ورزش های رزمی دارای مزایای زیادی چه از لحاظ جسمی و چه روحی برای انسان هستند

0

ورزش های رزمی دارای مزایای زیادی چه از لحاظ جسمی و چه روحی برای انسان هستند

همه ما می دانیم که ورزش به طور کلی دارای مزایای بسیاری ، مانند بهبود آمادگی جسمانی و افزایش قدرت است . اما ما واقعا چه چیزی در مورد اثرات انواع مختلف ورزش به خصوص ورزش های رزمی و خاص می دانیم؟ محققان قبلا نشان داده اند که برای مثال، یوگا می تواند امید به زندگی را افزایش دهد، در حالی که می تواند باعث خوشحالی ما نیز بشود.

با این حال، یکی از فعالیت هایی که دارای مزایایی فراتر از سلامت جسمی و روانی است ، هنرها و ورزش های رزمی است که می توانند درک و تشخیص مغز انسان ها را نیز افزایش دهند.

محققان در این خصوص بیان داشته اند که از طریق دو روش آموزش دقت (AT) و آموزش حالات دقت (AST) می توان میزان دقت فرد را بهبود بخشید. AT بر اساس تمرین مهارت های خاص و بهبود آن مهارت ها محقق می گردد، علاوه بر این این مهارت می تواند از طرقی مانند یک بازی ویدئویی آموزشی نیز به دست آید. از طرف دیگر، AST رسیدن به حالت خاص ذهنی است که باعث ایجاد تمرکز بیشتری می شود. این مهارت را می توان با استفاده از ورزش، مراقبه یا یوگا، و بسیاری از تاکتیک های دیگر به دست آورد.

هنرها و ورزش های رزمی یکی از روش هایی است که به یادگیری مهارت های AST کمک کرده و از آن حمایت می کنند، پژوهش های اخیر نشان داده اند که پیوند محکمی بین عملکرد و ارتقای آگاهی وجود دارد. در حمایت بیشتر این ایده ، مطالعه دیگری نشان داد که تمرین ورزش های رزمی – به ویژه کاراته – با عملکرد بهتر مغز مرتبط می باشد.

مطالب مرتبط
کاهش میل جنسی در زنان پس از زایمان و دوران شیردهی

این ورزش، یک ورزش تخصصی است که در آن فرد باید دو قانون را در نظر بگیرد و به سیگنال ها بر اساس این که آیا شنوایی هستند یا بصری، پاسخ دهد.

در یک مطالعه انجام شده در ایالات متحده، به کودکان بین ۸ تا ۱۱ ساله ، آموزش سنتی هنرهای رزمی ارائه شد تا علاوه بر احترام گذاشتن به دیگران بتوانند از خود به عنوان بخشی از برنامه ضد قلدری و یا کودک ربایی دفاع کنند. علاوه بر این، این کودکان آموزش دادند که آرامش خود را در شرایط اضطراری و در میانه دعوا کنترل نمایند.

محققان دریافتند که آموزش هنرهای رزمی، سطح رفتارهای پرخاشگرانه پسران را کاهش داده و تحقیق آنها نشان داد که با ارائه این آموزش ها احتمال بیشتری وجود دارد که این پسران بایستند و به فردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته کمک کنند و پا پس نکشند.

اما به طور بالقوه با آموزش این ورزش، تغییرات قابل توجهی در رفتار دختران مشاهده نشد، زیرا آنها قبل از آموزش نیز رفتار تهاجمی و جنگجویانه بسیار کمتری را نسبت به پسران از خود نشان می دادند.

جالب است که، این اثر خنثی کننده حالات تهاجمی تنها مختص پسران خردسال نیست. چرا که بخش دیگری از تحقیقات انجام شده بر روی نوجوانانی که هنرهای رزمی را تمرین می کردند، کاهش میزان رفتارهای تهاجمی و کلامی و همچنین خصومت بین آنها را نشان داد. برخی از اشکال هنرهای رزمی مانند تای چی تاکید زیادی بر تنفس کنترل شده و مدیتیشن دارند. یک مطالعه نشان داد که این گونه ورزش ها با کاهش احساس استرس مرتبط هستند و همچنین این ورزش ها باعث توانایی مدیریت استرس در بزرگسالان جوان و میانسال می شوند.

این اثر در افراد مسن نیز مشاهده شد. ۳۳۰ شرکت کننده در این پژوهش میانگین سن ۷۳ سال داشتند. و حرکات نرم تر و آسان تر، این ورزش را حتی برای آن ها نیز به یک ورزش ایده آل تبدیل نمود.

مطالب مرتبط
تاثیر رژیم غذایی کراش (crash diets) بر عملکرد قلب

از آنجا که برخی از دانشمندان در حال حاضر به دنبال ارتباط بین سلامت احساسی و سلامت جسمانی هستند، توجه به این نکته ضروری است که هنرهای رزمی باعث بهبود روحی و جسمی فرد می شوند.

در مطالعه ای که در بالا به آن اشاره شد، از ۴۵ فرد سالخورده (۶۷-۹۳ ساله) خواسته شد تا برای سه تا شش ماه در آموزش کاراته، آموزش شناختی یا آموزش های فیزیکی غیر رزمی شرکت کنند.

بزرگسالان سالخورده در آموزش کاراته پس از پایان دوره آموزشی ، احساس افسردگی کمتری نسبت به گروه های دیگر، داشتند و شاید این امر به دلیل جنبه های مدیتیشن و توجه به روح و جسم این ورزش بود. همچنین گزارش شده است که این بزرگسالان بعد از آموزش نیز سطح بالایی از اعتماد به نفس را از خود نشان دادند و احساس قدرت بدنی بیشتری داشتند.

پس از مقایسه گروه کنترل با گروهی ورزش کاراته، محققان ایتالیایی دریافتند که شرکت در کاراته می تواند حافظه و قدرت جسمی شخص را حتی در سنین بالا بهبود بخشد. آنها از تستی استفاده کردند که شامل یادآوری و تکرار یک سری اعداد ، در ریتم صحیح و به صورت معکوس و رو به عقب بود . این تکرار اعداد تا زمانی که شرکت کنندگان دیگر قادر به خواندن نبودند ادامه می یافت.

گروه کاراته در این کار بسیار بهتر از گروه کنترل ظاهر شدند، به این معنی که آنها می توانستند مجموعه های طولانی تری از اعداد را به یاد آورند. پروژه دیگری نیز نتایج مشابهی را با انجام تمرینات تای چی و مقایسه اثرات آن با تمرینات غربی تمرینات قدرت، استقامت و مقاومت نشان داد.

بدیهی است، تاثیر هنرهای رزمی بر بدن انسان بسیار بیشتر از نقش های سنتی آن است.

اگر چه صدها سال است که نقش این ورزش در دفاع از خود و پیشرفت معنوی محرض گردیده، تنها اخیرا محققان با استفاده از روش های خود به ارزیابی میزان واقعی تاثیر این گونه تمرینات بر مغز و سلامت جسمی انسان پرداخته اند.

مطالب مرتبط
هر آنچه باید در مورد مزایا و عوارض سلامتی آب هویج بدانید

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.