میکرونیدلینگ یا جوانسازی پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

0

جوانسازی پوست یا میکرونیدلینگ چیست؟ چه کسانی می توانند برای درمان چین و چروک و مشکلات پوستی خود از روش میکرونیدلینگ استفاده کنند؟ برای بررسی این موضوع، در این مقاله به فواید و عوارض و نحوه انجام میکرونیدلینگ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

درروش میکرونیدلینگ (جوان‌سازی پوست) سوزن زیر جلدی از طریق ایجاد سوراخی مجاور اسکار، زیر فرورفتگی آشکار یا چروک، فروبرده می‌شود. عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به چینی‌جاهای عمیق، موجب بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل‌شده می‌گردد که درنهایت فرایند بهبود زخم آغازشده و با تشکیل بافت همبند فرورفتگی اسکار بهبود می‌یابد.

انواع میکرونیدلینگ بر اساس عمق نفوذ سوزن

میکرونیدلینگ سطحی (جهت جوانسازی اولیه و حداکثر تا عمق ۰.۵ میلی متر) روی اپیدرم کانال های بسیار ریزی ایجاد می کنند که باعث می­شود فاکتورهای رشد از کراتینوسیتها آزاد شده و فعالیت آنها در اپیدرم افزایش یابد.
میکرونیدلینگ عمقی (جهت جوانسازی پیشرفته، اسکارها، استریا… از عمق ۰.۵ تا حداکثر ۳ میلی متر) فرایند بهبود زخم موجب می شود کراتینوسیتها و فیبروبلاستها تحریک گردند، که نتیجه آن افزایش فعالیت TGF-β۳ و افزایش رشد و نمو سلول های اپیدرم، کلاژن، الاستین و GAG (گلیکوز آمین گلیکان)می باشد.

نحوه انجام میکرونیدلینگ

یک نوک سوزنی استریل که حامل ۱۲ سوزن بسیار ریز می‌باشد، به سر ابزار دستی (میکروپن) متصل می‌شود. پزشک متخصص پوست، یک لایه نازک از ژل موضعی را بر روی پوست شما می‌مالد و عمق مناسب عمل را بر اساس نیازها و شرایط خاص شما تعیین می‌کند. سپس میکروپن با یک حرکت به صورت آرام بر روی پوست شما فشرده شده و همزمان در یک جهت مشخص حرکت داده می‌شود تا وقتی که تمام سطح ناحیه مورد عمل پوشش داده شود.

مدت زمان لازم برای میکرونیدلینگ 

مدت زمان عمل جوانسازی با میکرونیدلینگ بر اساس اندازه ناحیه مورد عمل متفاوت است و به طور کلی در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مطالب مرتبط
شکر دمرارا چیست؟

تفاوت درمارولر با درماپن 

درمارولر ابزار سنتی  و غیر حرفه ای میکرونیدلینگ است که از یک غلطک چرخان با تعدادی سوزن بر روی این غلطک تشکیل شده است و بر اساس عمق نفوذ مورد نیاز سایز های  متفاوتی تولید شده است که کوتاهترین آن ۰٫۱۵ میلی متر و بلندترین اندازه آن ۲٫۵ میلی متر می باشد. هر چه بلندی سوزن بیشتر باشد عمق نفوذ بیشتر و در نتیجه درمان موثرتر و تهاجمی تر خواهد بود . انتخاب اندازه سوزن بر اساس موضع عمل و نوع درمان متفاوت می باشد ولی در اکثر موارد سایز های متوسط( ۱٫۵ تا ۲ میلی متر) برای درمان های معمولی انتخاب می شوند.

فواید و کاربردهای میکرونیدلینگ 

۱) رفع چین و چروک :

در صورتی که فاکتورهای رشد افزایش پیدا کند و همچنین تعداد زیادتر شود و با بازسازی رشته های کلاژن والاستین و زمانی که در میوفیبریل هاچین های عمیق سفت می شود باعث می شود این عمق ها کم تر و چروک های زیر محو می شود.

۲) درمان اسکار (جای زخم و جراحت) :

زمانی که بافت اسکار تخریب شود یا فرایند طبیعی بهبود زخم تحریک شود ، جایگزینی بین بافت طبیعی و تخریب شده صورت می گیرد .

۳) درمان سوختگی :

زمانی که کلاژن سازی افزایش می یابد به دنبال آن فرآیند بهبود زخم نیز تحریک می شود .

۴) درمان استرچ مارک (ترک های پوستی)

از طریق بهبود تراکم اپیدرم و  کلاژن سازی زیادتر ترک هاى پوستى را کم می کند .

۵) درمان ریزش مو :

را با افزایش میزان مواد مغذی و خونرسانی ریشه مو می توان موجب تقویت و تحریک فولیکول های مو شد .

۶) رفع تیرگی و لکه های پوست :

زمانی که بازسازی کراتینوسیت ها(سلول های سطحی پوست) انجام شود این عمل موجب می شود تا عوامل روشن کننده پوست لک ها روشن تر شوند .

مطالب مرتبط
MS : آیا اثر متقابل مغز مختل شده و گره لنفاوی مقصر است؟

مزایای میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست

 اگر بخواهیم به مهم ترین مزیت میکرونیدلینگ موثرترین روش جوانسازی و ترمیم پوست اشاره کنیم باید بگوییم که در این روش از فرآیندهای ترمیم طبیعی خود بدن جهت درمان عملکرد و ساختار پوست استفاده می گردد.

بعد از اینکه میکرونیدلینگ انجام شد ، به سرعت ظاهر پوست ترمیم شده است و به راحتی فرد می تواند فعالیت های روزانه خودش را انجام دهد .

شما می توانید پس از اینکه درمان را با میکرونیدلینگ موثرترین روش جوانسازی و ترمیم پوست انجام دادید شاهد بهبودی پوست باشید پس از مدت زمان کمی این تغییرات را خواهید دید .

بر خلاف بیشتر روشهای درمانی در روش میکرونیدلینگ اپیدرم پوست فقط بازسازی و ترمیم می شود  و به هیچ وجه تخریب نخواهد شد .

انجام میکرونیدلینگ کاملا بدون درد و همچنین زخم می باشد و پس از انجام آن فاقد عوارض جانبی می باشد . فقط زمانی که انجام شود مقداری قرمزی بر روی پوست به جای میگذارد که این قرمزی بعد از چند ساعت بهبود می یابد.

نتایج حاصل از عمل میکرونیدلینگ

  • هموار کردن خطوط و چین و چروک‌های عمیق پوستی
  • بهبود ساختار پوست
  • بهبود جای زخم
  • بهبود اسکارها(جای زخم) و تورفتگی‌های ناشی از آکنه
  • بهبود سلولیت ها
  • بهبود جای عمل‌های قدیمی
  • بهبودشل شدگی و افتادگی پوست
  • بهبود ظاهر علائم کشیدگی روی پوست

میکرونیدلینگ برای چه قسمت هایی از بدن کاربرد دارد ؟

میکرونیدلینگ می‌تواند تقریباً در همه قسمت‌های بدن به کار برده شود و غالباً در مناطق زیر از بدن انجام می‌شود:

  • صورت
  • گردن
  • قفسه سینه
  • دست‌ها

آیا میکرونیدلینگ با درد همراه است؟

درد مختصر و سوزش در این روش حس می‌شود که غیرقابل‌تحمل نخواهد بود ولی معمولاً پزشک با توجه به خواست بیمار قبل از میکرونیدلینگ صورت، از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند تا دردی که در طول این عمل حس می‌شود کاهش یابد.

مطالب مرتبط
تاثیر لیزر درمانی در لیفت صورت و کاهش افتادگی پوست

آیا می‌توان از میکرونیدلینگ روی هر رنگ پوست استفاده برد؟

برخلاف انواع لیزر که معمولاً در انتخاب رنگ پوست باید دقت شود میکرونیدلینگ را می‌توان روی همه انواع رنگ‌ها و انواع پوست‌ها استفاده کرد. هیچ خطر در رابطه با التهاب پس از عمل و هایپرپیگمنتیشن وجود ندارد.

خطرات ناشی از عفونت پس از عمل

ازآنجایی‌که کانال‌های ریز که در اثر سوزن ایجادشده‌اند ظرف مدت یک ساعت بسته می‌شود و این روش تحت شرایط کلینیک انجام می‌پذیرد پس بروز عفونت پس از عمل بعید است. البته افرادی که این عمل را در آرایشگاه‌ها انجام می‌دهند ممکن است با مشکلات زیادی ازجمله عفونت مواجه شوند.

پس از درمان از چه موادی نباید روی پوست استفاده کرد؟

جهت اطمینان از بهبودی بهتر است ۲ تا ۳ روز از محصولات AHA(اسید گلیکولیک)، رتینول و مواد حاوی اسید یا فعال‌کننده خودداری شود؛ و نباید در برابر خورشید قرار گرفت یا می‌توان از ضد آفتاب حاوی روی استفاده برد. معمولاً پزشک بعد از عمل داروهای موردنیاز و همچنین کرم‌های مناسبی را به فرد معرفی می‌کند.

نکات مهم و قابل توجه در مورد میکرونیدلینگ:

• برای استفاده از روش میکرونیدلینگ در صورت مصرف دارو و یا هرگونه بیماری و ضایعه پوستی حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
• باید این نکته را مد نظر داشته باشید که جهت مشاهده نتیجه مطلوب از میکرونیدلینگ  یک جلسه درمان کافی نمی باشد.
• در صورتی که اخیرا از روش درمانی دیگری جهت جوانسازی پوست استفاده نموده اید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید.
• پس از انجام میکرونیدلینگ کلیه توصیه های پزشک را به دقت رعایت نمایید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.