مصرف مکمل کولین و تقویت حافظه با آن

مکمل کولین

0

مکمل کولین یکی از مکمل های خوراکی بسیار مفید برای سلامت عمومی بدن می باشد و نقش بسیار موثری در بهبود حافظه و جلوگیری از بروز آلزایمر نیز دارد. این مکمل دارای فواید دیگری نیز هست که در ادامه این مطلب به آن ها می پردازیم.

 

مکمل کولین و کارایی آن در بدن

مکمل کولین یک ماده مغذی محلول در آب است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و سرشار  از ویتامین های ب و فولیک اسید و ریبوفلاوین است چون به ساخت غشای سلولی کمک می کند و مواد مغذی را به طرف داخل و خارج منتقل می کند.

کولین و ترکیبات مشتق از آن در بسیاری از عملکردهای بیولوژیک نقش دارند. کولین در سنتز فسفولیپیدهای خاصی از متیل فسفاتیدیل کولین و اسفنگوملین مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که فسفولیپیدهای فوق از اجزای اصلی غشاء سلولی هستند. ۹۵ درصد فسفو کولین بافت ‌ها صرف ساخت فسفاتیدیل ‌کولین می‌شود، البته فسفاتیدیل کولین از طریق کولین رژیمی و از طریق سایر مسیرهای بیولوژیک نیز تولید می‌شود. اسفنگومیلین در غشاء‌سلول‌ها یافت شده و در میلینیه شدن سلول‌های عصبی نقش دارد..

کولین در انتقال سیگنالهای سلولی نیز موثر است، به نحوی که به همراه سایر ترکیبات پیش‌ساز مولکولهای پیام بر داخل سلولی، دی آسیل گلیسرول‌ها و سرامید است. از دیگر مشتقات کولین که انتقال پیام سلولی را عهده‌دار هستند، می‌توان به فاکتور فعال کننده پلاکت‌ها و اسفنگوفسفوکولین اشاره کرد.

کولین پیش‌ساز استیل کولین یکی از مهمترین نورو ترانسمیترهایی است که توسط نورونهای کولینرژیک سنتز می‌شود که درکنترل ماهیچه‌ها، ریتم سیرکادین، حافظه و بسیاری از عملکردهای عصبی موثر است.کولین یک متیل دنور است، یعنی برای انجام فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی از جمله سوخت و ساز بدن، انتقال چربی ها، متیلاسیون و سنتز انتقال دهنده عصبی به آن نیاز داریم.

مطالب مرتبط
مکمل HMB چیست؟ نحوه مصرف تا عوارض

کولین  باعث افزایش ماده شیمیایی فسفاتیدیل کولین در مغز میگردد. این ماده در عملکرد مغز بسیار ضرروریست .

مکمل کولین همچنین  باعث کاهش آسیب بافتی مغز در صدمات مغزی می شود.

وظایف کولین را می‌توان به نقش آن در متابولیسم برخی از ویتامین‌ها از قبیل فولات ویتامین B12 و B6 و ریبوفلاوین اشاره کرد.

کمبود کولین در بدن موجب بروز چه نوع مشکلاتی می شود؟

هرچند این ماده مغذی تا مدت زمان زیادی ناشناخته باقی مانده بود، اما نقش حمایتی فوق العاده ای در بدن ایفا می کند. به رشد مغزی، رشد عضلانی و حرکتی، عملکرد سیستم عصبی و سوخت و ساز مناسب چربی های خوراکی و کلسترول کمک می کند. کولین با توانا ساختن مسیر کبد و سیستم سم زدایی بدن عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

بدن به مقدار زیادی مولکول های محلول نیاز دارد که به سموم بچسبند و ایجاد یک ماده محلول کنند تا این سموم به راحتی از طریق ادرار، صفرا یا به شکل مدفوع از بدن خارج شوند.

کمبود کولین می تواند باعث بروز بیماری کبدی غیر الکلی شود. این تجمع چربی در کلیه می تواند به مرور تبدیل به وضعیتی بدتر به نام استئاتوهپاتیت غیرالکلی شود که می تواند باعث التهاب و آسیب های فراوان به سلول های کبد شود. این وضعیت حتی می تواند باعث افزایش خطر سیروز یا سرطان کبد هم بشود.

نتایج به دست آمده از یافته‌های جدید تاکید دارد که عوارض کمبود کولین در مدت بارداری و حتی دوران شیردهی، به نقص در یادگیری و کاهش ظرفیت حافظه کودک منجر می‌شود. بیشترنوزادان متولد شده طی شرایط کمبود کولین، در سایر مرحله های رشد خود به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، اضطراب و استرس نیز مبتلا شده اند.

loading...

نشانه کمبود کولین در بدن چیست؟

به دنبال یک مطالعه مداخله‌ای بر روی ۵۷ بزرگسال که رژیم غذایی فاقد کولین دریافت کرده بودند، مشخص شد که در ۷۷ درصد مردان، ۸۰ درصد از زنان یائسه  و ۴۴ درصد از زنان غیر یائسه، کبد چرب، آسیب کبدی و عضلانی ایجاد گردید. به دلیل ترشح استروژن در زنان غیر یائسه، سنتز فسفاتیدیل کولین از طریق مسیر فسفاتیدیل اتانول آمین N متیل ترانسفراز انجام می‌شود در نتیجه علائم ناشی از کمبود کولین رژیم غذایی کمتر رخ می‌دهد. کولین فاکتور مهم و اساسی در متابولیسم اسیدهای نوکلئیک، اسیدهای آمینه و تولید گروههای حاوی متیل می‌باشد.

مطالب مرتبط
روش های عضله سازی چیست؟ + راهنمایی کامل

کولین یکی از اجزای سازنده تعداد زیادی از غذاها ست. جهت تشکیل فسفولیپیدهای قابل توجهی چون فسفاتیدیل کولین (لیسیتین) وجود کولین لازم است. وجود این فسفولیپید ها جهت کارایی طبیعی و حفظ ساختار کلیه غشاهای سلولهای بدن حیاتی است.

کولین پیش ماده اصلی بتائین است .بتائین بوسیله کلیه جهت حفظ تعادل آب و بوسیله کبد به بیان یک منبع تامین کننده دسته های متیل جهت تشکیل میتیونین مورد استفاده قرار می گیرد. بدن جهت تشکیل یکی از ناقلین قابل توجه پیام های عصبی یعنی استیل کولین از کولین بهره می گیرد.

مکمل کولین و تاثیر آن بر تقویت حافظه

در مورد تقویت حافظه می توان از مواد افزایش دهنده حافظه کولین ( ماده ای که به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای چرب وجود دارد ) را نام برد که موجب افزایش حافظه می شود. مواد غذایی که دارای بیشترین مقدار کولین هستند به ترتیب شامل : جگر گاو ، تخم مرغ ، گوشت کبابی گاو، گل کلم ، کاهو ، بادام زمینی و روغن بادام زمینی است.

منابع طبیعی کولین یکی از اجزای سازنده تعداد زیادی از غذا ها ست. جهت تشکیل فسفولیپیدهای قابل توجهی چون فسفاتیدیل کولین (لیسیتین) وجود کولین لازم است. وجود این فسفولیپید ها جهت کارایی طبیعی و حفظ ساختار کلیه غشاهای سلولهای بدن حیاتی است.

کولین را از منابع غذایی گوناگونی چون کلم بروکلی، اسفناج، شیر، تخم‌مرغ، جگر گوساله، جوانه گندم، قلوه، موز، ماهی‌های سالمون و سفید، سبوس گندم، عدس و سویا می‌توان به بدن رساند.

نیاز روزانه این ماده در زنان باردار ۴۵۰ میلی‌گرم و در زنان غیر باردار، اعم از جوانان بیست ساله تا کهنسالان، بین ۴۲۰ تا ۴۲۵ میلی‌گرم است.

عوارض جانبی مصرف مکمل کولین چیست؟

تهوع , سردرد , بی خوابی , درد قفسه سینه , تاری دید , اسهال , افزایش فشارخون , کاهش فشارخون

 

مطالب مرتبط
دانستنی های جالب در مورد ورزش ترامپولین و فواید آن برای سلامتی بدن

برای ارتباط با نویسنده کلیک کنید

اطلاعاتی که در مورد مکمل هالی غذایی و ورزشی در وب سایت وردنگار ارائه می شود، صرفا به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران بوده و هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف این مکمل ها به شما نمی شود: هر گونه تجویز و استفاده می بایست توسط متخصصان این حوزه و با مشورت پزشک صورت گیرد.

گردآوری: وردنگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.