حل معمای پر رمز و راز ترین مومیایی ۴۰ هزار ساله معروف به هویت قرن توسط FBI

0

حل معمای پر رمز و راز ترین مومیایی ۴۰ هزار ساله معروف به هویت قرن توسط FBI

مومیایی : از سال ۱۹۱۵، تا کنون سر بریده شده ای که در گوشه یک آرامگاه غارت شده در Deit el-Bersha، که یکی از گورستان های دست جمعی مصر است کشف شده بود دانشمندان را دچار سردرگمی نموده است.

باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که مقبره مومیایی موجود در آن نزدیکی متعلق به فرمانداری به نام Djehutynakht و همسرش بود اما موفق به کشف این موضوع نشدند که آیا سر به مرد تعلق داشته یا به همسرش.

در نهایت دانشمند پزشکی قانونی اف بی آی، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته توالی دی ان ای، به طور قطع بیان داشت که سر متعلق به خود فرماندار می باشد.

اودیل، یکی از متخصصین زیست شناسی اف بی آی، سوراخی را در یکی از دندان های به دست آمده از جمجمه حفر کرد و پودر جمع آوری شده از آن را در یک محلول شیمیایی حل نمود.

او سپس محلول  را وارد ماشین کپی دی ان ای که به یک ابزار تعیین توالی مجهز بود نمود.

با بررسی نسبت کروموزوم های جنسی، او توانست به این نتیجه برسد که جمجمه متعلق به یک مرد می باشد.

اودیل در خصوص این کشف خود به سی ان ان گفت: من تصور نمی کردم که بتوان این کار را انجام داد، و گمان می کردم که مواد موجود برای کشف دی ان ای فرد بسیار اندک هستند ولی نهایتا توانستم این کار را انجام دهم…

او اضافه کرد:

“من خیلی خوشحال و شگفت زده هستم چرا که تیم ما بسیار خوش شانس بوده که توانسته در نهایت این معما را حل کند.”

DNA به کمک دانشمندان برای کشف معمای مومیایی ۴۰ هزار ساله

سن سر و کشف آن در یک محیط بیابانی، استخراج دی ان ای را بسیار دشوار می ساخت.

مطالب مرتبط
شیرون آفرود : ابراتومبیل بوگاتی شیرون آفرود جالب به نظر می رسد

چرا که دی ان ای، مولکولی که حاوی کد ژنتیکی ما است، در طول زمان و در شرایط گرم تر تجزیه می شود.

علاوه بر این، این سر توسط غارتگرانی که در روزگار باستان، آرامگاه را تخریب کرده و بدن او را نیز نابود کرده بودند دچار آسیب های فراوانی شده بود. اما هم اکنون باستان شناسان مدرن در حال تلاش برای شناسایی هویت این فرد هستند.

تلاش های تازه برای شناسایی این فرد در اواسط سال ۲۰۰۰ و زمانی صورت گرفت که موزه هنرهای زیبای بوستون که محتویات مقبره را جمع آوری نموده بود، جمجمه را به بیمارستان عمومی ماساچوست تحویل داد.

در سال ۲۰۰۵ بیمارستان آن را تحت یک سی تی اسکن قرار داد و سپس چهار سال بعد آزمایش دی ان ای بر روی دندان او انجام شد اما هر دو تلاش ناکام ماندند.

بنا بر این اف بی آی پا بدین عرصه نهاد تا بتواند از طریق شیوه هایی که گاهی اوقات برای حل معماهای جنایی از آن ها استفاده می کند این معما را نیز حل نموده و هویت فرد را شناسایی نماید.

آنتونی آنوراتو، فرمانده واحد پشتیبانی دی ان ای اف بی آی، به سی ان ان گفته است اف بی آی واحدی را به حل پرونده های تاریخی تخصیص داده است.

چرا که ما در تلاش هستیم تا رویه های کیفری را با استفاده از آیتم های تاریخی گسترش دهیم.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.