طرز تهیه راتاتویی (گیاهی- وگان)

0

راتاتویی یا راتاتوی نام یکی از غذاهای سنتی کشور فرانسه است. مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای پخت این غذای خوش‌طعم همگی به‌راحتی قابل تهیه هستند و به‌طور کلی طعم این غذا به ذائقه‌ی ما ایرانیان بسیار شبیه است. علاوه بر این مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی راتاتوی همگی گیاهی هستند و به همین سبب این غذا برای افرادی که به هر دلیلی گوشت مصرف نمی‌کنند، غذایی مناسب خواهد بود. البته طعم راتاتویی آن‌قدر خوب هست که بتواند همه‌ی افراد، حتی آن‌هایی که در تمامی وعده‌های غذایی خود از گوشت استفاده می‌کنند، را راضی نگاه دارد.

چنان‌چه اهل تماشای فیلم هستید، شاید نام این غذا را در مراسم‌های اسکار و گلدن‌گلوب شنیده باشید! در سال ۲۰۰۷ انیمیشنی با همین نام که به فارسی «موش سرآشپز» نامگذاری شده است، توانست در این فستیوال‌ها جوایز زیادی را به خود اختصاص دهد. پیشنهاد می‌کنیم تا ضمن مطالعه‌ی نوشته‌ی پیش‌رو، برای یادگیری نحوه‌ی پخت این غذا، به فکر تماشای این انیمیشن فوق‌العاده دوست‌داشتنی نیز باشید!

مواد اولیه‌ی لازم برای تهیه‌ی راتاتویی

  • بادمجان: ۱ عدد
  • کدو خورشتی: ۱ عدد
  • گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • فلفل دلمه: ۱ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر رنده شده: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن، نمک، فلفل و زرچوبه به میزان دلخواه

طرز تهیه‌ی راتاتویی

مرحله‌ی اول:

اولین مرحله در تهیه‌ی راتاتویی، آماده نمودن سس مخصوص این غذاست. برای آماده کردن سس راتاتویی، گوجه‌فرنگی را به همراه سیر رنده شده داخل ماهیتابه بریزید و زرچوبه و فلفل را به میزان دلخواه روی آن بپاشید. سپس مقداری روغن به این مواد اضافه کنید و با حرارت نسبتاً کم تفت دهید. تفت دادن این ترکیب باید تا زمانی ادامه پیدا کند که تمامی مواد موجود در ماهیتابه پخته شده و به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله‌ی دوم:

در مرحله‌ی بعد مقدار کمی آب به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید. مناسب‌ترین مقدار آب چیزی در حدود نصف لیوان معمولی است. سپس مقداری نمک را نیز روی سس راتاتویی بپاشید و اجازه دهید تا سس با حرارت کم آن‌قدر حرارت ببیند تا غلیظ و یک‌دست شود.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله کدو، بادمجان، پیاز و گوجه‌فرنگی‌ها را به‌صورت حلقه‌حلقه برش دهید. سعی کنید تا این سبزیجات را هر چه نازک‌تر برش دهید. نکته‌ی دیگری که در این مرحله باید به خاطر داشته باشید، این است که نباید پوست هیچ‌کدام از این سبزیجات، غیر از پیاز، را بگیرید، پس پیش از آغاز پخت، آن‌ها را به‌خوبی شست‌وشو دهید.

مرحله‌ی چهارم:

ظرف مناسبی انتخاب کنید و سس راتاتویی را داخل آن بریزید. دقت داشته باشید که اندازه‌ی ظرف متناسب با میزان مواد اولیه‌ی شما باشد.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله، که شاید سخت‌ترین قسمت تهیه‌ی راتاتویی باشد، باید سبزیجاتی را که به‌صورت حلقه‌ای خرد کرده‌اید، یکی یکی داخل ظرف بچینید. طریقه‌ی چیدن سبزیجات داخل ظرف باید تکرار شونده و مرتب باشد. نمونه‌ای از چیدن سبزیجات داخل ظرف به‌صورت زیر است:

یک لایه کدو- یک لایه بادمجان- یک لایه گوجه‌فرنگی- یک لایه پیاز- یک لایه فلفل دلمه- یک لایه کدو- یک لایه بادمجان- یک لایه گوجه‌فرنگی- یک لایه پیاز- یک لایه فلفل دلمه-  یک لایه کدو و …

نکته‌ی مهمی که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید این است که در هر ردیف مواد اولیه را به‌گونه‌ای در کنار هم بچینید که کاملاً متراکم باشند و بین آن‌ها و همچنین بین حقله‌ها و کناره‌های ظرف فاصله‌ای وجود نداشته باشد.

مرحله‌ی ششم:

بعد از آن‌که تمامی مواد را به‌صورت کاملاً چسبیده به هم و متراکم در ظرف چیدید، با استفاده از یک قلموی آشپزی سطح رویی آن‌ها را آغشته به روغن زیتون کنید. در صورتی‌که قلمو در اختیار نداشتید می‌توانید با انگشتان شسته‌شده این کار را انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید به جای روغن زیتون از روغن مورد علاقه‌ی خودتان استفاده کنید.

مرحله‌ی هفتم:

روی ظرف راتاتویی را با مقدار کافی فویل بپوشانید و البته چند سوراخ روی آن ایجاد نمایید تا راهی برای تبخیر آب سبزیجات وجود داشته باشد. پس از این کار ظرف را داخل فری که از چند دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم نموده‌اید قرار دهید و اجازه دهید تا غذا برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه داخل فر باقی بماند.

مرحله‌ی هشتم:

پس از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه، فویل روی ظرف را بردارید. معمولاً راتاتویی در شکلی سرو می‌شود که روی سبزیجات کمی کبابی شده باشد. برای این‌که سبزیجات غذای شما نیز دارای سطی برشته و کبابی شوند، می‌توانید ظرف آن را، بدون فویل، برای چند دقیقه در فری قرار دهید که گریل آن روشن باشد.

پس از برشته شدن سبزیجات، ظرف را از داخل فر بیرون آورید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس با برداشتن هر ردیف از راتاتویی، آن‌ها را داخل ظرف مناسب سرو نمایید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
مزایا و خطرات رژیم گیاهخواری یا وگان چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.