آیا مشکلات معده و نفخ شکم می تواند به درد پشت منجر شود؟

0

درد پشت و نفخ شکم می تواند یک تجربه ترسناک باشد وقتی که آنها با یکدیگر همزمان می شوند. با این حال، شایع ترین علل درد پشت و نفخ معمولا بی ضرر است. اگر چه علائم درد پشت و نفخ نسبتا رایج است، اما اگر بیشتر از چند روز طول بکشند، بهتر است با یک پزشک ملاقات کنید. اگر چه شایع ترین علل درد پشت و نفخ بی ضرر هستند، بعضی از دلایل ممکن است تهدید کننده زندگی باشند.

علل شایع درد پشت و نفخ شکم

لازم به ذکر است که این علل شایع، دلایل متفاوتی هستند که فرد مبتلا به درد پشت و نفخ می شود. علل عبارتند از:

قبل از اینکه اوضاع جدی تر شود، یک پزشک این شرایط را بررسی خواهد کرد.

تغییرات هورمونی

هورمون ها پیام های شیمیایی بدن هستند. همانطور که سطوح هورمونی در بدن نوسانات می کنند، می توانند بر رفتار بدن تاثیر بگذارند. هر دو جنس در برابر تغییرات هورمونی آسیب پذیر هستند.
بسیاری از زنان در طول یا بلافاصله قبل از دوره، درد و یا گرفتگی عضلانی را تجربه می کنند. اگر علائم یک الگوی قابل پیش بینی را دنبال می کنند و مشکلات جدی ایجاد نمی کنند، عموما هیچ چیز در مورد نگرانی وجود ندارد. افراد مبتلا به هورمون جایگزین (HRT) نیز ممکن است از نفخ و درد شکایت داشته باشند. آنها باید با یک پزشک در مورد این علائم صحبت کنند.

بارداری

گاهی اوقات بارداری باعث التهاب، یبوست و تولید گاز در معده می شود. این به خصوص در دوران بارداری اتفاق می افتد وقتی رحم شروع به فشردن اندام ها می کند.

وزن اضافی در جلوی شکم نیز می تواند بر روی پشت و کمر فشار وارد کند. هر فردی که باردار است، باید به پزشک یا مأمور خود در مورد هر گونه علائمی که تجربه می کند، صحبت کند زیرا هر گونه شرایط یا مشکلاتی که زنان باردار تجربه می کنند، ممکن است بر نوزاد تاثیر بگذارد. اغلب علل نفخ و درد پشت در دوران بارداری بی ضرر است و معمولا پس از زایمان از بین می رود.

مطالب مرتبط
سریعترین راه افزایش قد به طور کاملا طبیعی

آسیب های کمر

طیف وسیعی از آسیب های کمر، از گرفتگی های عضلانی جزئی تا آسیب های جدی مانند دیسک های فتق ممکن است باعث درد کمر شود. گاهی اوقات درد ناحیه تناسلی به قسمت های دیگر بدن، از جمله شکم می رسد و می تواند احساسات غیر معمولی مانند نفخ را ایجاد کند.

مشکلات گاز و گوارشی (GI)

اغلب زمان، گاز بیش از یک ناراحتی جزئی نیست. با این حال، گاز گاهی اوقات درد شدیدی ایجاد می کند که در کل شکم احساس می شود. این درد می تواند، باعث درد پشت و نفخ شود. مشکلات جزئی گوارشی مثل ویروس معده ممکن است باعث تولید شدید گاز شود.

گاهی، مسائل GI می تواند درد عضلانی را ایجاد کند. این می تواند موجب تنش در حرکت روده یا استفراغ بطور مکرر شود.

استرس

استرس، فقط ذهن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. استرس شدید یا اضطراب میتواند باعث درد ناگهانی و ناراحتی معده، از جمله نفخ شود.

درد پشت اغلب اتفاق می افتد، زیرا برخی افراد که در معرض فشار هستند، ناخودآگاه ماهیچه هایشان دچار کشش می شوند. درد و نفخ معده در افراد مبتلا به استرس و همچنین یک بیماری زمینه ای مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع تر است.

UTI

یک UTI زمانی که به کلیه ها گسترش می یابد، می تواند درد کمر را ایجاد کند. افراد مبتلا بهUTI   نیاز به استفاده مکرر از حمام دارند. این احساس ممکن است مانند نفخ شکم، درد یا فشار احساس شود. عفونت شدید کلیه همچنین می تواند باعث استفراغ شود که منجر به نفخ می شود.

علل کمتر رایج درد پشت و نفخ شکم

مسائل زیر نیز ممکن است باعث درد پشت و نفخ شود، اما بسیار کمتر معمول است:

  • صدمات و اختلالات ستون فقرات
  • سرطان پانکراس
  • اختلالات کبدی
  • آنوریسم آئورت شکمی
  • اختلالات جدی دستگاه گوارش مانند پریتونیت و انسداد روده
مطالب مرتبط
بیماری فیموزیس در آلت مردانه و آنچه لازم است بدانید

اگر چه این مسائل نادر هستند، اما نیاز به درمان سریع دارند. هر کسی که درد شدیدی را تجربه می کند یا فکر می کند که در معرض خطر برای ابتلا به آن ها قرار دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی باید به ملاقات یک پزشک رفت

نفخ شکمی و درد پشت اغلب ناراحتی های جزئی هستند که به خودی خود می افتند. در بسیاری از موارد، دو علامت غیر مرتبط هستند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به درد مزمن در ناحیه کمر به طور دوره ای گاز را تجربه می کنند که به شکم آنها آسیب می زند و درد پشتشان را بدتر می کند.

اگر بعد از چند روز درد از بین نرود، دکتر را ببینید. فرد باید به اتاق اورژانس مراجعه کند اگر:

  • درد غیر قابل تحمل است و ناگهان می آید
  • درد با خونریزی رکتوم همراه است
  • دارای بیماری های شدید پزشکی مانند نارسایی کبدی باشد
  • از آسیب جدی مانند آسیب نخاعی رنج می برد
  • تب همراه با درد وجود دارد
  • درد بدتر می شود
  • درد با دردهای قبلی متفاوت است

گزینه های درمان

درمان بستگی به علت دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان عفونت ها و سایر علل

عفونت های باکتریایی، مانند UTIs و عفونت های کلیه، نیاز به آنتی بیوتیک ها دارند. آپاندیس و برخی دیگر علل تورم در حفره شکم ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. اگر حاملگی خارج رحمی علت باشد، حاملگی باید از بین برود.

درمان یک وضعیت اساسی

درمان هر شرایط اساسی ضروری است. افراد مبتلا به نارسایی کبدی ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به انسولین یا داروهای دیابت داشته باشند.

اگر علت ناشناخته باشد

قبل از اینکه پزشک بتواند درد را درمان کند، باید علت را تعیین کند. برای انجام این کار، پزشک ممکن است یک تاریخچه کامل پزشکی را بررسی کند، بر روی شکم فشار بیاورد و یا برای تعیین سطوح و موقعیت درد، انجام آزمایش خون یا اسکن تصاویر از پشت یا معده لازم باشد.

مطالب مرتبط
بیماری های ریه چیست؟ بررسی انواع آن

درمانهای خانگی

برخی از درمان های خانگی وجود دارد که فرد می تواند به وسیله آن ها درد و نفخ را کاهش دهد. با این حال، اگر علائم ناشی از یک وضعیت جدی مانند نارسایی کبدی باشد، قبل از تلاش برای هر گونه درمان خانگی، با پزشک صحبت کنید. برخی از درمانها ممکن است برای افراد مبتلا به نارسایی کبدی یا نارسایی های دیگر لازم باشد.

اگر مشکل مانند گاز یا یک ویروس معده جزئی باشد. استراتژی هایی که ممکن است کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد گاز مصرف کنید
  • استفاده از پد گرم بر روی کمر یا معده
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • استراحت کردن
  • تنفس عمیق

چشم انداز

اغلب موارد نفخ و درد پشت به خودی خود ناپدید می شوند. بعضی، مانند کسانی که به عفونت کلیوی یا آپاندیس مبتلا هستند نیاز به درمان دارند، اما به راحتی می توانند با مراقبت های پزشکی درمان شوند. در بعضی موارد علائم مدیریتی نیاز به رویکرد مداوم دارد. سرطان، نارسایی کبدی و سایر اختلالات جدی نیاز به درمان بیشتری دارد. اقدام در اوایل بیماری و مراقبت های پزشکی سریع، شرایط را در همه موارد بهبود می بخشد.

نفخ شکمی و درد پشت با بسیاری از علل احتمالی همراه است. به استثنای مواردی که با درد شدید یا نشانه های نگران کننده دیگر همراه است، معمولا ایمن هستند. تنها یک ارائه دهنده پزشکی می تواند علت درد را تعیین کند. با درمان سریع، حتی شرایط جدی و تهدید کننده زندگی می تواند بهبود یابد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.