به همین سبب مصرف آن برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است.

افزون بر این، تخم‌مرغ سرشار از فولات، ویتامین ب۱۲، فسفر، سلنیوم و ویتامین ب۵ است و مصرف آن می‌تواند نقش مهمی در سلامتی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری داشته باشد.

نکته‌ی مهم دیگری که در مورد تخم‌مرغ وجود دارد این است که این ماده‌ی غذایی قادر است انسان را تا مدت زیادی سیر نگه دارد و باعث کاهش اشتها و میل به غذا شود. بنابراین مصرف تخم‌مرغ، خصوصاً به عنوان صبحانه، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پس سعی کنید تخم‌مرغ را نیز به مواد غذایی‌ای که هر روز باید مصرف کنید اضافه نمایید.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
5 میان وعده انرژی زا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.