معرفی ۷ خاصیت دانه های چیا

0

دانه های چیا از جمله مغذی‌ترین دانه‌های گیاهی هستند. این دانه‌ها خواص بسیاری دارند. مهم‌ترین و بارزترین خاصیت دانه های چیا انرژی‌زا بودن آن‌هاست. گفته می‌شود جنگجویان آزتک برای افزایش انرژی و پایداری خود دانه های چیا مصرف می‌کرده‌اند. جالب آن که «چیا» در زبان مایایی به معنای قدرت است و آن را با نام «غذای دونده‌ها» می‌شناخته‌اند، چرا که دونده‌ها و جنگویان دانه‌های چیا مصرف می‌کرده‌اند.

البته فواید دانه‌های چیا در انرژی‌زا بودن آن‌ها خلاصه نمی‌شوند. در ادامه شما را با فواید این دانه‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم ساخت. اما ابتدا اجازه دهید مروری بر ارزش غذایی دانه های چیا داشته باشیم.

ارزش غذایی دانه های چیا

یک اونس از دانه های چیا حاوی مواد زیر است:

  • ۱۳۷ کالری
  • ۳ گرم کربوهیدرات
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۶ گرم چربی
  • ۶ گرم فیبر
  • ۶ میلی‌گرم منگنز (حدود ۳۰ درصد نیاز روزانه)
  • ۲۶۵ میلی‌گرم فسفر (۲۷ درصد نیاز روزانه)
  • ۱۷۷ میلی‌گرم کلسیم (۱۸ درصد نیاز روزانه)
  • ۱ میلی‌گرم روی (۷ درصد نیاز روزانه)
  • ۱ میلی‌گرم مس (۳ درصد نیاز روزانه)
  • ۸ میلی‌گرم پتاسیم (۱ درصد نیاز روزانه)

افزون بر این، دانه های چیا حاوی اسیدهای چرب ضروری آلفالینولیک و لینولیک اسید، ویتامین‌های A، E، B و D و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

خواص دانه های چیا

۱- مفید برای پوست:

محققان دریافته‌اند که دانه های چیا حاوی مقدار فراوانی فنول (نوعی آنتی اکسیدان) هستند که فعالیت آن‌ها می‌تواند تا ۷۰ درصد از فعالیت رادیکال‌های آزاد بکاهد. بنابراین مصرف دانه های چیا می‌تواند مانع از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به پوست شود و از این طریق پیری زودرس پوست را به تعویق اندازند. افزون بر این، با مصرف این دانه‌ها روند تعمیر پوست‌های آسیب دیده سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

۲- مفید برای دستگاه گوارش:

دانه های چیا سرشار از فیبر اند. فیبر عنصری ضروری برای کمک به حفظ تعادل سطح انسولین در بدن است و به همین دلیل می تواند برای نگه داشتن سطح قند خون در بازه‌ای مناسب مفید باشد.

افزون بر این فیبرهای رژیمی موجود در این دانه‌ها برای تنظیم عملکرد روده‌ها مفید هستند. همچنین این میزان فیبر بالا در احساس سیری افرادی که دانه‌های چیا مصرف می‌کنند مؤثر است و به همین دلیل می‌توان گفت مصرف دانه های چیا می‌تواند با افزایش احساس سیری، کاهش اشتها و نتیجتاً  کاهش وزن همراه باشد.

در آخر ذکر این نکته لازم است که به هنگام مصرف دانه های چیا یک ماده‌ی ژل‌مانند در معده ایجاد می‌شود. این ماده، که ناشی از فیبر محلول موجود در دانه های چیا است، می‌تواند به مثابه‌ی یک پریبیوتیک عمل کند و از رشد پروبیوتیک‌ها در روده پشتیبانی کند.

۳- مفید برای قلب:

از آن‌جا که دانه‌های چیا در کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول خون و کاهش فشار خون مفید اند، می‌توانند در بهبود سلامت قلب نیز مؤثر باشند. هم‌چنین با تأثیر مثبت بر روی استرس اکسیداتیو می‌توانند کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین را در پی داشته باشند.

۴- مفید برای درمان دیابت:

از آن‌جا که دانه های چیا حاوی مقدار زیادی آلفا لینولیک اسید و فیبر هستند، محققان دانشگاهی در آرژانتین درصدد برآمدند تا به بررسی تأثیر مثبت دانه های چیا در جلوگیری از ابتلا به برخی اختلالات متابولیکی از جمله دیس‌لپیدمی (وجود چربی زیاد در خون) و مقاومت در برابر انسولین، که هر دو عوامل ابتلا به دیابت هستند، بپردازند. نتایج آزمایش‌های آنان جالب بود. آزمایش‌های آنان بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که مصرف دانه‌های چیا در جلوگیری از بروز دیس‌لپیدمی و مقاومت به انسولین مفید است و به این ترتیب می‌توان با مصرف دانه های چیا به مبارزه با دیابت رفت.

۵- تقویت استخوان‌ها:

صرفاً یک اونس از دانه های چیا حاوی حدود ۱۸ درصد از نیاز روزانه به کلسیم است. می‌دانید که کلسیم عنصری ضروری برای سلامت استخوان‌ها بوده  و می‌تواند موجب تقویت استحکام استخوان‌ها شود.

افزون بر این، دانه‌های چیا حاوی مقدار مناسبی «بور» [= Boron= عنصری با عدد اتمی ۵] هستند که این عنصر نیز عنصری ضروری برای حفظ سلامت استخوان‌ها است.

۶- تقویت عضلات:

دانه‌های چیا در زمره‌ی منابع پروتئین گیاهی قرار دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها جهت ماهیچه‌سازی و سوختن چربی‌ها استفاده کرد.

۷- کاهش وزن:

با مصرف دانه‌های چیا هیدراته شدن طولانی‌تر شده و همچنین جذب مواد مغذی الکترولیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. افزون بر این فرآیند هضم طولانی‌تر شده و به این ترتیب احساس سیری بیش‌تری خواهید داشت. نتیجتاً کم‌تر به سراغ غذا رفته و کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر این، دانه‌های چیا سرشار از روی هستند و به همین دلیل می‌توانند موجب افزایش ترشح هورمون لپتین شوند. هورمون لپتین نقشی اساسی در تنظیم سطح اشتها دارد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
5 ترفند برای افزایش و تقویت حافظه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.