طرز تهیه‌دسر شکلات کاراملی آجیلی و دسر آجیل و موز، ویژه‌ی عید نوروز

0

به عید نوروز که می‌رسیم دید و بازدیدها بین اعضای یک خانواده و همچنین دوستان دور و نزدیک بیشتر می‌شود و این اتفاق فرصت بسیار خوبی برای خانم‌ها و آقایان خوش‌سلیقه است تا با تهیه‌ی انواع خوراکی‌های خوشمزه از عزیزان خود پذیرایی نمایند. اما چه خوراکی‌هایی تهیه کنیم که هم با عید نوروز هم‌خوانی داشته باشد و هم خوشمزه و خلاقانه باشد؟

پاسخ ما به این سوال این است: یک دسر با آجیل! چرا که نه تنها آجیل یکی از خوراکی‌های پرطرفدار عید نوروز است، بلکه با استفاده از آن می‌توان انواع متنوعی دسر ساده درست کرد که هم وقت شما را نمی‌گیرند و هم سلیقه و مهمان‌نوازیتان را به دوستان و فامیل نشان می‌دهند. به همین سبب بر آن شدیم تا در این نوشته طرز تهیه‌ی چند نوع دسر با آجیل را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

۱- دسر با آجیل و موز

یکی از انواع دسر با آجیل دسر موز با آجیل است که در ادامه نحوه‌ی تهیه‌ی آن را ذکر خواهیم نمود. طرز تهیه‌ی این دسر بسیار ساده است و زمان لازم برای فراهم کردن آن بسیار کم. برای تهیه‌ی این خوراکی خوشمزه به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی لازم برای تهیه‌ی دسر موز با آجیل:

  • موز رسیده: ۳ عدد
  •  انواع آجیل مانند پسته، فندق، گردو، بادام هندی: مجموعاً ۱۵۰ گرم
  • شکلات تخته: ۱۰۰ گرم

در صورتی‌که تعداد مهمانان شما زیاد بود، مقدار مواد اولیه را به همین نسبت زیاد نمایید.

طرز تهیه‌ی دسر ساده با موز و آجیل:

مرحله‌ی اول:

در اولین مرحله آجیل‌ها را با استفاده از آسیاب یا با کوبیدن خرد نمایید.

 بهتر است میزان خرد شدن آجیل‌ها به اندازه‌ای باشد که سفتی آن‌ها زیر دندان احساس شود. استفاده از آجیل‌های خام مناسب‌تر از آجیل‌های بوداده است چرا که طعم غالب این دسر طعم شیرین است و شوری موجود در آجیل‌های بوداده شده طعم دسر را تغییر می‌دهند.

لازم نیست از تمامی انواع آجیل استفاده کنید و حتی یک نوع از آن‌ها نیز کافی است.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله باید شکلات تخته را به‌صورت مایع درآورید. برای این کار آن را داخل یک ظرف فلزی قرار دهید به‌گونه‌ای که کاملاً در آن جای گیرد. سپس مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید و با حرارت دادن آن اجازه دهید آب داخل قابلمه به جوش آید. پس از آن‌که آب داخل قابلمه به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را تا حد امکان کم کنید و ظرف فلزی حاوی شکلات تخته را داخل آن قرار دهید، به گونه‌ای که ظرف، روی آب داخل قابلمه شناور شود. مدتی صبر کنید تا شکلات بر اثر حرارت بخار آب ذوب شود و به‌صورت مایع درآید.

شکلات تخته را می‌توانید با استفاده از ماکروویو نیز ذوب نمایید.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله آجیل خرد شده را به شکلات مایع اضافه کنید و ترکیب را به هم بزنید تا کاملاً یک‌دست شود.

مرحله‌ی چهارم:

سپس موزها را پوست بکنید و آن‌ها را از وسط به‌صورت افقی و طولی دو نیم کنید. سپس هر کدام از همین دو نیم موز را به سه قسمت تقریباً مساوی تقسیم کنید. پس از برش دادن موزها، داخل آن‌ها را با استفاده از یک قاشق کوچک حفره‌ای نسبتاً بزرگ ایجاد کنید، اما دقت داشته باشید که روی کناره‌های موزها‌ سوراخ ایجاد نکنید.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله داخل حفره‌های ایجاد شده روی موزها را از ترکیب شکلات و آجیل خرد شده پر کنید و سطح آن را کاملاً تخت نمایید.

*****

مطالب مرتبط
آموزش طرز تهیه پودینگ کره و نان پنیر ریکوتا و ریواس

دسر با آجیل و موز در این مرحله آماده است. می‌توانید با سلیقه‌ی خود آن را با استفاده از انواع آجیل یا میوه تزئین نموده و سرو کنید.

۲- دسر ساده‌ی شکلات کاراملی آجیلی

دیگر دسر با آجیل که قصد معرفی و آموزش آن را در این نوشته داریم، دسر ساده‌ی شکلات کاراملی آجیلی است. تهیه‌ی این دسر اندکی از دسر موز و آجیل سخت‌تر و زمان‌برتر است، با این حال طعم این دسر آن‌قدر خوب هست که به زحمت وقت گذاشتن و تهیه کردن آن بیارزد. برای تهیه‌ی این دسر به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی دسر شکلات کاراملی آجیلی:

  • بیسکوییت خرد شده: ۲ فنجان
  • کره: نصف فنجان
  • مارشمالو: به میزان دلخواه
  • گردو: به میزان دلخواه
  • شکلات کاراملی: ۱ بسته
  • شکر قهوه‌ای: نصف قاشق غذاخوری
  • بادام هندی: به میزان دلخواه
  • چیپس شکلات: به میزان دلخواه

چند نکته!

۱- مارشمالو یکی از انواع تنقلات است که از ترکیب نوعی ماده‌ی شیرین، آب و ژلاتین ساخته می‌شود و انواع آن را می‌توانید از سوپر مارکت‌ها تهیه کنید.

۲- شکر قهوه‌ای در واقع همان شکر است پیش از آن‌که به آن آهک اضافه شود. این شکر از نظر سلامتی بهتر از شکر سفید است و در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل تهیه می‌باشد.

۳- منظور از چیپس شکلات همان شکلات‌های کوچکی است که در اکثر شیرینی فروشی‌ها موجود است.

طرز تهیه‌ی دسر شکلات کاراملی آجیلی:

مرحله‌ی اول:

پیش از آغاز به کار فر را روی دمای ۳۲۵ درجه‌ی فرنهایت قرار دهید تا گرم شود. سپس کره را روی دمای غیرمستقیم حرارت دهید تا ذوب شود. برای ذوب کردن کره می‌توانید از همان روشی استفاده کنید که برای ذوب کردن شکلات تخته در مرحله‌ی دوم دسر موز و آجیل به آن اشاره کردیم.

پس از ذوب شدن کره آن را در ظرف نسبتاً بزرگی بریزید و آن را به همراه شکر قهوه‌ای و بیسکوییت‌های خرد شده آن‌قدر به هم بزنید تا به‌خوبی یک‌دست شود.

مرحله‌ی دوم:

ظرفی مستطیل شکل را انتخاب کنید و داخل و جداره‌های داخلی آن را با فویل بپوشانید. سپس روی فویل را چرب کنید. نیازی به استفاده از روغن زیاد برای چرب کردن فویل کف ظرف نیست و فقط مقدار کمی روغن برای پوشاندن سطح آن کافی است.

پس از چرب نمودن کف ظرف، ترکیب به دست آمده از مرحله‌ی اول را داخل این ظرف بریزید و با استفاده از یک وسیله‌ی مناسب، مانند پشت قاشق، آن‌قدر فشار دهید تا کاملاً فشرده گردد.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله تمامی شکلات‌های کاراملی را که از بسته‌بندی خارج نموده‌اید، داخل ماکروویو بگذارید تا نرم شوند.

پس از نرم شدن شکلات‌های کاراملی آن را روی ترکیبی که داخل ظرف قرار دارد بریزید و به‌خوبی سطح آن را تخت کنید.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله مارشمالو، گردو و بادام هندی را با هم مخلوط کنید و همه را روی شکلات‌های کاراملی نرم شده بریزید. می‌توانید از دیگر انواع آجیل نیز در این ترکیب استفاده کنید. همچنین درصورت بزرگ بودن قطعات آجیل آن‌ها را مقداری خرد نمایید.

مرحله‌ی پنجم:

ظرف را داخل مایکروویو قرار دهید تا یک تا دو دقیقه حرارت ببیند. زمانی که سطح مارشمالوها به‌رنگ قهوه‌ای درآمدند حرارت را خاموش نمایید.

مرحله‌ی ششم:

پس از خارج نمودن ظرف از مایکروویو و سرد شدنش، را داخل یخچال قرار دهید تا ترکیب جا بیفتد و دسر آماده‌ی سرو شود. برای سرو این دسر می‌توانید آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم نمایید.

دسر ساده‌ی کاراملی آجیلی به همین سادگی آماده می‌شود اما ظاهر آن به‌گونه‌ای است که دیگران گمان می‌کنند شما ساعت‌ها برای آماده نمود‎ن‌اش وقت و تبحر بسیار به خرج داده‌اید. چه چیزی بهتر از این برای نشان دادن مهمان‌نوازی شما؟!

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
آموزش طرز تهیه پیراشکی سوسیس و قارچ

شاید دوست داشته باشید

طرز تهیه کیک شکلاتی

آموزش طرز تهیه کیک زغال اخته و لیمو + ارزش غذایی

آموزش طرز تهیه کیک مخملی قرمز یک دسر آمریکایی

آموزش طرز تهیه کیک فرشته لیمویی

آموزش طرز تهیه کیک قهوه سریع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.