فواید روغن تخم کتان چیست؟

روغن تخم کتان

حتما شما هم در مورد خواص روغن تخم کتان اطلاعاتی دارید. ما در این مقاله از وردنگار می خواهیم به بررسی فواید این روغن پرداخته و شما را با ویژگی های معجزه آسای آن با خبر سازیم. با ما همراه باشید.

فواید روغن تخم کتان برای …

سخت شدن دیواره شریان ها( آترواسکلروز):

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش میزان اسید لینولنیک در رژیم غذایی می‌تواند از سخت شدن شریان ها جلوگیری کند. از آنجایی که روغن تخم کتان، حاوی مقادیری لینولنیک اسید است؛ مردم توصیه می‌کنند که مصرف آن می‌تواند جلوی آترواسکلروز را بگیرد. با وجود این برداشت منطقی، هنوز هیچ تحقیقی که اثربخشی روغن کتان را بر آترواسکلروز سنجش کند، انجام نشده است.

اختلال کم توجهی- بیش فعالی( ADHD):

تحقیقات اولیه انجام شده نشان می‌دهد مصرف روغن تخم کتان، به همراه ویتامین C می‌تواند باعث بهبود توجه، بی‌قراری و خود کنترلی در کودکان مبتلا به ADHD، شود.

سرطان سینه:

زنانی که سطح بالاتری از اسید لینولنیک در بافت سینه خود دارند، کمتر دچار به سرطان سینه می‌شوند. دانشمندان بر این باورند که میزان بالا دریافت آلفا-لینولنیک اسید می‌تواند محافظی در برابر سرطان سینه باشد. روغن تخم کتان، یکی از منابع آلفا لینولنیک اسید است. با این وجود، اثر افزایش مصرف روغن تخم کتان بر جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه مشخص نیست.

بیماری قلبی:

در زنان و مردانی که در رژیم غذایی روزانه خود میزان بالاتری آلفا- لینولنیک اسید دریافت می‌کنند،احتمال حمله قلبی کمتر است. همچنین دریافت بیشتر آلفا- لینولنیک اسید می‌تواند شانس ایجاد حمله قلبی ثانویه را ،در افرادی که پیش تر حمله قلبی داشتند، کاهش دهد. بعلاوه احتمال مرگ به علت بیماری قلبی در افرادی که دارای بیماری قلبی می‌باشند با مصرف بشتر آلفا- لینولنیک اسید، کاهش می‌یابد. روغن تخم کتان یکی از منابع آلفا- لینولنیک اسید می‌باشد. با این وجود، تاکنون تحقیقی به صورت مستقیم میزان اثربخشی روغن تخم کتان بر بیماری های قلبی را نسنجیده است.

مطالب مرتبط
مصرف مکمل ورزشی و رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران

خشکی چشم:

برخی از تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف روغن تخم کتان در افرادی که مبتلا به سندروم سیوگرن هستند، می‌تواند باعث کاهش علائم خشکی چشم شود. همچنین مصرف محصولات خاصی که حاوی روغن ماهی بعلاوه روغن تخم کتان می‌باشد، می‌تواند باعث کاهش علائم خشکی چشم و افزایش میزان اشک شود.

خشکی پوست:

شواهد معتبری در ارتباط با اثر روغن تخم کتان بر خشکی پوست موجود نیست. برخی تحقیقات نشان داده مصرف روزانه روغن تخم کتان به همراه ویتامین C به مدت ۱۲ هفته هیچ بهبودی در زنان مبتلا به خشکی پوست ایجاد نمی‌کند. با این حال تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که مصرف خوراکی روغن تخم کتان در همان مدت ۱۲ هفته می‌تواند باعث بهبود خشکی و سختی پوست شود.

فعالیت ورزشی:

تحقیق کم کیفیتی نشان می‌دهد که آلفا- لینولنیک اسید، ماده موجود در روغن تخم کتان، هیچ اثری بر بهبود قدرت عضلانی افراد مسن ندارد. اثر روغن تخم کتان بر فعالیت ورزشی همچنان نامشخص است.

همودیالیز ( درمانی برای بیماری کلیوی):

همودیالیز می‌تواند باعث التهاب در بدن فرد شود. این التهاب می‌تواند باعث ایحاد عوارض شده یا احتمال مرگ را در افراد تحت همودیالیز افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه ۲ بار روغن تخم کتان به مدت ۱۲۰ روز می‌تواند التهاب را در افرادی که همودیالیز انجام داده‌اند، کاهش دهد؛ اما مشخص نیست که روغن تخم کتان عوارض را کم می‌کند یا احتمال مرگ را کاهش می‌دهد.

ایدز:

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف ترکیبی حاوی آرژینین، RNA مخمر و آلفا- لینولنیک اسید، موجود در روغن تخم کتان، می‌تواند باعث افزایش وزن شود اما اثری بر کارایی دستگاه ایمنی افراد مبتلا به ایدز ندارد. اثر روغن تخم کتان به تنهایی بر درمان ایدز هنوز مشخص نیست.

فشار بالای خون:

شواهد متناقضی در ارتباط با تاثیر روغن تخم کتان بر فشار خون وجود دارد. تحقیق توده‌ای نشان می‌دهد که مصرف بیشتر روغن تخم کتان در رژیم غذایی روزانه با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا رابطه دارد. همچنین تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که در مردانی با سطح بالای کلسترول و فشار خون طبیعی، مکمل های روغن تخم کتان می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود؛ اما مشخص نیست که روغن تخم کتان می‌تواند باعث کاهش فشار خون در افرادی که پر فشاری دارند، بشود یا خیر. همینطور برحی تحقیقات ضد و نقیض ادعا دارند که روغن تخم کتان نمی‌تواند فشار بالای خون را کاهش دهد.

مطالب مرتبط
مکمل بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) و نقش آن در عضله سازی

سندروم تخمدانی پلی سیستیک:

تحقیقات نشان می‌دهد که در زنانی که سندروم تخمدانی پلی سیستیک دارند؛ مصرف روغن تخم کتان به مدت ۶ هفته می‌تواند باعث کاهش سطح گلیسرید شود، اما این ماده اثری بر وزن، میزان قند و سطح کلسترول این افراد ندارد.

ذات الریه:

مصرف آلفا- لینولنیک اسید در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به ذات الریه را کاهش دهد. روغن تخم کتان یکی از منابع آلفا- لینولنیک اسید می‌باشد. با این وجود، تاکنون تحقیقی به صورت مستقیم میزان اثربخشی روغن تخم کتان بر ذات الریه را نسنجیده است.

سرطان پروستات:

تحقیقات متناقضی در ارتباط با اثر ماده موثر روغن تخم کتان، آلفا- لینولنیک اسید، بر سرطان پروستات وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف آلفا- لینولنیک اسید در رژیم غذایی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد مصرف مقدار زیاد آلفا- لینولنیک اسید یا وجود میزان بالای آلفا- لینولنیک اسید در خون هیچ ارتباطی با احتمال ابتلا به سرطان پروستات ندارد. هر چند مصرف مقدار اضافی آلفا- لینولنیک اسید می‌تواند شرایط را برای افرادی که به این سرطان مبتلا هستند، وخیم تر کند. نکته ای که بنظر مهم می‌آید منبع آلفا- لینولنیک اسید است. آلفا- لینولنیک اسیدی که از لبنیات و گوشت بدست می‌آید می‌تواند باعث ایجاد سرطان پروستات شود اما آلفا- لینولنیک اسید با منبع گیاهی مثل روغن تخم کتان یا تخم کتان اثری بر ایجاد این سرطان ندارد.

  • اضطراب
  • یبوست
  • سرطان
  • مشکلات واژنی
  • کاهش وزن
  • دیگر شرایط

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل های غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
کریس رونالدو بهترین بازیکن سال 2017 دنیا شد، مهمان ویژه مراسم: مارادونا

نظرات بسته شده است.