درمان های خانگی برای بهبود زخم های دهانی

0

زخم دهان می تواند بسیار دردناک باشد و می تواند مانع توانایی شما در خوردن و صحبت کردن شود. زخم دهانی قطعاً مسئله خنده داری نیست. اگر شما مستعد ابتلا به زخم دهان هستید، ممکن است متوجه شده باشید که وقتی دچار استرس شدید می شوید، به آن مبتلا می شوید، و این می تواند بیماری شما را بدتر کند. گاهی زخم های دهانی می تواند نشانه ای از کمبود تغذیه ای باشد. با مصرف یک دوره مولتی ویتامین ها می توانید از زخم ها خلاص شده و همچنین آن ها را دور از خودنگه دارید. صرف نظر از اینکه علت چیست، زخم در دهان می تواند بسیار آزار دهنده باشد. اگر به دنبال راه های آسان و ساده برای از بین بردن زخم های دهان هستید، خواندن را ادامه دهید!

زخم ها معمولاً بدون مداوا در مدت ۱۰ الی ۱۴ روز از بین می روند. دهان شویه ها و داروهایی ممکن است تسکین دهنده درد آن باشند و به درمان آن سرعت بخشند.

انواع زخم های دهانی

امتحان کردن موارد فوق برای انواع زخم های دهانی جوابگو است امّا دانستن انواع مختلف آن می تواند در درمان به شما کمک کند. این زخم ها در هر سنی ممکن است بروز نمایند و انواه اصلی آن ها عبارتند از:

زخم های مینور:

زخم های کوچک با قطر ۲ الی ۸ میلی متر. ۱۰ الی ۱۴ روز برای از بین رفتن آن نیاز است که به نسبت دیگر نوع ها کوتاه مدت تر است.

زخم های ماژور:

به نسبت نوع مینور بزرگ تر هستند و در عمق بیشتری از پوست ریشه دارند. آن ها معمولاً گسترش یافته و مرز بی رویه دارند. چند هفته برای از بین رفتن این نوع زخم ها زمان نیاز است. جای اینگونه زخم ها معمولاً پس از بهبود باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط
نحوه استفاده ستریزین ( Cetirizine ) + عوارض و تداخلات دارویی

تبخال ها:

زمانی که زخم ها به علت ویروس تبخال فورم می گیرند به آن ها تبخال نیز گفته می شود. تبخال ها معمولاً به شکل ته سوزن ته گرد و به صورت خوشه‌ ای هستند.

چه زمانی نیاز است به دکتر مراجعه کرد؟

زخم های دهانی ممکن است دردناک و آزاردهنده باشند امّا موردی جدّی محسوب نمی شوند. البته پس از بروز اولیه آن در برخی موارد ممکن است باکتری های عفونی نوع دوم دیده شوند. در این زمان شما ممکن است احساس درد، قرمزی یا ناخوشی از تب داشته باشید. موارد عفونی نوع دوم رایج نیستند امّا ممکن است برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. به یاد داشته باشید که تمام زخم های دهانی، آفت ها نیستند و زخم های دهانی انواع دیگری نیز دارند که ممکن است حاکی از بیماری خاصی باشد.

مهم است که بدانید، سرطان دهان ممکن است در برخی موارد از زخم دهانی خاصی شروع شود که درمان نمی شود. در این صورت شما باید به دکتر یا دندان پزشک مراجعه کنید. پس از عدم بهبود زخم دهانی در گذشت ۳ هفته و بدون نشانه ای از بهبود، نیاز است حتماً به پزشک مراجعه کنید. پس از آن دکتر یا دندان پزشک در صورت نیاز شما را به پزشک متخصص معرفی خواهد کرد و راه های درمان را خواهید گذراند.

زخم دهانی چیست؟

زخم های دهانی به نقاطی دردناک گفته می شوند که در هر کجای دهان ممکن است ایجاد شوند. این مقاله در خصوص رایج ترین نوع زخم های دهانی، که به آن ها آفت گفته می شود، صحبت خواهیم کرد. حداقل یک پنجم مردم مستعد آفت دهان در برهه ای از زندگی هستند. زن ها معمولاً بیشتر از مردها به این مشکل دچار می شوند.

مطالب مرتبط
کاهش 50 درصدی سندرم مرگ ناگهانی نوزادان با 2 ماه شیردهی

علل بروز آفت دهانی چیست؟

علت آفت مشخص نیست. این آفت ها عفونی نبوده و واگیردار نیستند. در بسیاری از موارد، زخم ها بدون هیچ دلیلی خاصی و در افراد کاملاً سالم، رشد می یابند.

در برخی از موارد، زخم ها حاصل از دیگر عوامل و بیماری ها هستند. این عوامل عبارتند از:

  • آسیب دیدگی- ناشی از جایگذاری نامناسب پروتز دندان یا زخم ناشی از مسواک خشن و…
  • تغییر در سطح هورمون ها. در برخی زنان، زخم های دهانی دقیقاً قبل از قاعدگی رخ می دهند. در برخی دیگر از زنان، رشد زخم های دهانی پس از یائسگی آغاز می شوند.
  • ترک سیگار- در برخی افراد، ترک سیگار موجب بروز زخم می شود.
  • کمبود آهن، یا ویتامین های خاص (مانند ویتامین بی۱۲ و فولیک اسید) ممکن است در برخی موارد عامل آفت باشد.
  • در موارد نادر، حساسیت غذایی نیز ممکن است علت آفت باشد.
  • آفت های دهانی معمولاً در برخی خانواده ها رخ می دهند. بنابراین عامل ژنتیک نیز در این موارد نقش موثری دارد.
  • استرس و اضطراب در برخی افراد، عامل زخم دهانی از نوع آفت است.
  • برخی از درمان ها می توانند عامل زخم های دهان باشند. درمان ها از طرق مختلف می توانند باعث ایجاد زخم دهانی شوند که این زخم ها تنها محدود به نوع آفت نیست. برخی از داروهایی که می توانند عامل آفت باشند عبارتند از: نیکوراندیل- داروهای ضد التهاب (مانند آیبوپروفن) – درمان نیکوتین دهانی برای ترک سیگار – برخی کپسول هایی که برای هزم در دهان باقی می مانند (به عنوان مثال آسپرین)
  • برخی مواد مخدر و محرک مانند کوکائین

زخم های دهانی معمولاً در افرادی با شرایط خاص محتمل تر هستند – شرایطی مثل بیماری کرون، سلیاک، اچ آی وی، البته این نوع زخم ها از نوع آفت نیستند.

مطالب مرتبط
فهرست بهترین رژیم غذایی ارایه شده در سال 2018

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.