لوبیای کینوا یا برنج ، کدامیک سالم تر است؟

0

درباره این نوع لوبیا و برنج، بحث زیاد بوده است و با داشتن شباهت های بسیار به هم، تفاوت هایی هم با هم دارند.

لوبیای کینوا یا برنج

تفاوت های کلیدی متعددی بین کینوا و برنج وجود دارد که نوع و رژیم غذایی و پخت و پز آنها را از یکدیگر متمایز می کند. کینوا و برنج قهوه ای هر دو از غلات هستند و با برنج سفید فرق می کنند. این مقاله ابتدا به تفاوت بین کینوا و برنج قهوه ای می پردازد.

ارزش غذایی لوبیای کینوا و برنج

بیایید نگاهی بیندازیم به این که چگونه این دو نوع دانه ارزش غذایی متفاوتی با هم دارند.

کربو هیدرات و کالری

هنگامی که مقدار کالری و سطح کربو هیدرات این دو نوع دانه را بررسی می کنیم به تفاوت هایی پی می بریم. کینوا و برنج قهوه ای هر دو در ۲/۱ فنجان، حدود ۱۱۰ کالری انرژی دارند و به ترتیب حاوی ۲۰ و ۲۲ گرم کربوهیدرات هستند.

پروتئین و فیبر

فیبر: کینوا، بهتر از برنج قهوه ای است و هم دارای پروتئئین و هم فیبر است. دارای ۴ گرم پروتئین و ۵/۲ گرم فیبر می باشد که ۲۰ تا ۳۰% بیشتر از مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای است.

آهن و منیزیم

loading...

کینوا، دارای آهن و منیزیم است و برنج قهوه ای هم دارای انواع مختلفی از مواد معدنی و سطوح بالایی از سلنیوم و منگنز می باشد.

ویتامین ها

وقتی صحبت از ویتامین میشود، مهمترین آنها، ویتامین B است که این دو دانه در داشتن این ویتامین، دارای سطح مشابهی هستند.

طعم و مزه کینوا و برنج

از لحاظ طعم و مزه، کینوا و برنج قهوه ای هر دو یک طعم دارند اما تفاوته ای کمی هم با یکدیگر دارند که عبارتند از:

*کینوا، طعمی خنثی دارد و به وعده های غذایی می توان اضافه کرد بدون اینکه طعم و مزه غذا را تغییر دهد.

مطالب مرتبط
مقایسه روغن کبد ماهی کاد با روغن ماهی : کدام یک بهتر است؟

*برنج قهوه ای دارای طعم و عطر روغنی می باشد که در بسیاری از دستورات غذایی بکار نمی رود.

فواید سلامتی کینوا و برنج

هر دو از غلات کامل محسوب می شوند و منابع خوبی از مواد معدنی، فیبر و پروتئین می باشند اما کالری کمی دارند.

  • کینوا و برنج قهوه ای به بیماری دیابت و همچنین بهبود دستگاه گوارش کمک می کند زیرا هر دو دارای گلوتن آزاد میباشند.
  • کینوا، یک پروتئین کامل است در حالیکه برنج قهوه ای این گونه نیست اما هر دو به رشد بدن کمک می کنند.
  • هر دو از افزایش وزن جلوگیری می کنند.
  • هر دو نسبت به برنج سفید گلیسمی پایین تری دارند و برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند.

استفاده از کینوا و برنج قهوه ای مانند هم می باشند و جایگزین مناسبی برای برنج سفید محسوب میشوند و برای کسی که می خواهد ارزش کلی غذا را در وعده های غذایی خود بهبود ببخشد، مناسب می باشد. شما به راحتی می توانید کینوا، را جایگزین برنج قهوه ای، برنج سفید و حتی دانه های کامل دیگر کنید اما در طعم و مزه کمی متفاوت هستند و تاثیر چندانی در تغییر دستورهای غذایی بوجود نمی آورند.

اختصاصی وردنگار – کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.