دلایلی که نشان می دهند چرا یک الگوی مختل شده ساعت بدن می تواند خطر افسردگی شما را افزایش دهد

0

دلایلی که نشان می دهند چرا یک الگوی مختل شده ساعت بدن می تواند خطر افسردگی شما را افزایش دهد

ساعت بدن : ساعت بدن  یا ریتم شبانه روزی مان، تقریبا تمام فرایندهای بیولوژیکی بدن ، از جمله خواب، خوراک، و فشار خون ما را تنظیم می کند. علاوه بر این، این ساعت بدن ، طرح زمانی مکانی شما را نیز تعیین می کند که سبب می شود در برخی از ساعات خاص ۲۴ ساعت شبانه روز تمایل به خواب داشته باشید. مردم به طور کلی به جغدهای شب زنده دار و پرندگان سر شب خواب تقسیم می شوند.

ساعت بدن شما ذاتا بیولوژیکی است، به این معنی که نمی توانید آن را تغییر دهید. اگر شما یک جغد شب زنده دار هستید، احتمالا همیشه به همین صورت زندگی خواهید کرد و فقط می توانید در طول عمر خود یاد بگیرید که چگونه آن را مدیریت کنید. بنابراین خراب شدن ریتم طبیعی بدن شما می تواند برای شما واقعا بد باشد. به عنوان مثال، احتمالا اینگونه افراد در کوتاه مدت به احساس یاس و ناامیدی دچار خواهند شد و بعضی از تحقیقات نشان داده اند که این امر در بلند مدت می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را در چنین افرادی افزایش دهد.

توقف ساعت بدن و افسردگی

طبق یک مطالعه جدید که در نشریه The Psychiatry Lancet منتشر شده، یک ساعت بدن متوقف شده می تواند خطر افسردگی، اختلال دوقطبی و سایر اختلالات خلقی را در فرد افزایش دهد که عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

محققان دانشگاه گلاسکو ، ۹۱،۱۰۵ نفر را در انگلیس استخدام کرده اند تا یک هفته بر فعالیت های  بدنی خود نظارت داشته باشند و ببینند که آیا در ساعت بدنشان اختلالی ایجاد شده است یا خیر.

مطالب مرتبط
در مورد حلقه شاتزکی ( Schatzki ) یا مشکل بلع چه چیزی می دانید

اگر این افراد در اواخر ساعات  کار بسیار فعال بودند یا در طول روز غیر فعال بودند، این امر به عنوان یک اختلال طبقه بندی می شد.

۶ تا ۱۰ درصد احتمال بیشتری وجود داشت که افرادی که دارای چنین اختلالاتی بودند ، نسبت به افراد معمولی که در روز فعال و در شب خواب آلود و خسته اند در طول روز به اختلالات خلقی مبتلا شوند.
اختلالات  شبانه روزی نیز با احساس سلامتی کمتر، روان رنجی بالاتر، افزایش احساس تنهایی، احساس خوشبختی و رضایت از سلامتی کمتر، تغییرات خلقی بیشتر و زمان واکنش آهسته تر همراه بود.

لورا لیال، نویسنده اصلی این مطالعه، در این خصوص بیان داشت که این بزرگترین مطالعه در نوع خود است که تا به حال برای شناسایی ارتباط بین ساعت مختل شده بدن و اختلالات خلقی افراد مبتلا به این عارضه انجام شده است.

با این حال، نتایج نشان می دهند که این اختلالات باعث ایجاد بیماری های روانی بغرنجی نمی شوند، یا اگر نشانه ای از آن باشد، به عنوان تغییرات در سطوح انرژی و اختلالات خواب با تشخیص افسردگی یا اختلال دوقطبی قابل مشاهده است. اما در کل این بخش، یک منطقه تحقیقاتی مهم را تشکیل داده که دانشمندان می توانند در آینده آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

دانیل اسمیت، استاد روانپزشکی و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید:

گام بعدی شناسایی مکانیزم هایی است که باعث ایجاد اختلالات ژنتیکی و محیطی روزانه ای می شوند که افزایش خطر افسردگی و اختلال دوقطبی را در فرد به همراه دارند و می تواند به صورت مادام العمر بر روی فرد تاثیرات شگرفی بگذارند.

این امر در سطح جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا امروزه و در عصر مدرن مردم در محیط های شهری ای زندگی می کنند که تا حد زیادی باعث افزایش ریسک اختلالات روزانه شده که پیامدهای مهمی را برای سلامت روانی آنها به همراه دارند.

مطالب مرتبط
نقش ذهن ناهشیار در زندگی روزمره

ریتم های شبانه روزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا آن ها در طول زمان به گونه ای ساخته و پرداخته شده اند که با مراحل مختلف روز، تنظیم هورمون ها، رفتار فرد، خواب، درجه حرارت بدن و سوخت و ساز بدن ما هماهنگ هستند. بنابراین درک این ریتم های شبانه روزی برای گونه ی بشر و پیشرفت و ارتقا انسان ها و همچنین طراحی الگوهای کاری که با ریتم شبانه روزی افراد منطبق باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.