آیا رژیم غذایی مدیترانه به جلوگیری از ضعف کمک می کند؟

0

رژیم غذایی مدیترانه ای

 
طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه کالج لندن در بریتانیا، سالمندانی که از یک رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند می توانند عارضه ضعف بدن خود را کاهش دهند.
در مقاله ای که در مجله انجمن جراحی آمریکایی منتشر شد، محققان توضیح دادند که چگونه افراد سالخورده را دنبال کرده اند و به این نتیجه رسیدند. آنها رابطه رژیم های غذایی افراد سالخورده را با بروز ضعف مقایسه کردند.
دکتر کیت والترز، رهبر پژوهش مشترک و مدیر مرکز مطالعات پیری و جمعیت در دانشگاه کالج لندن، می گوید:

“شواهد بسیاری در این کشف به ما کمک کرد که افراد مسن تر که از رژیم غذایی مدیترانه استفاده می کنند، ضعف کمتری دارند.”

رژیم غذایی مدیترانه ای و نتایج جالب آن

رژیم مدیترانه در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ معرقی شد، زمانی که محققان عادت غذا خوردن مردم در یونان و جنوب ایتالیا را بررسی کردند و سپس با مقایسه میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی در طرفداران رژِم مدیترانه ای در ایالات متحده و شمال اروپا به نتایج جالبی دست پیدا کردند.
از دهه ۱۹۶۰، در حالی که محققان از تعاریف مختلف رژیم مدیترانه استفاده کرده اند، به طور کلی بر مولفه های کلیدی تأکید دارند.

اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای

این اجزای کلیدی عبارتند از: مصرف غذای گیاهی مانند سبزیجات (از جمله سبزیجات برگدار)، میوه ها، آجیل، پالس، غلات و روغن زیتون؛ مصرف منظم ماهی، لبنیات، گوشت و مصرف کم شیرینی ها و تخم مرغ ها.


“وضعیت آسیب پذیری افزایش یافته”

ضعف و سستی به عنوان “یک وضعیت که با افزایش آسیب پذیری، ناشی از کاهش توانایی در پیری” توصیف شده است که توانایی فرد برای مقابله با چالش های روزمره و شرایط استرس حاد را کاهش می دهد.
هنوز مشخص نیست که “استاندارد طلایی” برای تعریف ضعف چیست، اما محققان و پزشکان تمایل دارند که این شرایط را به عنوان شرایطی مطرح کنند که جزو سه معیار زیر محسوب می شود:
• فعالیت بدنی کم
• کاهش توانایی و قدرت بدن
• انرژی کم
• آهسته راه رفتن
• کاهش وزن بدون دلیل

مطالب مرتبط
فواید سلامتی مصرف خرمالو چیست و چه خواصی دارد؟

ضعف و سستی در میان افراد مسن رایج است و با کیفیت زندگی پایین تر و خطر ابتلا به ناتوانی، زمین خوردن، دمانس، بستری شدن و مرگ زودرس همراه است.
با توجه به سنن جمعیت، می توان انتظار داشت که تعداد افرادی که دارای ضعف هستند افزایش یابد.

برای تجزیه و تحلیل خود، تیم تحقیقاتی از چهار مطالعه که پیوند بین رژیم غذایی مدیترانه ای و بروز شکنندگی را در ۵۷۸۹ نفر از چین، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، که به طور متوسط به مدت ۳.۹ سال دنبال می شد، مورد بررسی قرار دادند.


خطر سستی و ضعف با رژیم مدیترانه ای پایین تر است

در هر چهار مطالعه، پیوستن به رژیم مدیترانه به این شیوه دسته بندی شد: آنها شرکت کنندگان خود را بسته به اینکه چقدر از رژیم غذایی پیروی می کردند، به سه دسته تقسیم کردند.
نتایج نشان داد که شیوع ضعف در افرادی که بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کردند، پایین تر بود.
دکتر والتر توضیح می دهد:

” به طور کلی افرادی که اکثر مواقع رژیم های مدیترانه ای را دنبال می کردند، نسبت به افرادی که از این رژیم استفاده نمی کردند یا کم استفاده می کردند، حدود ۴ سال دیرتر به ضعفی کم دچار شدند.
محققان می گویند که یافته ها این ایده را مطرح می کنند که یک رژیم غذایی مدیترانه می تواند به سالمندان کمک کند تا سالم باقی بمانند با افزایش فعالیت، وزن، سطح انرژی بالاتر و قدرت عضلانی بهتر.
با این حال، آنها همچنین اشاره می کنند که محدودیت مطالعه آنها این است که روشن نیست که آیا عوامل دیگر ممکن است به حفاظت از شرکت کنندگان از ضعیف شدن کمک کرده است یا نه.
دکتر والترز می گوید که این عوامل ممکن است شامل:

مطالب مرتبط
9 مزایای شگفت انگیز تیروزین

” سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، سیگار کشیدن، الکل، شرایط بهداشتی آنها باشد. ما اکنون به مطالعات جامع تری نیاز داریم تا ببینیم آیا افزایش میزان رژیم مدیترانه ای در میانسالان و کهنسالان خطر ابتلا به ضعف و سستی را کاهش می دهد.”

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.