۵ ویتامین مفید برای افزایش میزان رشد مو

0

برای افزایش میزان رشد مو صرفاً نباید به عوامل بیرونی اکتفا کرد، بلکه موها بایستی از درون نیز تقویت شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت موها از درون، مصرف برخی ویتامین‌های خاص است، ویتامین‌هایی که بیش‌ترین تأثیر را برای روی رشد مو دارند.

تمرکز ما در این نوشتار بر روی همین ویتامین‌ها ست. لذا اگر به دنبال افزایش میزان رشد موهای خود هستید، با ما در وردنگار همراه باشید.

ویتامین‌های مفید برای رشد مو

۱- ویتامین A:

ویتامین A از اهمیتی بسیار برای رشد مو برخوردار است. این ماده‌ی مغذی مسئول تولید سبوم در بدن است (سبوم به روغن‌های طبیعی‌ای که بدن شما برای حفظ رطوبت پوست و مو تولید می‌کند گفته می‌شود). غدد سباسه، که وظیفه‌شان تولید سبوم است، در نزدیکی ریشه‌ی مو قرار دارند و برای داشتن فعالیتی منظم به ویتامین A نیاز دارند. بنابراین باید به میزان لازم ویتامین A به بدن خود برسانید. برای دریافت ویتامین A، می‌توانید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • پرتقال
  • میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ
  • سبزیجات برگ‌سبز
  • بروکلی
  • غلات غنی شده
  • شیر
  • تخم مرغ

۲- ویتامین‌های گروه B:

تحقیقات نشان از آن دارند که کمبود ویتامین‌های گروه B، خصوصاً بیوتین، موجب ریزش مو می‌شود. افزون بر این، دریافته شده که کمبود ویتامین B12 نیز در سفیدی زودرس موها مؤثر است. لذا سعی کنید از منابع مهم ویتامین‌های گروه B مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت و شیر استفاده کنید.

۳- ویتامین C:

ویتامین C از جمله مواد ضروری برای تولید کلاژن به حساب می‌آید و، چنان‌که می‌دانید، کلاژن نقشی اساسی در رشد مو دارد. افزون بر این، ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است و می‌توانید از موها در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت نماید و مانع از آن شود که رشد مو و همچنین قدرت مو بر اثر آسیب ساختارهای سلولی تحلیل روند.

برای دریافت ویتامین C، می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

  • مرکبات
  • اسفناج
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • سیب زمینی شیرین
  • بروکلی
  • بری‌ها

۴- ویتامین D:

پژوهش‌گران دریافته‌اند که ارتباطی مستقیم میان کمبود ویتامین D و ریزش مو وجود دارد. این ویتامین در سیستم ایمنی و همچنین رشد سلول‌ها تأثیری مستقیم دارد. مضافاً آزمایش‌های حیوانی نشان‌گر آن هستند که این ویتامین در افزایش رشد موی افرادی که به ریزش مو مبتلا اند مؤثر می‌باشد. البته ناگفته نماند که تأثیر درمانی این ویتامین در رشد موی انسان‌ها، قطعی نیست و همچنان تحقیقات در این باب ادامه دارد.

به هر صورت، برای استفاده از مزایای ویتامین D در جلوگیری از ریزش مو می‌توان منابع غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد. منابع غنی از این ویتامین به قرارِ زیر اند:

  • ماهی‌های چرب (مانند سالمون و خال‎‌مخالی)
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • جگر

علاوه بر این موارد، با قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید نیز می‌توان ویتامین D دریافت کرد.

۵- ویتامین E:

ویتامین E، که پای ثابت بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی است، هم برای مو و هم برای پوست عنصری بسیار مفید می‌باشد. این ویتامین از موها در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

جالب آن که نتیجه‌ی یک مطالعه نشان از آن دارد که مصرف مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه موجب افزایش ۳۴.۵ درصدی رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می‌شود. علاوه بر این موارد، ویتامین E نیز هم‌چون ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است و قادر است از موها در برابر آسیب‌های ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

منابع غنی از ویتامین E عبارت اند از:

  • دانه‌ها
  • سبزیجات برگ‌سبز
  • بروکلی
  • آجیل

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
جوان ماندن پوست و تنظیم هورمون ها با این 6 مواد غذایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.