رژیم غذایی ماهی تن چیست؟ میزان کاهش وزن و برنامه رژیم غذایی

0

ماهی تن از خانواده ماهی های خال خالی است که در آب شور زندگی می کند. ماهی تن انواع مختلفی دارد که عبایتند از ماهی دم زرد، ماهی باله سیاه و ماهی باله آبی که شایع ترین آن در آمریکا، ماهی تن باله آبی می باشد.

قبل از ارائه برنامه رژیم غذایی ماهی تن، ابتدا باید بدانید که ماهی تن بسیار سالم است و شامل مقادیر زیادی از ویتامین ها مانند ویتامین های A، D، E، B، B، B2 ، نیاسین و اسید فولیک و مواد معدنی شامل آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم و روی می باشد. همچنین، حاوی چربی اشباع نشده مانند امگا ۳ می باشد که برای بدن مفید است و همچنین مقدار کمی کلسترول دارد. علاوه بر این منبع غنی از پروتئین است.

ماهی تن تنها منبع طبیعی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که بعنوان DHA  و EPA شناخته می شوند. این اسیدهای چرب باعث بهبود سلامت مغز و قلب میشود. تحقیقات نشان می دهند که DHA و EPA در نوع عملکرد حافظه نیز موثر می باشد و تاثیر مثبتی بر خلق و خوی افراد دارد. بنابراین، برای افراد مسن که دارای اختلال حواس می باشند توصیه می گردد. این اسیدهای چرب، برای سلامتی چشم ها نیز مفید هستند به این صورت که از تخریب ماکولار که باعث کاهش بینایی در افراد بالای ۵۰ سال میشود، جلوگیری می کند.

ماهی تن و سم زدایی

ماهی تن شامل سلنیوم است که در ایجاد آنزیمی بنام گلوتاتین پراکسید دخیل است. این آنزیم نقش مهمی در سم زدایی بدن ایفا می کند و از کبد محافظت کرده و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

ماهی تن و کاهش وزن

به دلیل انرزی کم و ارزش غذایی بالا، ماهی تن، برای کاهش وزن توصیه می شود. یک قوطی کنسرو ماهی تن ۱۵۰ گرمی، تنها ۱۱۰ کالری دارد که مقدار بسیار کمی است. با این حال، اگر همراه با سس مایونز مصرف شود، کالری آن را بطور قبل توجهی افزایش می دهد و مطمئنا به کاهش وزن کمک نمی کند. این رژیم غذایی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، مناسب می باشد.

مطالب مرتبط
کچلی سکه ای چیست و چگونه با داروهای گیاهی درمان می شود؟

برنامه رژیم  غذایی با ماهی تن

روز اول

  • صبحانه: دو تکه نان تست و دو عدد پرتقال
  • ناهار: سالاد تن شامل ماهی تن، ذرت شیرین، خیار و کوجه فرنگی( ۱۵۰ گرم)
  • میان وعده: یک کاسه پودینگ( ۱۰۰ گرم)
  • شام: ۱۰۰ گرم گوشت پخته گاو  به همراه لوبیا سبز و هویج
  • بعد از شام می توانید یک عدد سیب یا گلابی میل کنید.

روز دوم

  • صبحانه: یک تکه نان تست با پنیر خامه ای و یک عدد تخم مرغ آب پز به همرا ه یک عدد موز
  • ناهار: ۲۰۰ گرم ماهی تن و ۴ عدد بیسکوئیت نمکی
  • میان وعده: سالاد میوه به همراه کمی خامه
  • شام: ۲۰۰ گرم گوشت مرغ بعلاوه کلم برکلی و گل کلم پخته شده و ۱ فنجان آب پرتقال تازه

روز سوم

  • صبحانه: دو برش کوچک نان تست و ۲/۱ فنجان ماست
  • ناهار: دو برش ماهی تن و دو عدد تخم مرغ آب پز شده
  • شام: ۲۰۰ گرم ماهی تن به همراه هویج و گل کلم پخته شده
  • روز سوم میان وعده ندارید

توجه داشته باشید که به غذاهای خود سس مایونز یا سس کچاپ اضافه نکنید زیرا انرژی شما را افزایش داده و اثربخشی این رژیم را کاهش می دهد.

بعد از روز سوم می توانید یک استراحت به خود داده و رژیم را قطع کنید و آنچه که دوست دارید بخورید. سپس رژیم را به مدت ۳ روز تکرار کرده و دوباره یک روز استراحت کنید. این رژیم را به مدت ۱ یا ۲ بار در ماه انجام دهید.

این نوع رژیم غذایی بسیار کارآمد می باشد و بطور متوسط حدود ۵ پوند وزن را در مدت زمان ۲۰ روز از دست خواهید داد که نتیجه ای عالی به شمار می رود.

نکته خوبی که در این رژیم غذایی وجود دارد این است که وزنی که با این رژیم از دست می دهید با هیچ رژیم دیگری قابل مقایسه نمی باشد.

مطالب مرتبط
تنها 24 ساعت روزه داری و یا رژیم غذایی سخت می تواند باعث تولید مجدد سلول های بنیادی بدن شود

علاوه بر این، همانطور که قبلا توضیح داده شد، ماهی تن بسیار ارزشمند است بعلت وجود مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین ها، و اسید های چرب و شما در طول رژیم با ماهی تن، تمام این مواد لازم را دریافت خواهید کرد.

همچنین اگر همراه با این رژیم، به مدت ۳۰ دقیقه ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید، سریعتر نتیجه خواهید گرفت.

به نظر من، رژیم غذایی ماهی تن، بسیار موثر و سالم می باشد و به هر کسی که میخواهد وزنش را سریع و البته صحیح، کم کند، این رژیم را توصیه می کنم.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.