لاک پشت رودخانه مری با مزه با موهای سبز رنگ احتمالا به تنهایی خواهد مرد

0

لاک پشت رودخانه مری با مزه با موهای سبز رنگ احتمالا به تنهایی خواهد مرد

لاک پشت رودخانه مری نام خود را از نماد تمام سنگی عیسی مسیح و مریم مقدس نگرفته است، هرچند ما نمی توانیم این را به صورت قطعی بگوییم .

اما آن چه که ما به صورت قطعی می توانیم بدان اشاره کنیم این است که این گونه آبزی آب های شیرین در معرض خطر انقراض قرار دارد.

لاک پشت رودخانه مری (Elusor macrurus) در واقع به دلیل زادبومش که رودخانه مری در کوئینزلند استرالیا می باشد بدین نام نامگذاری شده است و این تنها مکانی در زمین است که این موجود زنده در آن زندگی می کند.

این لاک پشت نادر در لیست جدید ۱۰۰ خزنده ای قرار گرفته که بیشتر از هر موجود دیگری در معرض خطر انقراض قرار دارند پس گویا به زودی این گونه ی استثنایی نیز به تاریخ خواهد پیوست.

این لیست جدید بخشی از برنامه EDGE  است که نقطه عطفی برای برخی از گونه های منحصر به فرد و در حال انقراض جهان به شمار می آید چرا که سبب انجام تحقیقاتی در مورد این گونه ها و افزایش توجهات نسبت به آن ها می گردد.

گونه هایی مانند لاک پشت رودخانه مری دارای خویشاوندانی بسیار نزدیک بر روی خشکی هستند و با توجه به وب سایت EDGE، این لاک پشت ها چیزی در  حدود ۴۰ میلیون سال پیش از خویشاوندان زمینی خود جدا شده و به دل دریاها سفر نمودند.

به این ترتیب، این لاک پشت ها “نماینده بخش منحصر به فرد و غیر قابل جایگزینی از میراث طبیعی جهان” هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارد و براوردها نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور به طور کامل از بین خواهد رفت؛

مطالب مرتبط
آلودگی جیوه به همراه تغییرات دمایی سبب تغییر در نسبت جنسیتی لاک پشت های گازگیر شده است

مطالعه جدیدی که در سال ۲۰۱۷ انجام گردیده بود تخمین زده است که ممکن است تنها ۱۳۶ لاک پشت رودخانه مری وحشی در جهان باقی مانده باشد.

هدف برنامه EDGE این است که قبل از اینکه دیر شود، بتواند اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد و از این موجودات بسیار قدیمی محافظت کند.

لاک پشت رودخانه مری به لطف ظاهر بسیار عجیب و غربیبش به عنوان عکس پوستر غیر رسمی لیست خزندگان نادر EDGE  انتخاب شده است.این لاک پشت علاوه بر داشتن بدن و سری که با جلبک پوشیده شده است، دارای برخی ویژگی های بیولوژیکی قابل توجه می باشد.

بر طبق گفته های EDGE، یکی از این ویژگی ها این است که این حیوان باستانی می تواند از غدد موجود در مقعد خود یعنی همان برآمدگی چند منظوره ای که بسیاری از خزندگان برای دفع و جفتگیری از آن استفاده می کنند تنفس کند و بنابراین می تواند به مدت سه روز در زیر آب باقی بماند.

محققان در یک مطالعه جدید که در ۱۱ آوریل در مجله PLOS ONE، منتشر شد  و در فهرست EDGE نیز به چاپ رسید، بیان نمودند که طیف متنوعی از “لاک پشت ها و سنگ پشت ها” ۲۹ آیتم از لیست ۱۰۰ خزنده EDGE را تشکیل می دهند به رغم این که این موجودات تنها ۳.۳ درصد از گونه های خزنده موجود در این کره خاکی را شکل می دهند.

اولین جایگاه در لیست خزندگان به لاک پشت بزرگ ماداگاسکار تعلق دارد، که خزنده ای با رنگ خاکستری رنگین کمانی است که نسل آن ۸۰ میلیون سال بر روی زمین دوام آورده اند.

این گونه به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، اما تلاش های حفاظتی برای حفظ گونه آن در حال انجام می باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
هدست گوگل در راه است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.