آنژیولیپوم یا توده خوش خیم بافت چربی چیست؟ علائم، عوارض و درمان

0

آنژیولیپوم یک نوع رایجتر از لیپوم یا یک توده خوش خیم از بافت چربی است. آنژیولیپوم اغلب در ساعد ایجاد می شود. آنژیولیپوم با لیپوم متفاوت است از آنجایی که رگهای خونی بیشتری از آنها عبور می کنند و بیشتر احتمال دارد که دردناک باشند.

آنژیولیپومها نسبتا رایج هستند، که تقریبا ۵ تا ۱۷ درصد کل لیپومها را تشکیل می دهد. مانند سایر لیپومها، آنها غیرقابل تشخیص هستند. درمان آنژیولیپومها برای همیشه ضروری نیست، اگرچه نیاز به جراحی اندام است.

در این مقاله، ما نگاهی دقیقتری نسبت به آنژیولیپوم، از جمله علائم، درمان، حذف و ارتباط آن با سرطان و سایر بیماری ها می اندازیم.

آنژیولپیوم چیست؟

آنژیولیپوم غده کوچک و نرم است که در زیر پوست یافت می شود، معمولا کمتر از ۴ سانتیمتر (سانتی متر) اندازه آن است. آنها تفاوت خیلی کمی با لیپوم ها دارند، مگر آنکه حاوی رگ های خونی قابل مشاهده باشند. این توده ها معمولا بعد از بلوغ بوجود می آیند و در افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله شایع تر هستند. آنژیولیپوم می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما در:

  • ساعد
  • بالای بازوها
  • تنه

بیشتر دیده می شوند. مناطق دیگری که ممکن است آنژیولیپومها در آنجا ظاهر شوند عبارتند از پاها، سر، صورت، گردن و دست.

در موارد بسیار نادر، آنژیولیپومها می توانند در بافت های عمیق تر اتفاق بیفتند، جایی که آنها به نام همانژیوم عضلانی نامیده می شوند.

آنژیولیپوم در ستون فقرات می تواند باعث درد، راه رفتن و یا مشکل ادرار شود. به طور مشابه، لیپوم های دستگاه گوارش می توانند درد معده، خونریزی یا انسداد روده ای را به دنبال داشته باشند، اگر به اندازه کافی بزرگ باشند.

علائم

بر خلاف سایر لیپومها، آنژیولیپوم ها ممکن است احساس شوند یا حتی دردناک باشند. فرد معمولا می تواند آن را احساس کند و ممکن است چند ضایعه دیگر را در اطراف منطقه مشاهده کند. توده های آنژیولیپوم معمولا علائم زیر را دارند:

مطالب مرتبط
نحوه استفاده ستریزین ( Cetirizine ) + عوارض و تداخلات دارویی
  • ظاهر گرد یا کروی
  • نرم هنگام لمس کردن
  • بافت ضخیم یا لاستیکی هنگام لمس کردن
  • به راحتی نقل مکان می کند
  • اغلب به صورت چندتایی رخ می دهد

علل آنژیولیپوم

برخی از آنژیولیپومها علت شناخته شده ای ندارند. در موارد دیگر، آنها می توانند ناشی از:

  • عوامل ژنتیکی: اگر یک والد یا خواهر و برادر دارای آنژیولپیوم باشد، احتمال دارد که فرد نیز به آن مبتلا باشد.
  • صدمه دیدن: آنژیولیپوم می تواند ناشی از آسیب ناگهانی مانند یک تصادف ماشین باشد.
  • درمان ضد رتروویروسی: داروهای مورد استفاده برای کاهش شیوع ویروسها، از قبیل HIV،

احتمالا آنژیولیپوم را افزایش می دهند.

  • دیابت:فرد مبتلا به دیابت احتمال بیشتری دارد که آنژیولپوم را ایجاد کند.

درمان

معمولا آنژیولیپومها لازم نیست حذف شوند، مگر اینکه آنها باعث ایجاد علایم یا مشکلاتی برای فرد شوند. آنژیولپیوم معمولا با جراحی به راحتی قابل حذف است، اما در صورت رشد در بافت های عمیق، مانند ستون فقرات، می تواند کمی پیچیده باشد.

اگر عمل جراحی مورد نیاز نباشد، تزریق کورتیکواستروئید می تواند باعث انقباض یا از بین بردن آنژیولیپوم شود و باعث می شود که سلول های چربی کوچک شوند و از بین بروند. این شامل تزریق ترکیب بیحسی و استروئید محلی به لیپوم است. گاهی اوقات پزشک باید چندین تزریق را انجام دهد. هنگامی که یک پزشک لیپوم را حذف می کند، به ندرت در همان محل مجددا ایجاد می شود.

تشخیص

پزشکان معمولا نمی توانند از طریق معاینه ساده فیزیکی یک لیپوم یا یک آنژیولایپوم را در یک فرد تشخیص دهد. وجود درد ممکن است یک آنژیولیپوم را نشان دهد.

آنژیولیپوم حاوی رگ های خونی بیشتری از لیپوم است. معمولا پزشک باید بیوپسی را برای شناسایی اینکه آیا عروق خونی در تومور وجود دارد یا خیر انجام دهد.

آنژیولیپوم سرطانی نیست، اما ممکن است شبیه لیپوسارکوم باشد، نوعی سرطان است که سلولهای چربی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالب مرتبط
آیا چاقی شکمی خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟

اگر یک پزشک متقاعد شود که رشد غده جدید ممکن است سرطانی باشد، احتمال دارد آزمایش های بیشتری مانند آزمایش بیوپسی یا MRI را برای بررسی بافت های سرطانی انجام دهند.

لیپوسارکوم در افراد زیر ۳۰ سال بسیار نادر است. احتمال بیشتری دارد لیپوم های سرطانی در ناحیه هایی مانند پشت شکم، شانه ها و اندام های پایینی ایجاد شوند.

آنژیولیپوم همچنین می تواند با سایر اختلالاتی مانند بیماری درکوم اشتباه گرفته شود، که باعث می شود چندین غده دردناک همراه با علائم دیگر از جمله افزایش وزن، افسردگی و بی حسی ظاهر شود. این وضعیت بسیار نادر است.

آنژیولیپوم در مقایسه با توده های مشابه

آنژیولیپوم یک نوع لیپوم است. آنها کمی نسبت به لیپوم قوی ترند، حاوی رگ های خونی بیشتری هستند و بیشتر دردناک هستند. پزشک در هنگام تعیین یک آنژیولیپوم سن، سابقه پزشکی و علائم شخص را در نظر می گیرد. در حالی که آنژیولیپومها در افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله رایج هستند، لیپوم ها در افراد مسن سالخورده ۵۰ تا ۷۰ ساله شایع تر است.

سایر بیماری های پوستی که ممکن است شبیه به آنژیولیپوم باشند عبارتند از:

  • کیست اپیدرموئید
  • گره های روماتیسمی
  • هماتوم
  • عفونت های خاص پوست

آنژیولیپومها با همانژیوم ها متفاوت هستند که مجموعه ای از عروق خونی می باشند.

همانژیوم معمولا “لکه های توت فرنگی” نامیده می شوند، زیرا در سطح پوست دارای رنگ قرمز روشن هستند. با این حال، همانژیوم ها مانند آنژیوالپیماها حاوی سلول های چربی یا آدیپوسیت ها نیستند.

چشم انداز

آنژیولیپومها نوع خوش خیم لیپوم یا تومور است و ممکن است منحصر به فرد باشد، اما معمولا باعث عوارض دیگر سلامتی نمی شود. یک فرد ممکن است عمل جراحی را برای حذف آنژیولیپومها به دلایل زیبایی یا کاهش ناراحتی انتخاب کند. اگر یک فرد مطمئن نیست غده چربی که دارد یک آنژیولیپوم است یا نه، باید دکتر خود را ببیند.

مطالب مرتبط
" فرضیه آمیلوئید " درباره علت بروز بیماری آلزایمر می گوید!

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.