معرفی ۱۳ ماده‌ی غذایی مفید برای افزایش میزان رشد مو (اثبات‌شده)

0

در این نوشتار از وردنگار می‌خواهیم به معرفی ۱۳ ماده‌ی غذایی که موجب افزایش میزان رشد مو می‌شوند بپردازیم. با وردنگار همراه باشید.

مقدمه

میانگین میزان رشد مو در هر ماه ۱.۲ سانتی‌متر و در هر سال حدود ۱۵ سانتی‌متر است. این میزان به سن، ژنتیک، سلامت بدن و رژیم غذایی بستگی دارد. در میان این عوامل، اگر سن و ژنتیک و سلامت‌تان دست شما نباشند، لااقل رژیم غذایی دست خود شما ست و به همین دلیل در این نوشتار می‌خواهیم به معرفی ۱۳ ماده‌ی غذایی مفید برای افزایش میزان رشد مو بپردازیم.

پیش‌تر نیز به معرفی ویتامین‌های مفید برای افزایش رشد مو پرداخته‌ایم. خواندنِ آن مطلب نیز خالی از فایده نخواهد بود:

مواد غذایی مفید برای افزایش میزان رشد مو

۱- تخم مرغ:

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین است، دو ماده‌ای که در افزایش میزان رشد مو نقش دارند. از آن‌جا که فولیکول‌های مو عمدتاً از پروتئین ساخته شده‌اند، پروتئین می‌تواند نقش مهمی در رشد مو داشته باشد، به همین دلیل است که کمبود پروتئین دست‌آخر به ریزش مو می‌انجامد. بیوتین نیز برای تولید کراتین مفید است و از این طریق می‌تواند در رشد مو مؤثر باشد.

افزون بر پروتئین و بیوتین، مقادیر مناسبی از روی، سلنیم و سایر مواد مغذی در تخم مرغ وجود دارند که هر یک می‌توانند در افزایش میزان رشد مو مؤثر باشند.

۲- بری‌ها:

بری‌ها، از جمله بلوبری، بلک بری و توت فرنگی، نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در رشد مو مؤثر باشند. این امر اولاً به سبب وجود مقدار زیادی ویتامین C در آن‌ها ست. می‌دانید که ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که توانایی محافظت از سلول‌های مو در برابر آسیب های ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را دارند. وجود ویتامین C در بری‌ها به اندازه‌ای است که با مصرف صرفاً یک فنجان از هر یک از آن‌ها می‌توانید بخش عمده‌ای از نیازتان به ویتامین C را برطرف نمایید. به عنوان مثال، یک فنجان توت فرنگی، یعنی ۱۴۴ گرم از آن، می‌تواند ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تأمین کند.

البته سودِ ویتامین C برای موها صرفاً در محافظت از موها در برابر آسیب های ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد خلاصه نمی‌شود، بلکه این ویتامین در تولید کلاژن، ماده‌ای که برای تقویت مو مفید است، نیز مؤثر می‌باشد.

همچنین ویتامین C  به بدن برای جذب آهن بیشتر کمک می‌کند. کمبود آهن موجب کم‌خونی شده و در نتیجه ریزش مو را در پی دارد. بنابراین حتماً بری‌ها را که سرشار از ویتامین C هستند در لیست مواد غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.

۳- اسفناج:

اسفناج یک سبزی برگ‌سبز است که از مواد مغذی بسیار برخوردار می‌باشد از جمله فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C، مواردی که همگی در افزایش میزان رشد مو مفید اند.

به عنوان مثال ویتامین A تأثیری مستقیم بر غدد سباسه‌ی پوست دارد، همچنین موجب مرطوب شدن پوست شده و در نتیجه سلامت مو را سبب می‌گردد. کمبود آهن نیز، همان‌گونه که گفته شد، موجب کم خونی شده و در نهایت ریزش مو را به همراه دارد.

۴- ماهی‌های چرب:

ماهی‌های چرب، از جمله ماهی سالمون، شاه‌ماهی و ماهی خال مخالی، نیز از برخی مواد معذی مفید برای رشد مو برخوردار اند. به عنوان مثال، هر یک از آن‌ها منابعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ثابت شده برای سلامت موها مفید است.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۱۲۰ زن نشان از آن دارد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجب کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می‌شود. مطالعه‌ای دیگر نیز بر تأثیر مثبت مکمل روغن ماهی در جلوگیری از ریزش مو صحه گذاشته است.

با این حال، مطالعات بسیار کمی در مورد ارتباط مصرف امگا ۳ و افزایش رشد مو وجود دارند، بنابراین برای تأیید این امر به مطالعات بیشتری نیاز است.

فارغ از اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی‌های نام‌برده از از پروتئین، سلنیم، ویتامین D3 و ویتامین های گروه B برخوردار اند که هر یک از این موارد می‌توانند در رشد موها مؤثر باشند.

۵- سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین منبعی عالی از بتاکاروتن است، ماده‌ای که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و می‌تواند برای رشد مو مفید باشد.

به عنوان مثال، یک سیب زمینی شیرین متوسط، یعنی حدود ۱۱۴ گرم، میزانی بتاکاروتن دارد که بدن می‌تواند از آن ۴ برابر نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین نماید.

تحقیقات نشان از آن دارند که ویتامین A در تحریک غدد سباسه برای افزایش میزان تولید سبوم مؤثر است و از این طریق موجب بهبود سلامت موها می‌شود.

loading...

۶- آووکادو:

آووکادو از جمله مواد غذایی خوش‌طعم و سالم بوده و منبع خوبی برای چربی‌های سالم به شمار می‌رود. افزون بر این، آووکادو منبع خوبی از ویتامین E است، ویتامینی که برای حفظ سلامت موها بسیار مفید می باشد. به عوان مثال، یک آووکادوی متوسط، حدود ۲۰۰ گرم، قادر به تأمین ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E است. ویتامین E نیز همچون ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند به واسطه‌ی مبارزه با فعالیت رادیکال‌های آزاد موجب کاهش استرس اکسیداتیو شود.

فارغ از این موارد، آووکادو منبعی عالی از اسیدهای چرب ضروری است، اسیدهایی که هر یک برای بهبود سلامت موها مفید اند.

۷- آجیل:

خوشبختانه انواع آجیل از مواد مغذی بسیار برخوردار اند. اگر گفتم خوشبختانه، به آن سبب بود که کمتر کسی است که به آجیل علاقه نداشته باشد.

آجیل، خصوصاً بادام، منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B اند. به عنوان مثال، ۲۸ گرم بادام قادر به تأمین ۳۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E می باشد که، همانطور که در بالا گفته شد، می‌تواند در سلامت موها نقشی مهم داشته باشد.

افزون بر ویتامین E، مقادیر مناسبی از ویتامین های گروه B، روی و اسیدهای چرب ضروری در آجیل یافت می شوند که هر یک می توانند در رشد موها مؤثر باشند.

۸- دانه‌ها:

دانه‌ها از جمله موادی اند که مقادیر زیادی مواد مغذی در خود دارند ولی در عین حال از مقدار کمی کالری برخوردار اند. برخی از این مواد مغذی همچون ویتامین E، روی و سلنیم می‌توانند برای رشد مو مفید باشند.

به عنوان مثال، ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان تقریباً ۵۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را در خود دارد، یا مثلاً دانه های چیا و تخم کتان هر یک منابعی عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

برای بهره بردن از خواص دانه ها، بهتر است ترکیبی از آن ها را مصرف کنید.

۹- فلفل شیرین:

فلفل شیرین منبعی عالی از ویتامین C است، به گونه‌ای که یک فلفل شیرین تقریباً ۵.۵ برابر یک پرتقال ویتامین C دارد.  در بالا در باب ارتباط ویتامین C و رشد موها گفته شد.

افزون بر این، فلفل شیرین منبعی غنی از ویتامین A، دیگر ویتامینِ مفید برای رشدموها، نیز هست.

۱۰- میگو:

میگو نیز غنی از مواد مغذی است، از جمله موادی که در افزایش رشد مو نقش دارند. به عنوان مثال، میگو منبعی عالی از پروتئین، ویتامین D، ویتامین های گروه B، روی و آهن می‌باشد. البته با وجود آن که چربی های کمی در میگو وجود دارند، اما مصرف آن با تأمین بخشی از نیاز روزانه به اسیدهای چرب امگا ۳ همراه است. تمامی این مواد تأثیری مستقیم در افزایش رشد مو دارند.

۱۱- سویا:

مطالعات نشان از آن دارند که ترکیبات موجود در سویا می‌توانند در رشد مو مؤثر باشند. یکی از این ترکیبات، اسپرمیدین نام دارد که به وفور در سویا موجود است. به عنوان مثال ،یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های مبتنی بر اسپرمیدین موجب طولانی شدن یک فاز از رشد موها با نام فاز آناژن می‌شود. برخی مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان از آن دارند که اسپرمیدین موجب رشد مو می‌شود.

در عین حال، تحقیقات در باب اسپرمیدین جدید هستند و برای حصول اطمینان بیشتر در این باب به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

۱۲- لوبیا:

انواع لوبیا منابع خوبی از پروتئین گیاهی هستند که برای رشد موها مفید است. افزون بر این، لوبیا حاوی مقدار زیادی روی است که در افزایش میزان رشد مو مؤثر می باشد. همچنین انواع لوبیا حاوی مقادیر مناسبی آهن، بیوتین و فولات هستند، موادی که هر یک می توانند در افزایش رشد مو مؤثر باشند.

۱۳- گوشت قرمز:

گوشت قرمز به سبب آن که مقادیر مناسبی پروتئین و آهن دارد می‌تواند در تقویت موها مفید باشد. چنان‌که بارها در این نوشتار گفته شد، کمبود هر یک از این دو ماده، یعنی پروتئین و آهن، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

سخن آخر

حال که می توان از میان عوامل مؤثر در رشد مو لااقل رژیم غذایی را کنترل کرد، چه بهتر که هر چه سریع‌تر اقدام به این کار نمایید. هر یک از این ۱۳ ماده‌ی غذایی را در سبد غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید و اجازه ندهید که بدن‌تان به کمبود ویتامین‌ها، خصوصاً ویتامین‌های A و C، و همچنین به کمبود پروتئین و آهن دچار شود تا بتوانید موجب افزایش میزان رشد موهای‌تان شوید.

اختصاصی سایت وردنگارهر گونه کپی برداری با ذکر نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
ارزش غذایی دل و سنگدان مرغ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.