بیماری های ریه چیست؟ بررسی انواع آن

0

یکی از شایع ترین بیماری های پزشکی در جهان، بیماری های ریه هستند. ده ها میلیون نفر، از بیماری های ریوی در ایالات متحده رنج می برند. از عوامل بیماری های ریوی، میتوان به سیگار کشیدن، عفونت ها و ژنتیک اشاره کرد.

ریه ها بخشی از یک دستگاه پیچیده هستند، روزانه هزاران بار، گسترش می یابند و مجددا به حالت اولیه خود بر میگردند تا وظیفه تامین اکسیژن و خارج کردن دی اکسید کربن از بدن را انجام دهند. بیماری ریه می تواند به مشکلات در هر بخش از این سیستم منجر شود.

بیماری های ریه که در راه های تنفسی تاثیر می گذارند

نای (شاخه) به انشعاب هایی به نام لوله های برونش گفته می شود که به نوبه خود به لوله های متراکم تری در سراسر ریه ها متصل شده است. بیماری هایی که در مسیرهای تنفسی تاثیر می گذارند عبارتند از:

آسم: مسیرهای تنفسی به طور مداوم التهاب می یابند و گاهی اوقات اسپاسم، باعث خس خس سینه و تنگی نفس می شود. آلرژی، عفونت و یا آلودگی می تواند علائم آسم را ایجاد کند.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): شرایط ریه ناشی از ناتوانی در بازدم به طور معمول است که باعث دشواری تنفس می شود.

برونشیت مزمن: نوعی از COPD است که با سرفه مزمن ایجاد شده مشخص می شود.

آمفیزم: آسیب ریه منجر می شود که هوا  در این نوع COPD در ریه ها به دام بیفتد. دشواری هوای خروجی، مشخصه آن است.

برونشیت حاد: عفونت ناگهانی راه های هوایی است که معمولا توسط یک ویروس رخ می دهد.

فیبروز کیستیک: یک بیماری ژنتیکی باعث بروز ضعیف ترشح مخاط در برونش می شود. مخاط انباشته به عفونت های مکرر ریه می انجامد.

بیماری های ریه که در راه های تنفسی تاثیر می گذارند (Alveoli)

راه های تنفسی در نهایت به لوله های کوچک (برنشیل ها) متصل می شوند که به خوشه هایی از کیسه های هوایی که آلوئول نامیده می شود مرتبط هستند. این کیسه های هوا بیشترین حجم بافت ریه را تشکیل می دهند. بیماری های ریوی که شامل آلوئول هستند عبارتند از:

مطالب مرتبط
افزایش درجه حرارت بدن کودک و رشد دندان ها

پنومونی: عفونت آلوئول، معمولا توسط باکتری اتفاق می افتد.

مرض سل: پنومونی آهسته پیشرونده ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس آمفیزم ناشی از آسیب اتصالات شکننده بین آلوئول ها می باشد. سیگار کشیدن دلیل اصلی است. آمفیزم (همچنین جریان هوا را محدود می کند، همانطور که بر راه های هوایی تاثیر می گذارد).

ادم ریوی: سیالات از رگ های خونی کوچک ریه به داخل کیسه هوا و منطقه اطراف آن نشت می کنند. یک فرم به دلیل نارسایی قلب و فشار برگشتی در رگ های خونی ریه ایجاد می شود؛ در فرم دیگر، آسیب مستقیم به ریه موجب نشت مایع می شود.

سرطان ریه دارای اشکال فراوانی است و ممکن است در هر قسمت از ریه ایجاد شود. اغلب این موارد در بخش اصلی ریه، در داخل کیسه هوا یا در نزدیکی آن قرار دارد. نوع، محل و گسترش سرطان ریه تعیین کننده گزینه های درمان است.

سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS): شدید، آسیب ناگهانی به ریه ها ناشی از یک بیماری جدی است. پشتیبانی با تهویه مکانیکی معمولا برای زنده ماندن تا زمانی که ریه ها بهبود می یابند، لازم است.
پنوموکونیوز: یک دسته از شرایط است که ناشی از استنشاق یک ماده مانند بیماری ریه سیاه ناشی از استنشاق گرد و غبار زغال سنگ و آزبست ناشی از گرد و غبار صنعتی می باشد که صدمات زیادی را به دنبال دارد.

بیماری های ریه که بر روی بینابینی تاثیر می گذارد

بینابینی یک پوشش مایع نازک و ظریف بین کیسه های هوایی ریه ها (آلوئول) است. رگ های خونی کوچک از طریق بینابینی عبور می کنند و اجازه می دهند مبادله گاز بین آلوئول و خون انجام شود. بیماری های مختلف ریه بر روی بینابینی تاثیر می گذارد:

بیماری های ریوی بینابینی (ILD): یک مجموعه گسترده ای از بیماری های ریه ای که تحت تاثیر بینابینی قرار دارند. سارکوئیدوز، فیبروز ریوی، ایدیوپاتیک و بیماری های خود ایمنی در میان انواع مختلف ILD هستند.

مطالب مرتبط
فواید سلامتی هویج و تاثیر آن بر سلامتی بدن

پنومونی ها و اعصاب ریوی نیز می توانند بر روی بینابینی تاثیر بگذارند.

بیماریهای ریوی که انواع رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند: سمت راست قلب، خون حاوی اکسیژن کم را از رگ ها دریافت می کند. آن خون را به ریه ها از طریق شریان ریوی پمپ می کند که رگ های خونی می توانند از بیماری رنج ببرند.

آمبولی ریوی (PE): لخته خون (معمولا در ورید عمقی پا، ترومبوز ورید عمقی) از بین می رود، به قلب می رود و به ریه ها پمپ می شود. لخته در یک شریان ریه قرار می گیرد، که اغلب موجب ضعف نفس و سطوح پایین اکسیژن خون می شود.

پرفشاری خون ریوی: شرایط مختلف می تواند منجر به فشار خون بالا در شریان ریوی شود. این می تواند باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه شود. هنگامی که علت مشخص نشده است، وضعیت فشار خون شریانی ریوی ایدیوپاتیک نامیده می شود.

بیماری های ریوی که در معرض پلورا هستند: پلورا یک پوشش نازک است که ریه را احاطه کرده و درون دیواره قفسه سینه قرار دارد. یک لایه مایع به پلورا روی سطح ریه اجازه می دهد که در طول دیواره قفسه سینه با هر نفس حرکت کند. بیماری های ریوی پلورا عبارتند از:

افیوژن پلورال: مایع در فضای پلورا معمولا بین ریه و دیواره قفسه سینه جمع آوری می شود. پنومونی یا نارسایی قلبی معمولا مسئول این اتفاق هستند. اگر بزرگ باشد، افیوژن پلور می تواند تنفس را مختل کند و باید تخلیه شود.

پنوموتوراکس: هوا می تواند بین دیواره قفسه سینه و ریه وارد شود و ریه را از کار بیندازد. برای حذف هوا، یک لوله معمولا از طریق دیواره قفسه سینه وارد می شود.

مزوتلیوما: یک نوع نادر از سرطان که در پلور شکل می گیرد . مزوتلیوما معمولا چندین دهه پس از قرار گرفتن در معرض آزبست ظاهر می شود.

مطالب مرتبط
آیا جایگزینی برای بیوپسی پروستات وجود دارد؟

بیماری های ریوی که بر دیوار قفسه سینه اثر می گذارند

دیواره قفسه سینه نیز نقش مهمی در تنفس دارد. ماهیچه ها دندان ها را به یکدیگر متصل می کنند و به گسترش سینه کمک می کند. دیافراگم با هر نفس کشیدن، همچنین باعث گسترش قفسه سینه می شود.

سندرم چاقی کاهش حجم هوای تنفسی: وزن اضافی بر روی قفسه سینه و شکم باعث گسترش سینه می شود. مشکلات تنفسی جدی می تواند ایجاد شود.

اختلالات عضلانی: عملکرد ضعیف در عصب کنترل عضلات تنفسی باعث تنفس می شود. اسکلروز جانبی آمیوتروپیک و میاستنی گراویس نمونه هایی از بیماری های عصبی عضلانی ریه هستند.

منبع : https://www.webmd.com

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.