تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

0

اگر چه علت ریشه ای دیابت هنوز معلوم نیست، اما اثبات شده است که تغذیه نامناسب و چاقی عامل مهمی برای بروز این بیماری هستند. به همین دلیل است که دیابت اغلب در کشورهایی اتفاق می افتد که استانداردهای زندگی در آنجا کمتر است. پیش بینی شده است که در پنج سال آینده حدود ۳۰۰ میلیون دیابتی در جهان وجود خواهد داشت.

تغذیه مناسب در درمان و پیشگیری از دیابت بسیار مهم و تاثیرگذار است. درمان دیابت معمولا با بهبود رژیم غذایی آغاز می شود تا از ابتلا به دیابت جلوگیری شود، یا تا حدودی بتوان دیابت خفیف را کنترل کرد. در مورد فرم متوسط ​​و شدید دیابت، در کنار رژیم غذایی مناسب حتما داروهای مناسب نیز باید استفاده شوند.

هر نوع دیابتی که دارید، مهم است که رهنمودهای تغذیه ای برای دیابت را بدانید.

در این رابطه چند نکته اساسی ذکر شده است که باید مد نظر داشته باشید: 

کربوهیدرات ها باید ۵۰ تا ۶۰ درصد کل مصرف انرژی روزانه شما را تشکیل دهند.

پروتئین ها باید ۱۰ تا ۲۰ درصد کل مصرف انرژی روزانه شما را تشکیل دهند

چربی باید ۳۰ درصد از کل مصرف انرژی روزانه شما را تشکیل دهد

فیبر غذایی باید به مقدار کمتر از ۳۰ گرم در روز مصرف شود

اهداف تغذیه ای در بیماران دیابتی

رژیم غذایی هر دیابتی باید به دنبال اهداف زیر باشد:

  • تنظیم رژیم غذایی خود فرد بر اساس نیازهای درمانی
  • دستیابی به وزن مناسب و حفظ آن
  • ارائه کلیه مواد مغذی ضروری
  • حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی
  • حفظ سطح کلسترول و تری گلیسرید در محدوده طبیعی
  • جلوگیری از عوارض احتمالی

تفاوت  تغذیه مناسب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲

تفاوت در رژیم غذایی بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ در جدول زیر نشان داده شده است:

مطالب مرتبط
دانشمندان ژن مردانه ای را یافته اند که در برابر سرطان های تهاجمی مقاوم است
  دیابت نوع ۱

 

دیابت نوع ۲
کاهش کالری مصرفی بله نه
افزایش تعداد وعده های غذایی در طول روز همیشه گاهی اوقات

 

غذا خوردن دقیق اجباری اختیاری
محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها اجباری

 

اختیاری
مصرف غذای اضافی زمانی که از لحاظ جسمی فعال می باشد اجباری اختیاری
خوردن غذای اضافی برای جلوگیری از هیپوگلیسمی اجباری

 

اختیاری

 

همانطور که از جدول می بینید، بیماران دیابتی نوع ۱ باید به شدت از قوانین خاصی پیروی کنند. شما باید زمانی را که می خورید، چقدر آب نبات می خورید، چقدر چربی مصرف می کنید را مد نظر داشته باشید. همچنین  فعالیت بدنی خود را بر اساس میزان دوز انسولین تنظیم کنید. اگر اضافه وزن دارید باید فورا وزن کم کنید.

برای از دست دادن وزن در مبتلایان به دیابت باید با توجه به نیازهای هر فرد به طور جداگانه یک رژیم غذایی مناسب  برنامه ریزی شود، زیرا همه افراد نیاز به مواد غذایی خاص و عادت های مشابهی ندارند. معمولا پزشک شما میزان کیلوی لازم برای کاهش وزنتان را تعیین می کند و یک رژیم غذایی مناسب برای شما توصیه می کند.

 مهم است که شما با پزشک خود به طور منظم ارتباط داشته باشید و به طور منظم قند خون خود را کنترل کنید در حالی که به رژیم غذایی خود نیز عمل می کنید.

اگر چه به نظر غیر منطقی است، حقیقت این است که مقدار بالای کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه تان, تعداد گیرنده های انسولین و استفاده از گلوکز را در سلول افزایش می دهد که اثر بسیار مثبتی دارد. این بدان معنا نیست که شما باید شیرینی بخورید (به اصطلاح قندهای ساده)، اما بدان معنی است که شما باید میوه هایی را که غنی از قندهای پیچیده هستند بخورید.

برای افراد مبتلا به دیابت مصرف فیبر غذایی بسیار مهم است. فیبر غذایی باعث کاهش جذب گلوکز و کاهش غلظت آن در خون می شود. این به شما کمک می کند میزان قند خون خود را کاهش دهید.

آنها با جذب آب بیشتر سبب هضم بهتر غذا شده و عبور مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش را تسریع می بخشند. آنها همچنین می توانند به اهداف شما در زمینه کاهش وزن و کاهش میزان کلسترول کمک کنند.

هنگام نوشتن برنامه غذایی برای بیماران دیابت، پزشک باید به شاخص گلیسمیک غذا توجه کند (توانایی غذاهای خاص برای افزایش سطح گلوکز در خون). به عنوان مثال، بستنی دارای شاخص گلیسمی بسیار بالایی است.

معمولا نیاز به مکمل های غذایی (ویتامین ها و مواد معدنی) در افراد دیابتی وجود ندارد، زیرا همه مواد مغذی را می توان با خوردن غذای مناسب تهیه کرد. تنها چیزی که برای افراد دیابتی توصیه می شود، مکمل منیزیم است.

اختصاصی وردنگار – کپی برداری با لینک دهی مستقیم و نام منبع مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.