علل و عوامل فراموشی در افراد چیست؟

0

فراموش کردن چیزها بخش عادی پیری است، اما ممکن است در نهایت به زوال عقل تبدیل شود. شما حتی با داشتن استرس مزمن، سیگار کشیدن، افسردگی و محرومیت از خواب در معرض خطر بیشتری هستید . چند کار را با هم انجام دادن و استرس همچنین می تواند باعث شود شما کلمات یا نام ها را فراموش کنید.

سایر شرایط سلامتی مانند کمبود ویتامین B12 و کم کاری تیروئید باعث می شود که نتوانیم همه چیز را به خاطر بسپاریم اما مدیریت مناسب آن را بهبود خواهد بخشید.  فراموشی یک عارضه جانبی معمول در مورد برخی داروهاست.  اما از آنجا که هر کس علل خود را  در مورد فراموشی دارد، شما باید رویکرد خود را شخصی کنید.

برخی از دلایل موقت و برگشت پذیر هستند.  دیگر شرایط مزمن هستند که می توانند کاهش یابند یا جلوگیری شوند . اغلب دلایل متعددی وجود دارد . در این مطلب  چندین دلیل فراموشی و استراتژی برای بهبود حافظه را بررسی می کنیم.

عوامل فراموشی در افراد

افسردگی

نورونها سلولهای مغزی هستند که اطلاعات را به یکدیگر ارسال می کنند و به شما کمک می کنند تمرکز و یادگیری را فرا بگیرید.  اما افسردگی، نوروژنز یا ایجاد نورون را مختل می کند. همچنین با یک فرایند به نام “جدایی الگو” که مسئول نگهداری خاطرات است، از بین می رود.  به طور معمول، این روند باعث می شود تا هیپوکامپ شما وضعیت خاصی را تشخیص دهد.

محرومیت از خواب

هنگامی که حافظه شما در حال تشکیل شدن است، مغز شما در هنگام خواب آن را ذخیره می کند.  در واقع، حالت خواب بهترین محیط برای مغز شما است که این کار را انجام دهد! اما اگر شما به اندازه کافی استراحت نکنید، فرصت ذخیره سازی وجود نخواهد داشت.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن مانند الکل باعث فراموشی می شود. حتی ضخامت قشر مغز را کاهش می دهد، که یک نشانگر اصلی کاهش شناختی است . به طرز شگفت آوری، هرچه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر احتمال دارد که چیزها را فراموش کنید. خطر ابتلا به زوال عقل نیز به شدت افزایش پیدا می کند. این در سیگار متوقف نمی شود ماری جوانا گیرنده های مغناطیسی خاص را بیش از حد فعال می کند، از آنجا که مواد شیمیایی اصلی آن، دلتا ۹ تتراهید کربن هایینیل (THC)است، به نظر می رسد مانند سایر مواد شیمیایی به عملکرد طبیعی مغز کمک می کند . این اتصال یکی از دلایل اصلی فراموشی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت ناشی از ماری جوانا است . با این حال، استفاده طولانی مدت می تواند منجر به مشکلات دائمی حافظه شود.

مطالب مرتبط
علت خواب رفتن دست وپا را بدانید

دمانس

اگر شما بزرگتر می شوید و فراموش شدن نام ها همچنان ادامه دارد، احتمال سندروم دمانس وجود دارد. از ۱۶ میلیون نفر بزرگسال که دچار اختلال حافظه مرتبط با سن هستند، حدود ۱ درصد آن را دریافت خواهند کرد.  این یک اصطلاح برای بیماری مغز است که در آن به دلیل ضعف ذهنی شما مطالب را فراموش کرده اید. شایعترین نوع فراموشی، آلزایمر است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد دمانس را تشکیل می دهد.

استرس

هنگامی که استرس ایجاد می شود می تواند هیپوکامپ، بخشی از مغز شما را که مسئول حافظه فضایی است، تضعیف کند . این نوع حافظه به محیط شما مربوط است، مانند فراموش کردن چیزها و جایی که آنها را قرار داده اید.

استرس مزمن همچنین سطح کورتیزول، هورمون استرس را افزایش می دهد . قرار گرفتن در معرض طولانی می تواند استرس، هیپوکامپ شما را مختل کند و بنابراین یادگیری و حافظه را بدتر می کند. همیشه تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض شرایط دیگر در این لیست قرار می گیرند.

انجام دادن چند کار با هم

انجام دادن چند کار با هم، ممکن است یک راه برای فراموش کردن چیزها باشد. جابجایی مداوم هرگز به شما اجازه نمی دهد بر روی یک کار تمرکز کنید . شما ممکن است نام ها و کلمات را فراموش کنید و شروع به کار کنید، زمانی که کسی با شما صحبت می کند. هنگامی که شما چیزی را انجام می دهید، مغز شما تلاش می کند تا روی آن تمرکز کند.  اما هنگامی که این کار را قطع می کنید، مغز شما به “دامنه سوئیچ کاری” می رود.  در اینجا، حافظه کاری و تمرکز فعال به سختی مورد استفاده قرار می گیرند .

مصرف بیش از حد الکل

نوشیدن الکل طولانی مدت نیز می تواند باعث کاهش سرعت نوروژنز شود.  همچنین سلول های مغزی را در حالی که سطح آنتی اکسیدان را کاهش می دهد، با استرس اکسیداتیو در معرض بیماری روحی و کاهش قرار می دهد.  الکل همچنین هیپوکامپ را تضعیف می کند و کار مغز را برای ایجاد خاطرات جدید سخت می کند. فراموش کردن اسم ها و کارها در افراد مصرف کننده مشروبات الکلی با سن نیز بدتر می شوند.

مطالب مرتبط
اختلال دوقطبی چیست؟ (قسمت اول: علائم در زنان و مردان + انواع اختلال دوقطبی)

کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی یا غده تیروئید ضعیف، به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید (TH) را تولید نمی کند.  این هورمون بسیاری از فرآیندها، از جمله تفکر خوب و تمرکز را تنظیم می کند.  حافظه نیز می تواند ضربه ببیند، بنابراین ممکن است با فراموش شدن نام ها و آنچه که مردم می گویند شروع کنید.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای گلبول های قرمز سالم مورد نیاز است . اما اگر به اندازه کافی دریافت نشود، مشکلات عصبی و روانی ممکن است بروز کنند . از دست دادن حافظه، فراموشی، تحریک پذیری و افسردگی ممکن است پیشرفت کند . خطر ابتلا به زوال عقل نیز افزایش می یابد. برای به دست آوردن ویتامین B12  کافی باید ماهی، مرغ، آجیل، پنیر، تخم مرغ و محصولات شیر ​​ مصرف شود.

داروها

فراموش کردن کلمات، نام و قرار ملاقات یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف دارو ها است . داروهای ضد افسردگی، قرص های خواب آور، داروهای ضد درد و استروئیدها می توانند باعث ایجاد آن شوند. استاتین های کاهش کلسترول نیز به کاهش عملکرد ذهنی کمک می کنند. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید و دچار فراموشی شده اید به دکتر خود اطلاع دهید.

سالخورده شدن

همانطور که سن شما بالا می رود، ممکن است باعث فراموشی شود . این به عنوان اختلال حافظه مرتبط با سن شناخته شده است و حدود ۴۰ درصد از بزرگان بالای ۶۵ سال یا بیشتر را تحت تاثیر قرار می دهد. فراموشی گاه به گاه بخش عادی پیری است . مغز طی دوران زندگی با تغییرات زیادی روبرو می شود. استرس، افسردگی، اضطراب، سیگار کشیدن و الکل، همه می توانند آن را بدتر کنند.

درمان فراموشی

اگر چیزهایی را فراموش کنید، این نکات و ترفندها را امتحان کنید.

مطالب مرتبط
8 درمان طبیعی که کمک می کنند خواب بهتری داشته باشید
  • مکالمات – اگر شما نمی توانید کلمات و عبارات خاصی را فراخوانی کنید، بیشتر گوش کنید. چند کار را با هم انجام ندهید. توجه کامل خود را به آن معطوف کنید و از یک دفترچه استفاده کنید.
  • کلید – یک نقطه در خانه را برای کلید های خود تعیین کنید. آیتم ها باید موارد خاصی نیز داشته باشند . شما همچنین می توانید مکان ها را بنویسید.
  • خاطرات – یک دفترچه روزانه می تواند قطعات به یاد ماندنی تر روز را مستند کند. خواب به اندازه کافی نیز اطمینان حاصل می کند که مغز شما به درستی آنها را ذخیره می کند.
  • نام ها و افراد – هنگامی که کسی را ملاقات می کنید، روی شخص تمرکز کنید . نام خود را با صدای بلند تکرار کنید و به دنبال ویژگی های متمایز چهره باشید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.